Απόφαση d3-26080/95 - Άρθρο 4

Κεφάλαιο 4: Κινητός εξοπλισμός τροφοδοσίας αεροπορικών καυσίμων


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

4.1. Γενικά

 

Το Κεφάλαιο αυτό αποσκοπεί να καλύψει βασικές προϋποθέσεις για όλα τα οχήματα που κινούνται μηχανικά και έχουν σχεδιαστεί ή χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά τυποποιημένων καυσίμων, λιπαντικών και ειδικών προϊόντων προς τα αεροσκάφη κατά τη διάρκεια της τροφοδοσίας τους με καύσιμα. Όπου είναι δυνατόν, οι προϋποθέσεις αυτές καλύπτουν και χειροκίνητες ή ρυμουλκούμενες μονάδες όπως τα ειδικά οχήματα ανεφοδιασμού (Hydrant Dispensers) και οι μεταφορείς απιονισμένου νερού ή μεθανόλης.

 

Τα οχήματα αυτά δεν προορίζονται κανονικά να λειτουργούν σαν δημόσια μέσα μεταφοράς και γι' αυτό δεν επιβάλλεται ο σχεδιασμός τους να είναι σύμφωνος με τους κατά τόπους κανονισμούς που αφορούν τα λοιπά οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους.

 

4.2. Ανεφοδιαστικά οχήματα καυσίμων κατηγορίας Ι και ΙΙ

 

4.2.1. Πυράντοχο κάλυμμα

 

Η μηχανή πρέπει να προστατεύεται αποτελεσματικά από τη δεξαμενή, τον μηχανισμό άντλησης καυσίμων του οχήματος και τον εξοπλισμό άντλησης, με πυράντοχο κάλυμμα.

 

Όπου είναι δυνατόν, οι ηλεκτρικές συστοιχίες του οχήματος πρέπει να τοποθετούνται στην πλευρά του καλύμματος που βλέπει προς την μηχανή. Όπου υπάρχουν παράθυρα στο κάλυμμα, πρέπει να προσαρμόζονται σε πυράντοχο πλαίσιο με υαλοπίνακες συρματωτούς ή άλλο υλικό που να αντέχει στη θερμότητα και να μη υπάρχει δυνατότητα ανοίγματός τους.

 

4.2.2. Σύστημα εξάτμισης

 

Το σύστημα εξάτμισης του οχήματος πρέπει να βρίσκεται εξ' ολοκλήρου στο εμπρόσθιο μέρος του οχήματος.

 

4.2.3. Σύστημα εισαγωγής καυσίμων

 

Το σύστημα πρέπει να είναι εφοδιασμένο με προστατευτικό εξοπλισμό μη αναρρόφησης της φλόγας.

 

4.2.4. Ηλεκτρικός φωτισμός και εξοπλισμός επικοινωνιών

 

α. Η τάση δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 60 volts.

 

β. Οι καλωδιώσεις πρέπει να είναι κατάλληλα μονωμένες.

 

γ. Οι καλωδιώσεις πρέπει να συναρμολογούνται και να προστατεύονται με τέτοιο τρόπο ώστε να ελαττώνεται κατά το δυνατόν ο κίνδυνος βλάβης ή φθοράς.

 

δ. Οι διακόπτες απομόνωσης των συσσωρευτών και οι ασφάλειες πρέπει να τοποθετούνται στην πλευρά του πυράντοχου καλύμματος που βλέπει προς την μηχανή.

 

ε. Πρέπει να προβλέπονται διατάξεις διακοπής του ρεύματος σε εύκολα προσιτή θέση στην πλευρά του πυράντοχου καλύμματος που βλέπει προς την μηχανή.

 

στ. Οποιοδήποτε φωτιστικό σημείο που τοποθετείται σε τμήματα του εξοπλισμού, όπου είναι δυνατόν να συμβεί συγκέντρωση ατμών, πρέπει να είναι εντελώς κλειστό και αεροστεγές.

 

ζ. Οι κεραίες των συστημάτων επικοινωνίας πρέπει να είναι μονωμένες.

 

4.2.5. Συστήματα παραγωγής ηλεκτρικής ισχύος

 

Οι ηλεκτρικές γεννήτριες και οι κινητήρες που τοποθετούνται στο οπίσθιο τμήμα του πυράντοχου καλύμματος πρέπει να φέρουν κάλυμμα προστασίας από εκρήξεις εύφλεκτων ατμών ή αερίων και σύστημα ανακοπής της διάδοσης της φωτιάς (Flameproof).

 

4.2.6. Κατασκευή οχημάτων

 

Το όχημα, τα εξαρτήματά του και οι δεξαμενές του πρέπει να κατασκευάζονται από πυράντοχα υλικά.

 

Στην περίπτωση βυτιοφόρων οχημάτων, πρέπει να υπάρχει ελάχιστη απόσταση 15 cm από το πυράντοχο κάλυμμα.

 

4.2.7. Σωληνώσεις αναρρόφησης και πλήρωσης

 

α. Εάν οι σωληνώσεις αυτές είναι προσαρμοσμένες στο όχημα, πρέπει να φθάνουν όσο το δυνατόν πλησιέστερα στον πυθμένα της δεξαμενής.

 

β. Κάθε στόμιο ή άνοιγμα στις σωληνώσεις αυτές, πέραν των απολήξεων της κορυφής και του πυθμένα, πρέπει να καλύπτεται με λεπτό συρμάτινο πλέγμα όχι αραιότερο από 28 συρματίδια ανά τρέχουσα ίντσα.

 

γ. Οι σωληνώσεις πρέπει να εφοδιάζονται με κατάλληλα πώματα.

 

4.2.8. Στόμια πλήρωσης

 

Σε περίπτωση οχημάτων που έχουν σχεδιαστεί για να γεμίζουν μέσω στομίων σε ανθρωποθυρίδες, τα καλύμματα των στομίων πρέπει να προσαρμόζονται σε μεντεσέδες και να εφοδιάζονται με κλείστρα που να πιάνουν πάνω στο κάλυμμα ώστε να το ασφαλίζουν στην κλειστή θέση. Οι στυπιοθλίπτες των καλυμμάτων πρέπει να είναι ανθεκτικοί σε καύσιμα και να εξασφαλίζουν το στόμιο από άποψη διαρροών. Σε περίπτωση που στο όχημα εφαρμόζεται η πλήρωση από τον πυθμένα, πρέπει να χρησιμοποιούνται επιλεκτικοί σύνδεσμοι (selective couplings) και να λαμβάνεται μέριμνα για αποφυγή υπερπληρώσεων.

 

4.2.9. Στόμια εξαερισμού

 

Στα στόμια εξαερισμού πρέπει να υπάρχουν βαλβίδες πιέσεως / κενού καθώς και συσκευή παρεμπόδισης της διαρροής καυσίμου. Το μέγεθος των βαλβίδων αυτών πρέπει να υπολογίζεται βάσει των μέγιστων παροχών πλήρωσης και παροχής καυσίμου, για τις οποίες έχει σχεδιασθεί το όχημα.

 

4.2.10. Βαλβίδες ελέγχου

 

Τα στόμια εξόδου (παροχής) όλων των δεξαμενών ή των διαμερισμάτων των δεξαμενών του βυτιοφόρου οχήματος πρέπει να είναι εφοδιασμένα με εσωτερικές ποδοβαλβίδες ή εναλλακτικά με βαλβίδες ελέγχου που πρέπει να βρίσκονται όσο το δυνατόν πιο κοντά στο κέλυφος των δεξαμενών. Εάν υπάρχει σταθερή εξωτερική σωλήνωση πρέπει να εφοδιάζεται με επιπλέον βαλβίδα, πάνω στη σωλήνωση και μακριά από τη δεξαμενή, ώστε να εξασφαλίζει θετικό κλείσιμο.

 

Εάν υπάρχουν βαλβίδες δειγματοληψίας (Sampling valves) αυτές πρέπει να είναι τέτοιου τύπου ώστε να μη μπορούν να κλειδώσουν ή να μείνουν ανοικτές.

 

4.2.11. Έλεγχοι αντλιών

 

Πρέπει να προβλέπονται διακόπτες ώστε σε περίπτωση κατάστασης ανάγκης να εξασφαλίζεται η διακοπή της εκφόρτωσης από όλες τις αντλίες των δεξαμενών. Οι διακόπτες αυτοί πρέπει να τοποθετούνται μακριά από το ελεγχόμενο τμήμα της αντλίας και σε θέση που να μπορεί να προσεγγισθεί εύκολα από το επίπεδο (στάθμη) του εδάφους και να μπορεί να επισημανθεί εύκολα. Οι διακόπτες αυτοί μπορεί να είναι τύπου μηχανικά χειριζόμενου μοχλού που να κρατά την βαλβίδα στην θέση ανοικτή ή κλειστή (lock on/lock off).

 

4.2.12. Προστασία έναντι στατικού ηλεκτρισμού

 

Για την ελαχιστοποίηση της συγκέντρωσης φορτίων στατικού ηλεκτρισμού, όλα τα μεταλλικά μέρη του οχήματος πρέπει να βρίσκονται σε ηλεκτρική συνέχεια μεταξύ τους. Συνιστάται η χρήση αντιστατικών ελαστικών στους τροχούς του οχήματος.

 

Επιπρόσθετα το όχημα πρέπει να φέρει καλώδιο για την αγώγιμη σύνδεση προς το αεροσκάφος κατά τη διάρκεια της τροφοδοσίας με καύσιμο.

 

4.2.13. Πυροσβεστήρες

 

Βλέπε κεφάλαιο 8 παρακάτω.

 

4.2.14. Βοηθητικά μηχανήματα κινήσεως αντλιών

 

Τέτοιες μηχανές πρέπει να είναι αποτελεσματικά διαχωρισμένες με πυράντοχο κάλυμμα από όλες τις δεξαμενές προϊόντων ή αντλίες ή σωληνώσεις.

 

Ο άξονας κίνησης μεταξύ της αντλίας και της μηχανής του οχήματος πρέπει να περνά από στυπιοθλίπτη στεγανό σε αέρια.

 

Όταν χρησιμοποιούνται βύσματα που εκπέμπουν σπινθήρες πρέπει αυτά να προσαρμόζονται με μονωτικές επενδύσεις και τα ηλεκτρικά κυκλώματα να είναι σύμφωνα με τις προϋποθέσεις ή τις διατάξεις της παραγράφου 4.2.4.

 

Η βοηθητική μηχανή πρέπει να διαθέτει προστασία έναντι αποτελέσματος επιστροφής της φλόγας όπως περιγράφεται στην παράγραφο 4.2.3.

 

Λόγω του ότι η βοηθητική μηχανή ευρίσκεται σχετικά κοντά στις δεξαμενές προϊόντος, στις αντλίες κ.λ.π., είναι αυτονόητο ότι όλες οι παραπάνω διατάξεις ελέγχου πρέπει να συντηρούνται πάντοτε επιμελώς.

 

4.3. Κινητός εξοπλισμός τροφοδοσίας λιπαντικών και ειδικών προϊόντων (εκτός καυσίμων κατηγοριών Ι και ΙΙ).

 

Όπου είναι εφικτό, ακολουθούνται οι διατάξεις της παραγράφου 4.2 παραπάνω.

 

4.4. Προσωπικό

 

Οι οδηγοί και τα πληρώματα των ανεφοδιαστικών οχημάτων πρέπει να είναι εκπαιδευμένοι στην αυστηρή τήρηση των κανονισμών που διέπουν την συμπεριφορά του αντίστοιχου εξοπλισμού όταν λειτουργεί σε περιοχές που χρησιμοποιούνται από αεροσκάφη.

 

4.5. Φώτα προειδοποίησης

 

Τα ανεφοδιαστικά οχήματα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με περιστρεφόμενο φανό, ο οποίος θα είναι τοποθετημένος σε ορατό σημείο, μεγέθους, τύπου και χρώματος όπως προδιαγράφονται από αντίστοιχα πρότυπα ή κανονισμούς.

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.