Απόφαση daefk-418-a325/16

Απόφαση ΔΑΕΦΚ/418/Α325/2016: Οριοθέτηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια από το σεισμό της 17-11-2015, σε περιοχές α) των Περιφερειακών Ενοτήτων Λευκάδας, Κεφαλληνίας και Ιθάκης, της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και β) της Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Απόφαση ΔΑΕΦΚ/418/Α325/2016: Οριοθέτηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια από το σεισμό της 17-11-2015, σε περιοχές α) των Περιφερειακών Ενοτήτων Λευκάδας, Κεφαλληνίας και Ιθάκης, της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και β) της Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, (ΦΕΚ 417/Β/2016), 22-02-2016.

 

Οι Υπουργοί Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Οικονομικών Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων

 

Έχοντας υπόψη:

 

1. Τις διατάξεις της από 28-07-1978 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1978 εις περιοχή Βορείου Ελλάδος κ.λ.π. και ρυθμίσεως ετέρων συναφών θεμάτων που κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το νόμο 867/1979 (ΦΕΚ 24/Α/1979).

 

2. Τις διατάξεις του άρθρου 2 της από 26-03-1981 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1981 που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του νόμου 1190/1981 (ΦΕΚ 203/Α/1981) καθώς και τις διατάξεις του άρθρου πέμπτου του νόμου 1190/1981 (ΦΕΚ 203/Α/1981) όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το άρθρο 1, παράγραφοι 42 και 43 του νόμου 2412/1996 Μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Υπουργικό Συμβούλιο σε άλλα Κυβερνητικά όργανα και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ 123/Α/1996).

 

3. Τις διατάξεις του νόμου [Ν] 128/1975 (ΦΕΚ 178/Α/1975) περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως διατάξεων τινών αναφερομένων εις την λειτουργία του χρηματοδοτικού συστήματος, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

 

4. Τις διατάξεις του άρθρου 3, παράγραφος 3, τελευταίο εδάφιο του νόμου [Ν] 1266/1982 (ΦΕΚ 81/Α/1982) Περί οργάνων ασκήσεως της νομισματικής, πιστωτικής και συναλλαγματικής πολιτικής και άλλες διατάξεις όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 25, παράγραφος 6 του νόμου 1418/1984 (ΦΕΚ 23/Α/1984) Περί Δημοσίων Έργων και ρυθμίσεις συναφών θεμάτων.

 

5. Τις διατάξεις του άρθρου 22 του νόμου 2362/1995 (ΦΕΚ 247/Α/1995) Περί Δημοσίου Λογιστικού ελέγχου των δαπανών του Κράτους και άλλες διατάξεις καθώς και αυτές των άρθρων 20 και 77 του νόμου [Ν] 4270/2014 Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας - δημόσιο λογιστικό (ΦΕΚ 143/Α/2014).

 

6. Τις διατάξεις του άρθρου 10 του νόμου 2576/1998 (ΦΕΚ 25/Α/1998) Βελτίωση των διαδικασιών για την ανάθεση της κατασκευής των δημοσίων έργων και άλλες διατάξεις όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 84 του νόμου 4313/2014 (ΦΕΚ 261/Α/2014).

 

7. Το νόμο 3861/2010 (ΦΕΚ 112/Α/2010) Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο Διαδίκτυο Πρόγραμμα Διαύγεια και άλλες διατάξεις.

 

8. Τις διατάξεις του άρθρου 129 του νόμου 4199/2013 (ΦΕΚ 216/Α/2013) Δημόσιες υπεραστικές οδικές μεταφορές επιβατών - Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών και άλλες διατάξεις.

 

9. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του προεδρικού διατάγματος 63/2005 (ΦΕΚ 98/Α/2005).

 

10. Τις διατάξεις του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 113/2010 Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες (ΦΕΚ 194/Α/2010).

 

11. Το προεδρικό διάταγμα [ΠΔ] 109/2014 (ΦΕΚ 176/Α/2014) Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

 

12. Την υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου οίκοθεν 20669/2015 απόφαση διορισμού του Γενικού Γραμματέα Υποδομών του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού.

 

13. Τη με αριθμό πρωτοκόλλου οίκοθεν 33497/456/2015 (ΦΕΚ 1008/Β/2015) απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού με θέμα Μεταβίβαση δικαιώματος υπογραφής με εντολή Αναπληρωτή Υπουργού στους: Γενική Γραμματέα επί θεμάτων Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, όπως αυτά ορίζονται σύμφωνα με το άρθρο 2 παράγραφος 1)β του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 109/2014, Γενικό Γραμματέα Υποδομών, Γενικό Γραμματέα Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και στους Προϊστάμενους Γενικών Διευθύνσεων, Προϊσταμένους Διευθύνσεων και Προϊσταμένους Τμημάτων του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 109/2014, όπως ισχύει η οποία εξακολουθεί να ισχύει μέχρι την ανάκλησή της από το αρμόδιο όργανο (παράγραφος 4 του άρθρου 29 του νόμου 1558/1985 (ΦΕΚ 137/Α/1985).

 

14. Τα άρθρα 2 και 3 του προεδρικού διατάγματος 70/2015 (ΦΕΚ 114/Α/2015) που αφορούν στη μετονομασία του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού σε Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και στην ανασύσταση του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αντίστοιχα.

 

15. Το προεδρικό διάταγμα 73/2015 (ΦΕΚ 116/Α/2015) Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών.

 

16. Το προεδρικό διάταγμα [ΠΔ] 111/2014 (ΦΕΚ 178/Α/2014) Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών.

 

17. Την υπ' αριθμόν 105755/2015 απόφαση του Πρωθυπουργού Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Αλέξανδρο Χαρίτση (ΦΕΚ 2222/Β/2015).

 

18. Την υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου Δ16Α/04/773/1990 (ΦΕΚ 746/Β/1990) κοινή απόφαση του Υπουργού Προεδρίας και του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων περί εξαιρέσεως διοικητικών πράξεων ή εγγράφων από τον κανόνα των τριών υπογραφών.

 

19. Την υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου 50148/542/1992 (ΦΕΚ 420/Β/1992) κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών και Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας και Εμπορίου Περιστολή δαπανών Δημοσίου Τομέα.

 

20. Την υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου οίκοθεν 6772/Β9Β/2011 (ΦΕΚ 3201/Β/2011) απόφαση Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Τιμολόγιο υπολογισμού της δαπάνης των εργασιών επισκευής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές (σεισμό, πυρκαγιά, πλημμύρα, κατολίσθηση) και της αντίστοιχης Στεγαστικής Συνδρομής.

 

21. Τον Κανονισμό (ΕΕ) υπ' αριθμόν 651/2014 της Επιτροπής της 17-06-2014 (OJL 187, 26-06-2014, p. 1-78) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά και κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης (και ιδίως το άρθρο 50).

 

22. Τον Κανονισμό (ΕΕ) υπ' αριθμόν 702/2014 της Επιτροπής της 25-06-2014 (OJL 193, 01-07-2014, p. 1-75) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την εσωτερική αγορά κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (και ιδίως το άρθρο 30).

 

23. Τον Κανονισμό (ΕΕ) υπ' αριθμόν 1388/2014 της Επιτροπής της 16-12-2014 (L 369, 24-12-2014, p. 37-63) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (και ιδίως το άρθρο 44).

 

24. Τον ορισμό της επιχείρησης σύμφωνα με το άρθρο 1 του παραρτήματος Ι του Κανονισμού 651/2014, το άρθρο 1 του παραρτήματος Ι του Κανονισμού 702/2014 και το άρθρο 1 του παραρτήματος Ι του Κανονισμού 1388/2014.

 

25. Την υπ' αριθμόν οίκοθεν 16498/1586/2014 Διαπιστωτική Πράξη του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου για την έναρξη λειτουργίας του Τομέα Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων νομού Αχαΐας με έδρα την Πάτρα.

 

26. Την υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου 4642/Α312/2014 κοινή υπουργική απόφαση με θέμα Σύσταση Τομέα Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων στο νομό Κεφαλληνίας (ΦΕΚ 1348/Β/2014).

 

27. Το υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου 153958/6378/2014 έγγραφο του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου με θέμα: Διάθεση των υπαλλήλων των Τομέων Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων και Πυροπλήκτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου στη Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.

 

28. Την υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου οίκοθεν 7791/Α314/2014 (ΦΕΚ 2658/Β/2014) απόφαση Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Καθορισμός Διαδικασίας Ελέγχου Κτιρίων, Ελέγχου Φακέλων Επισκευής και Ανακατασκευής Κτιρίων καθώς και εκδίκασης Ενστάσεων, μετά από φυσικές καταστροφές.

 

29. Τις αυτοψίες που διενήργησαν οι μηχανικοί της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών και οι μηχανικοί των Τομέων Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων Αχαΐας, Κεφαλληνίας και Λευκάδας στα πληγέντα κτίρια των περιοχών: α) των Περιφερειακών Ενοτήτων Λευκάδας, Κεφαλληνίας και Ιθάκης, της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και β) της Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, από το σεισμό της 17-11-2015.

 

30. Τις έκτακτες στεγαστικές και λοιπές ανάγκες, που έχουν δημιουργηθεί στους κατοίκους των περιοχών: α) των Περιφερειακών Ενοτήτων Λευκάδας, Κεφαλληνίας και Ιθάκης, της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και β) της Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, από το σεισμό της 17-11-2015.

 

31. Το γεγονός ότι ο σεισμός της 17-11-2015 που έπληξε περιοχές: α) των Περιφερειακών Ενοτήτων Λευκάδας, Κεφαλληνίας και Ιθάκης, της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και β) της Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, ορίζεται ως φυσική καταστροφή.

 

32. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας προκαλούνται οι ακόλουθες δαπάνες:

 

Α) Σε βάρος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων της ΣΑΕ 069 δαπάνη ύψους ευρώ 9.648.335 περίπου, για την παροχή της Δωρεάν Κρατικής Αρωγής, των εξόδων κίνησης των μηχανικών και των λειτουργικών εξόδων.

 

Β) Σε βάρος του λογαριασμού του νόμου [Ν] 128/1975 (ΦΕΚ 178/Α/1975) δαπάνη ύψους ευρώ 1.203.600 περίπου, για την κάλυψη των τόκων των χορηγούμενων δανείων και επειδή,

 

από το σεισμό της 17-11-2015 που έπληξε περιοχές: α) των Περιφερειακών Ενοτήτων Λευκάδας, Κεφαλληνίας και Ιθάκης, της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και β) της Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας προκλήθηκαν εκτεταμένες ζημιές σε πολλά κτίρια, αποφασίζουμε:

 

1. Οριοθέτηση σεισμόπληκτων περιοχών

 

1.1. Εφαρμόζουμε αναλόγως τις διατάξεις της από 28-07-1978 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου Περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ σεισμών 1978 εις περιοχή Βορείου Ελλάδος κ.λ.π., η οποία κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τους νόμους 867/1979 (ΦΕΚ 24/Α/1979), 1048/1980 (ΦΕΚ 101/Α/1980), 1133/1981 (ΦΕΚ 54/Α/1981) και 1190/1981 (ΦΕΚ 203/Α/1981), καθώς και τις σχετικές κανονιστικές πράξεις που ισχύουν σήμερα, για την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν στα κτίρια από το σεισμό της 17-11-2015, ο οποίος έχει χαρακτήρα φυσικής καταστροφής, και ανήκουν στα διοικητικά όρια των περιοχών:

 

α) του Δήμου Λευκάδας, της Περιφερειακής Ενότητας Λευκάδας, της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων,

 

β) της Δημοτικής Ενότητας Ερίσου, του Δήμου Κεφαλλονιάς, της Περιφερειακής Ενότητας Κεφαλληνίας, της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων,

 

γ) του Δήμου Ιθάκης, της Περιφερειακής Ενότητας Ιθάκης, της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων,

 

δ) του Δήμου Ακτίου-Βόνιτσας, της Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και

 

ε) των Δημοτικών Ενοτήτων Αλυζίας και Αστακού του Δήμου Ξηρόμερου, της Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.

 

1.2. Το έργο της αποκατάστασης των ζημιών σε κτίρια από το σεισμό της 17-11-2015, που έπληξε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Λευκάδας, της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων αναλαμβάνει ο Τομέας Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων νομού Λευκάδας, ο οποίος εφεξής στην παρούσα απόφαση θα αποκαλείται αρμόδια Υπηρεσία.

 

1.3. Το έργο της αποκατάστασης των ζημιών σε κτίρια από το σεισμό της 17-11-2015, που έπληξε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Κεφαλληνίας και της Περιφερειακής Ενότητας Ιθάκης, της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων αναλαμβάνει ο Τομέας Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων νομού Κεφαλλονιάς, ο οποίος εφεξής στην παρούσα απόφαση θα αποκαλείται αρμόδια Υπηρεσία.

 

1.4. Το έργο της αποκατάστασης των ζημιών σε κτίρια από το σεισμό της 17-11-2015, που έπληξε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας αναλαμβάνει ο Τομέας Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων νομού Αχαΐας, ο οποίος εφεξής στην παρούσα απόφαση θα αποκαλείται αρμόδια Υπηρεσία.

 

2. Προθεσμίες

 

2.1. Ο ιδιοκτήτης (ή ο διαχειριστής σε περίπτωση διηρημένης ιδιοκτησίας) κτιρίου που έχει πληγεί από το σεισμό της 17-11-2015, εφόσον επιθυμεί τον έλεγχο του και την έκδοση πορίσματος χαρακτηρισμού του, πρέπει να υποβάλλει στην αρμόδια Υπηρεσία αίτηση για διενέργεια αυτοψίας στο πληγέν κτίριο, εντός προθεσμίας 6 μηνών από τη δημοσίευση σε ΦΕΚ της παρούσας απόφασης.

 

Η αίτηση αυτή θα συνοδεύεται από τίτλους ιδιοκτησίας, οδοιπορικό σκαρίφημα και φωτογραφίες του πληγέντος κτιρίου.

 

2.2. Ο ιδιοκτήτης (ή όλοι οι συνιδιοκτήτες σε περίπτωση συνιδιοκτησίας ή ο ειδικός διαχειριστής σε περίπτωση διηρημένης ιδιοκτησίας) κτιρίου που έχει πληγεί από το σεισμό της 17-11-2015, προκειμένου να καθοριστεί δικαιούχος Στεγαστικής Συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών, πρέπει να υποβάλλει στην αρμόδια Υπηρεσία αίτηση με όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, όπως αυτά ορίζονται σε σχετικές υπουργικές αποφάσεις, για έκδοση Άδειας Επισκευής και χορήγησης Στεγαστικής Συνδρομής ή για έκδοση Βεβαίωσης Καθορισμού Δικαιούχου Στεγαστικής Συνδρομής για Ανακατασκευή, εντός προθεσμίας 18 μηνών από τη δημοσίευση σε ΦΕΚ της παρούσας απόφασης.

 

Η παραπάνω προθεσμία μπορεί να παραταθεί με απόφαση του Υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και για χρονικό διάστημα έως 1 έτος.

 

3. Στεγαστική συνδρομή - Όροι και προϋποθέσεις

 

3.1. Στις περιοχές που οριοθετούνται με την παρούσα απόφαση χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία Στεγαστική Συνδρομή για την επισκευή ή την ανακατασκευή των κτιρίων που έχουν υποστεί βλάβες από τον προαναφερόμενο σεισμό.

 

3.2 Δικαιούχοι στεγαστικής συνδρομής είναι οι ιδιοκτήτες οι οποίοι την ημέρα του συμβάντος έχουν την πλήρη ή τη ψιλή κυριότητα κτιρίων που έχουν υποστεί βλάβες από το συμβάν και χρήζουν επισκευής ή ανακατασκευής. Σε περιπτώσεις συνιδιοκτησίας, κάθε ιδιοκτήτης είναι δικαιούχος κατά το ποσοστό της ιδιοκτησίας του επί του οικοπέδου.

 

3.3 Η στεγαστική συνδρομή συνίσταται από 80% Δωρεάν Κρατική Αρωγή (ΔΚΑ) που χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία και από 20% Άτοκο Δάνειο για τους δικαιούχους δανειολήπτες που χορηγείται από τα Πιστωτικά Ιδρύματα.

 

3.4 Σε περίπτωση που στον ίδιο ιδιοκτήτη ανήκαν την ημέρα του σεισμού, περισσότερες της μίας ιδιοκτησίες λειτουργικά ανεξάρτητες ως προς τη χρήση, είτε αυτές αποτελούν διηρημένες ιδιοκτησίες, είτε όχι, Δωρεάν Κρατική Αρωγή δικαιούται μόνο για μία από αυτές, την οποία επιλέγει ο ίδιος με Υπεύθυνη Δήλωσή του. Για τις υπόλοιπες ιδιοκτησίες χορηγείται το σύνολο της στεγαστικής συνδρομής εξ ολοκλήρου υπό μορφή άτοκου δανείου.

 

3.5 Για κατοικίες, αποθήκες (εκτός των επαγγελματικών αποθηκών), στάβλους, αγροτικά κτίρια καθώς και αγροικίες εποχιακής χρήσης, χορηγείται στεγαστική συνδρομή με ανώτατο όριο εμβαδού τα 150 m2 ανά λειτουργικά ανεξάρτητη ιδιοκτησία.

 

3.6 Για ανεξάρτητους βοηθητικούς χώρους κατοικίας που συμπληρώνουν τη λειτουργικότητά της (χώροι υγιεινής, μαγειρεία) χορηγείται στεγαστική συνδρομή για εμβαδόν μέχρι 6 m2 και με ανώτατο όριο συνολικού εμβαδού κατοικίας και βοηθητικού χώρου τα 150 m2.

 

3.7 Για Ιερούς Ναούς, χορηγείται στεγαστική συνδρομή επί του συνόλου του εμβαδού του κτιρίου.

 

3.8 Για κωδωνοστάσια χορηγείται στεγαστική συνδρομή για το εμβαδόν που προκύπτει από το γινόμενο του εμβαδού κάτοψης του κωδωνοστασίου με το αποτέλεσμα της διαίρεσης του ύψους του κωδωνοστασίου (Η) με ύψος h=3 m.

 

Το ύψος ορίζεται ως η απόσταση από την έδραση του κωδωνοστασίου (συμπεριλαμβανομένου τυχόν υπογείου) έως το ανώτατο σημείο της πλάκας επικάλυψης / τρούλου αυτού.

 

3.9 Για κτίρια επαγγελματικής χρήσης, κτηνοτροφικές μονάδες, επαγγελματικές αποθήκες καθώς και κτίρια κοινωφελούς χρήσης, που ανήκουν στο Δημόσιο, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης ή σε Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα ή σε Σωματεία, το εμβαδόν (εάν είναι πάνω από 150 m2) θα διαιρείται σε τμήματα των 150 m2

 

Το προκύπτον τελικώς, μετά την ως άνω διαίρεση, υπόλοιπο τμήματος, αν έχει εμβαδόν μέχρι και 50 m2 θα αμελείται, ενώ αν είναι πάνω από 50 m2, τότε θα χορηγείται στεγαστική συνδρομή ανάλογα με το εμβαδόν του.

 

Κάθε τμήμα με εμβαδόν 150 m2 αντιμετωπίζεται ως ιδιοκτησία λειτουργικά ανεξάρτητη. Ως εκ τούτου για το πρώτο τμήμα η στεγαστική συνδρομή θα αποτελείται κατά 80% από Δωρεάν Κρατική Αρωγή και κατά 20% από άτοκο δάνειο, ενώ για τα υπόλοιπα τμήματα μόνο από άτοκο δάνειο.

 

3.10 Για κτίρια, τα οποία είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα σύμφωνα με το ΦΕΚ δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού ή είχε αρχίσει η διαδικασία χαρακτηρισμού τους πριν την ημέρα του σεισμού, χορηγείται στεγαστική συνδρομή ως ακολούθως:

 

α) Για κτίρια, που έχει χαρακτηριστεί διατηρητέα μόνο η όψη, χορηγείται στεγαστική συνδρομή με ανώτατο όριο εμβαδού τα 150 m2 ανά λειτουργικά ανεξάρτητη ιδιοκτησία.

 

β) Για κτίρια, που είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα στο σύνολό τους, χορηγείται στεγαστική συνδρομή επί του συνόλου του εμβαδού του κτιρίου.

 

3.11 Στις περιπτώσεις που δε χορηγείται στο δικαιούχο δάνειο από Πιστωτικό Ίδρυμα ή ο ίδιος δεν επιθυμεί τη λήψη του, δύναται να λάβει μόνο τη Δωρεάν Κρατική Αρωγή από την αρμόδια Υπηρεσία.

 

3.12 Δε χορηγείται Στεγαστική Συνδρομή στις ακόλουθες περιπτώσεις:

 

α) σε κτίρια που κατά την ημέρα του σεισμού ήταν εγκαταλειμμένα κατά την κρίση της αρμόδιας Υπηρεσίας.

 

Εγκαταλειμμένο κτίριο, είναι το κτίριο το οποίο παρουσιάζει εμφανή στοιχεία εγκατάλειψης όπως π.χ. έλλειψη εξωτερικών κουφωμάτων, βλάβες στα δομικά στοιχεία (στέγη, πατώματα κ.λ.π.), που εμφανώς προϋπήρχαν του σεισμού και οφείλονται σε απόλυτη εγκατάλειψη.

 

Προκειμένου να γίνει άρση του χαρακτηρισμού του εγκαταλελειμμένου πρέπει το κτίριο να ήταν στοιχειωδώς κατοικήσιμο πριν το συμβάν και ο ιδιοκτήτης να προσκομίσει στοιχεία που ενισχύουν την άρση του εγκαταλειμμένου, όπως δηλώσεις (Ε1), (Ε2), (Ε9), Βεβαιώσεις Οργανισμών Κοινής Ωφελείας (ΟΚΩ) των τελευταίων 3 προηγούμενων ετών από το σεισμό.

 

β) σε κτίρια πρόχειρης κατασκευής (π.χ. κτίρια από φύλλα λαμαρίνας, φύλλα μοριοσανίδας, κ.λ.π.).

 

3.13 Στις περιπτώσεις κτιρίων που ανήκουν σε επιχειρήσεις ισχύουν επιπλέον τα ακόλουθα:

 

α) Η στεγαστική συνδρομή και τυχόν άλλες πληρωμές που λαμβάνονται για την αποκατάσταση των ζημιών των κτιρίων, συμπεριλαμβανομένων των πληρωμών στο πλαίσιο ασφαλιστηρίων συμβολαίων, δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 100% του κόστους αποκατάστασης της ζημίας, όπως αυτό αποδεικνύεται από τα σχετικά τιμολόγια προμήθειας υλικών και παροχής υπηρεσιών, ή το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο αγοραπωλησίας τίμημα στην περίπτωση αγοράς κτιρίου. Σε αντίθετη περίπτωση περικόπτεται αναλόγως η στεγαστική συνδρομή και επιστρέφεται από τον δικαιούχο το υπερβάλλον ποσό που τυχόν έχει ήδη καταβληθεί.

 

β) Βάσει της παρούσας, χορηγείται στεγαστική συνδρομή στους ιδιοκτήτες ακινήτων για την αποκατάσταση των ζημιών, εφόσον δεν έχει εγκριθεί η λήψη αποζημίωσης από άλλον δημόσιο φορέα για τις ίδιες ζημιές.

 

γ) Η Έγκριση στεγαστικής συνδρομής Ανακατασκευής ή Αποπεράτωσης ή Αυτοστέγασης καθώς και η Άδεια Επισκευής του πληγέντος κτιρίου, πρέπει να χορηγείται εντός 4 ετών από την εκδήλωση του γεγονότος. Εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος, πρέπει να συνάπτεται η δανειστική σύμβαση με τα Πιστωτικά ιδρύματα για τη χορήγηση δανείου.

 

Στις περιπτώσεις κτιρίων που ανήκουν σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή γεωργική παραγωγή ή σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, το σύνολο της στεγαστικής συνδρομής καταβάλλεται εντός 4 ετών από την εκδήλωση του γεγονότος.

 

δ) Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά έγγραφα που αφορούν τη χορήγηση της στεγαστικής συνδρομής διατηρούνται για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 10 ετών από την καταβολή της τελευταίας δόσης της Δωρεάν Κρατικής Αρωγής ή του άτοκου δανείου.

 

Η υποχρέωση αυτή αφορά και στα πιστωτικά ιδρύματα που χορηγούν τα σχετικά δάνεια.

 

ε) Σε περίπτωση που η δικαιούχος ενιαία επιχείρηση λάβει συνολική επιχορήγηση άνω των ορίων που τίθενται στο άρθρο 9 των Κανονισμών 651/2014, 702/2014 και 1388/2014, είναι υποχρεωτική η δημοσίευση των πληροφοριών, που αναφέρονται στο Παράρτημα III των εν λόγω Κανονισμών, σε εμπεριστατωμένο δικτυακό τόπο για τις κρατικές ενισχύσεις, για λόγους διαφάνειας.

 

Ως επιχείρηση, νοείται κάθε οντότητα, ανεξάρτητα από τη νομική της μορφή, που ασκεί οικονομική δραστηριότητα. Σε αυτές περιλαμβάνονται ειδικότερα αυταπασχολούμενα άτομα και οικογενειακές επιχειρήσεις που ασκούν βιοτεχνική ή άλλη δραστηριότητα, καθώς και προσωπικές εταιρείες ή ενώσεις προσώπων που ασκούν τακτικά μια οικονομική δραστηριότητα.

 

4. Ανακατασκευή κτιρίων

 

4.1 Δικαιούχοι στεγαστικής συνδρομής για ανακατασκευή κτιρίων είναι οι ιδιοκτήτες των κτιρίων που χαρακτηρίζονται από την αρμόδια Υπηρεσία ως:

 

α) Επικινδύνως ετοιμόρροπα (ΕΕ)

 

β) Δομημένα από Ευτελή Υλικά (ΕΥ) (ωμοπλίνθους ή μη διαμορφωμένους λίθους μικρής διατομής με συνδετικό υλικό αργιλώδες) τα οποία δεν έχουν χαρακτηρισθεί επικινδύνως ετοιμόρροπα αλλά οι ζημιές που προκλήθηκαν από τον σεισμό δεν επιδέχονται, σύμφωνα με την κρίση της αρμόδιας Υπηρεσίας, ουσιαστικής αποκατάστασης, δηλαδή επισκευής που να εξασφαλίζει την αναγκαία αντισεισμική αντοχή τους.

 

γ) Υπέρμετρης δαπάνης επισκευής (ασύμφορα).

 

δ) Κτίρια που υπέστησαν ολοσχερή κατάρρευση από τον σεισμό ή κατεδαφίστηκαν αμέσως μετά από αυτόν, με εντολή Δημόσιας ή Δημοτικής Αρχής για λόγους δημόσιας ασφάλειας, χωρίς να έχουν εκδοθεί, από την αρμόδια Υπηρεσία, Πρωτόκολλα Αυτοψίας Επικινδύνων Ετοιμόρροπων Κτισμάτων, εφόσον:

 

i. Ο ενδιαφερόμενος έχει υποβάλλει εμπρόθεσμα (κατά την παράγραφο 2 της παρούσας απόφασης) αίτηση στην αρμόδια Υπηρεσία για το συγκεκριμένο κτίριο.

 

ii. Υπάρχουν παραστατικά στοιχεία διαπίστωσης της ύπαρξης του κτιρίου (π.χ. φωτογραφίες, αεροφωτογραφίες), διαπίστωσης του εμβαδού και της χρήσης του (π.χ. οικοδομική άδεια, συμβόλαια, αποδείξεις ΟΚΩ, Ε9).

 

iii. Υπάρχουν στοιχεία ότι το κτίριο δεν ήταν εγκαταλελειμμένο (π.χ. αποδείξεις ΟΚΩ ή Δημοτικών ή Κοινοτικών Τελών, E1, E2, κ.λ.π.).

 

iv. Η αρμόδια Δημόσια ή Δημοτική Αρχή βεβαιώνει ότι δόθηκε εντολή για την κατεδάφιση του κτιρίου προς αποτροπή άμεσου κινδύνου μετά τον σεισμό ή ότι το κτίριο κατέρρευσε από αυτόν.

 

4.2 Η ανακατασκευή των κτιρίων γίνεται στο οικόπεδο που υπήρχε το πληγέν κτίριο ή σε άλλο οικόπεδο ιδιοκτησίας του δικαιούχου εντός της ίδιας Δημοτικής Ενότητας.

 

Σε περίπτωση που το οικόπεδο του δικαιούχου ρυμοτομείται ή δεν μπορεί να κατασκευαστεί το νέο κτίριο εντός αυτού για οποιαδήποτε νόμιμη αιτία, μπορεί να κατασκευαστεί το νέο κτίριο σε άλλο ιδιόκτητο οικόπεδο του δικαιούχου εντός της Περιφερειακής Ενότητας που βρισκόταν το πληγέν κτίριο.

 

4.3 Χορηγείται στεγαστική συνδρομή ανακατασκευής, σύμφωνα με τους όρους και περιορισμούς που καθορίζονται στην παράγραφο 3 της παρούσας απόφασης, ως εξής:

 

α) Για κατοικίες και για ανεξάρτητους βοηθητικούς χώρους κατοικίας που συμπληρώνουν τη λειτουργικότητά της (χώροι υγιεινής, μαγειρεία), το ποσό των € 1000 ανά m2.

 

β) Για Ιερούς Ναούς, το ποσό των € 850 ανά m2.

 

γ) Για κτίρια επαγγελματικής χρήσης καθώς και κοινωφελούς χρήσης που ανήκουν στο Δημόσιο, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης ή σε Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα ή σε Σωματεία, το ποσό των € 500 ανά m2.

 

δ) Για κτηνοτροφικές μονάδες, επαγγελματικές αποθήκες και κωδωνοστάσια το ποσό των € 400 ανά m2.

 

ε) Για αποθήκες (εκτός των επαγγελματικών αποθηκών), στάβλους, αγροτικά κτίρια, καθώς και αγροικίες εποχιακής χρήσης το ποσό των € 300 ανά m2.

 

στ) Για υπόγειους χώρους, όπως αυτοί ορίζονται από τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, χορηγείται ποσό στεγαστικής συνδρομής που αντιστοιχεί στο 70% της εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή, ανάλογα με τη χρήση.

 

ζ) Για κατασκευές βοηθητικής χρήσης στο δώμα οικοδομών π.χ. απολήξεις κλιμακοστασίων, ανελκυστήρων κ.λ.π. χορηγείται στεγαστική συνδρομή που αντιστοιχεί στο 50% της εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή, ανάλογα με τη χρήση.

 

η) Για κτίρια που η κατασκευή τους δεν είχε ολοκληρωθεί μέχρι την ημέρα του σεισμού, χορηγείται στεγαστική συνδρομή ανάλογα με το ποσοστό των εργασιών που είχαν εκτελεστεί, βάσει πίνακα της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών.

 

θ) Για κτίρια, τα οποία είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα σύμφωνα με το ΦΕΚ δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού ή είχε αρχίσει η διαδικασία χαρακτηρισμού τους πριν την ημέρα του σεισμού και κρίνονται κατεδαφιστέα και εφόσον μετά την κατεδάφιση του κτιρίου δεν αίρεται ο χαρακτηρισμός του ως διατηρητέου, χορηγείται στεγαστική συνδρομή ως ακολούθως:

 

i) Για κτίρια, που έχει χαρακτηριστεί διατηρητέα μόνο η όψη, χορηγείται στεγαστική συνδρομή ανακατασκευής της όψης με χρήση του τιμολογίου επισκευής της υπηρεσίας για διατηρητέα κτίρια και ανακατασκευής του υπολοίπου κτιρίου με τις τιμές που ισχύουν για την αντίστοιχη κατηγορία κτιρίου, όπως αναφέρονται στις σχετικές παραγράφους.

 

ii) Για κτίρια, που είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα στο σύνολό τους, οι προαναφερόμενες τιμές στεγαστικής συνδρομής προσαυξάνονται κατά 20% ανάλογα με τη χρήση των κτιρίων.

 

ι) Ο δικαιούχος υποχρεούται να ανακατασκευάσει κτίριο εμβαδού τουλάχιστον ίσο με το 75% του εμβαδού (ή του όγκου στις περιπτώσεις επαγγελματικών χώρων) του κατεδαφιστέου κτιρίου με βάση το οποίο υπολογίστηκε η στεγαστική συνδρομή. Στην περίπτωση που το ανακατασκευαζόμενο κτίριο έχει εμβαδόν μικρότερο του 75% του εμβαδού του κατεδαφιστέου κτιρίου, η στεγαστική συνδρομή θα υπολογίζεται αναλογικά.

 

5. Αυτοστέγαση

 

5.1. Εγκρίνεται όπως η στεγαστική συνδρομή για ανακατασκευή χρησιμοποιηθεί για αυτοστέγαση (αγορά έτοιμου ή υπό ανέγερση κτιρίου).

 

Το αγοραζόμενο κτίριο θα πρέπει να είναι εντός της Δημοτικής Ενότητας που βρίσκεται το πληγέν κτίριο, να είναι νομίμως υφιστάμενο και να έχει εμβαδόν ίσο τουλάχιστον με το 75% του εμβαδού που υπολογίστηκε η στεγαστική συνδρομή προκειμένου να χορηγηθεί ολόκληρο το ποσό. Στην περίπτωση που το νέο κτίριο έχει μικρότερο εμβαδόν η στεγαστική συνδρομή θα υπολογίζεται αναλογικά.

 

Η στεγαστική συνδρομή που χορηγείται δεν μπορεί να υπερβαίνει το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο αγοραπωλησίας τίμημα καθώς και την αντικειμενική αξία του νέου ακινήτου.

 

Δεν επιτρέπεται η αγοραπωλησία να γίνεται μεταξύ συζύγων, γονέων και παιδιών ή παππούδων-γιαγιάδων και εγγονών.

 

Το κτίριο που αγοράζεται θα πρέπει να μην είναι πρόχειρη κατασκευή και να μην παρουσιάζει βλάβες από φυσική καταστροφή που δεν έχουν νομίμως αποκατασταθεί.

 

Ο ενδιαφερόμενος πριν την αγορά του κτιρίου, θα πρέπει να γνωστοποιήσει στην αρμόδια Υπηρεσία τα στοιχεία του κτιρίου που πρόκειται να αγοράσει και η αρμόδια Υπηρεσία θα διενεργεί αυτοψία προκειμένου να διαπιστώσει αν το ακίνητο πληροί τις απαιτούμενες προϋποθέσεις (κατάσταση κτιρίου κ.λ.π.).

 

Στις περιπτώσεις που το κτίριο, στο οποίο πραγματοποιείται η αυτοστέγαση, δεν έχει οικοδομική άδεια (κτίσματα προ του 1955), η στατική επάρκεια του κτιρίου, θα πρέπει να βεβαιώνεται από δύο ιδιώτες Πολιτικούς Μηχανικούς.

 

5.2. Εγκρίνεται όπως η στεγαστική συνδρομή για ανακατασκευή χρησιμοποιηθεί για αποπεράτωση ιδιόκτητου κτιρίου που βρίσκεται είτε στο ίδιο οικόπεδο που υπήρχε το πληγέν κτίριο ή σε άλλο οικόπεδο ιδιοκτησίας του δικαιούχου εντός της ίδιας Δημοτικής Ενότητας. Στην περίπτωση που το οικόπεδο του δικαιούχου ρυμοτομείται ή δεν μπορεί να κατασκευαστεί το νέο κτίριο εντός αυτού για οποιαδήποτε νόμιμη αιτία, μπορεί να αποπερατώσει άλλο ιδιόκτητο κτίριο σε άλλο ιδιόκτητο οικόπεδο, εντός της Περιφερειακής Ενότητας που βρισκόταν το πληγέν κτίριο. Επισημαίνεται ότι η στεγαστική συνδρομή χορηγείται ανάλογα με το ποσοστό των εργασιών που υπολείπονται για την αποπεράτωση του κτιρίου, βάσει πίνακα της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών.

 

6. Επισκευές κτιρίων

 

6.1 Για την επισκευή όλων των κτιρίων, η στεγαστική συνδρομή υπολογίζεται ανάλογα με τις ζημιές που παρουσιάζει το κτίριο και σύμφωνα με το Τιμολόγιο Επισκευών της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών, το οποίο έχει εγκριθεί με τη με αριθμό πρωτοκόλλου οίκοθεν 6772/Β9Β/2011 (ΦΕΚ 3201/Β/2011) απόφαση Υφυπουργού Υ.ΜΕ.ΔΙ. Απαραίτητη προϋπόθεση το κτίριο να χρησιμοποιείται και οι ζημιές να προέρχονται από το σεισμό και όχι από εγκατάλειψη.

 

6.2 Εκδίδεται Άδεια Επισκευής (για το σύνολο του κτιρίου) και χορηγείται στεγαστική συνδρομή επισκευής, σύμφωνα με τους όρους και περιορισμούς που καθορίζονται στην παράγραφο 3 της παρούσας απόφασης, ως εξής:

 

Το ανώτατο όριο της χορηγούμενης στεγαστικής συνδρομής για κτίρια που παρουσιάζουν βλάβες στα φέροντα και μη φέροντα στοιχεία, καθορίζεται σε € 450 ανά m2, ανά λειτουργικά ανεξάρτητη ιδιοκτησία.
Το ανώτατο όριο της χορηγούμενης στεγαστικής συνδρομής για κτίρια που παρουσιάζουν βλάβες στα μη φέροντα στοιχεία, καθορίζεται σε € 250 ανά m2, ανά λειτουργικά ανεξάρτητη ιδιοκτησία.

 

6.3 Από τα προαναφερόμενα ανώτατα όρια της χορηγούμενης στεγαστικής συνδρομής εξαιρούνται οι κτηνοτροφικές μονάδες, τα κτίρια με αμιγώς χρήση αποθήκης, οι στάβλοι, τα αγροτικά κτίρια, οι αγροικίες εποχιακής χρήσης καθώς και τα κωδωνοστάσια.

 

Για τα προαναφερόμενα εκδίδεται Άδεια Επισκευής (για το σύνολο του κτιρίου) και χορηγείται στεγαστική συνδρομή επισκευής, σύμφωνα με τους όρους και περιορισμούς που καθορίζονται στην παράγραφο 3 της παρούσας απόφασης, ως εξής:

 

Το ανώτατο όριο της χορηγούμενης στεγαστικής συνδρομής για κτίρια που παρουσιάζουν βλάβες στα φέροντα και μη φέροντα στοιχεία, καθορίζεται σε € 250 ανά m2, ανά λειτουργικά ανεξάρτητη ιδιοκτησία.
Το ανώτατο όριο της χορηγούμενης στεγαστικής συνδρομής για κτίρια που παρουσιάζουν βλάβες στα μη φέροντα στοιχεία, καθορίζεται σε € 150 ανά m2, ανά λειτουργικά ανεξάρτητη ιδιοκτησία.

 

6.4 Δύναται να εκδοθεί Άδεια Επισκευής Μικρής Κλίμακας (για το σύνολο του κτιρίου) και να χορηγηθεί στεγαστική συνδρομή επισκευής, σύμφωνα με τους όρους και περιορισμούς που καθορίζονται στην παράγραφο 3 της παρούσας απόφασης, σε κτίρια με χρήση κατοικίας, βοηθητικού χώρου που συμπληρώνει τη λειτουργία μιας κατοικίας καθώς και οικιακής αποθήκης, με την προϋπόθεση ότι οι βλάβες είναι μόνο σε μη φέροντα στοιχεία (π.χ. βλάβες στην επικεράμωση της στέγης του κτιρίου, τοίχοι πλήρωσης κ.λ.π.). Σε αυτή την περίπτωση η μελέτη επισκευής συντάσσεται από μηχανικούς της αρμόδιας Υπηρεσίας.

 

Το μέγιστο ποσό στεγαστικής συνδρομής που δύναται να εγκριθεί με Άδεια Επισκευής Μικρής Κλίμακας είναι €5.000 ανά κτίριο. Στις περιπτώσεις που το ποσό της στεγαστικής συνδρομής, όπως προκύπτει από τον προϋπολογισμό εργασιών επισκευής σύμφωνα με το εγκεκριμένο τιμολόγιο της Υπηρεσίας, υπερβαίνει το ποσό των €5.000, θα ακολουθείται η διαδικασία για έκδοση άδειας επισκευής με σύνταξη μελέτης από ιδιώτη Μηχανικό. Στις περιπτώσεις που για την αποκατάσταση των βλαβών απαιτείται η χρήση ικριωμάτων, θα ορίζεται από τον ιδιοκτήτη του κτιρίου επιβλέποντας μηχανικός, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο 48, του κεφαλαίου Γ, του νόμου 4178/2013 (ΦΕΚ 174/Α/2013).

 

Στις περιπτώσεις που σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις κατά περίπτωση, απαιτείται έγκριση των εργασιών επισκευής από άλλη Υπηρεσία, δε δύναται να εκδοθεί Άδεια Επισκευής Κτιρίου Μικρής Κλίμακας.

 

6.5 Για κτίρια που είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα στο σύνολό τους, σύμφωνα με το ΦΕΚ δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού ή είχε αρχίσει η διαδικασία χαρακτηρισμού τους πριν την ημέρα του σεισμού, τα ανώτατα όρια της χορηγούμενης στεγαστικής συνδρομής που προαναφέρονται ανάλογα με τη χρήση του κτιρίου, προσαυξάνονται κατά 20%.

 

6.6 Η στεγαστική συνδρομή επισκευής δεν μπορεί να υπερβαίνει τη στεγαστική συνδρομή ανακατασκευής του κτιρίου σε περίπτωση που αυτό ανακατασκευαζόταν.

 

6.7 Χορηγείται στεγαστική συνδρομή επισκευής δεξαμενής ύδρευσης στις περιοχές που δεν υφίσταται δίκτυο ύδρευσης, το ποσό των € 400/δεξαμενή.

 

6.8 Οι ιδιοκτήτες των κτιρίων που κρίνονται επισκευάσιμα μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη στεγαστική συνδρομή, που αναλογεί στην επισκευή του πληγέντος κτίσματος, για ανακατασκευή ή αυτοστέγαση ή αποπεράτωση με τους περιορισμούς που τίθενται στα προηγούμενα, εφόσον κατεδαφίσουν το κτίριο με δικές τους δαπάνες.

 

6.9 Ειδικότερα για την αποκατάσταση ζημιών σε κτιριακές εγκαταστάσεις επιχειρήσεων και επαγγελματικών χώρων η στεγαστική συνδρομή επιτρέπεται να χορηγηθεί, με τους ίδιους όρους και στους μισθωτές ή σε όσους έχουν από οποιαδήποτε νόμιμη αιτία, αποδεδειγμένα τη νομή ή τη χρήση των εν λόγω χώρων, εφόσον δεν έχει υποβληθεί σχετική αίτηση, εκ μέρους των ιδιοκτητών μέσα σε 45 ημέρες από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της κοινής υπουργικής απόφασης Οριοθέτησης της πληγείσας περιοχής από το σεισμό. Μετά την πάροδο των 45 ημερών το δικαίωμα υποβολής αίτησης για χορήγηση Σ.Σ. μπορεί να ασκηθεί και από τον ενοικιαστή για λογαριασμό του αμελούντος ιδιοκτήτη. Σε κάθε περίπτωση, η υποχρέωση για την καταβολή των δόσεων του δανείου βαρύνει τον ιδιοκτήτη.

 

7. Τρόπος χορήγησης στεγαστικής συνδρομής

 

7.1. Ανακατασκευή ή αυτοστέγαση ή αποπεράτωση κτιρίου

 

7.1.1. Το ποσό της στεγαστικής συνδρομής για ανακατασκευή κτιρίου ή αυτοστέγαση (εφόσον αγοράζεται κτίριο υπό ανέγερση) χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία σε τρεις ισόποσες δόσεις, η πρώτη από τις οποίες καταβάλλεται με την Έγκριση χορήγησης Στεγαστικής Συνδρομής και οι επόμενες δύο ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών στην οικοδομή.

 

Το ποσό της στεγαστικής συνδρομής για αποπεράτωση κτιρίου, χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία σε δύο ισόποσες δόσεις, η πρώτη από τις οποίες καταβάλλεται με την Έγκριση χορήγησης Στεγαστικής Συνδρομής και η δεύτερη με την ολοκλήρωση των εργασιών στην οικοδομή.

 

7.1.2. Το ποσό της στεγαστικής συνδρομής για αυτοστέγαση, εφόσον αγοράζεται έτοιμο κτίριο, χορηγείται εφάπαξ, με την προσκόμιση οριστικού συμβολαίου αγοράς και πιστοποιητικού μεταγραφής.

 

Στις παραπάνω περιπτώσεις απαιτείται, η βεβαιωμένη κατεδάφιση του πληγέντος κτιρίου με μέριμνα του ιδιοκτήτη.

 

7.2. Επισκευή κτιρίου Το ποσό της στεγαστικής συνδρομής για επισκευή κτιρίου χορηγείται σε τρεις δόσεις ως εξής:

 

Η πρώτη δόση στεγαστικής συνδρομής χορηγείται με την έκδοση της Άδειας Επισκευής και αντιστοιχεί στο 40% του ποσού της εγκεκριμένης στεγαστικής συνδρομής
Η δεύτερη δόση στεγαστικής συνδρομής χορηγείται αφού εκτελεστούν εγκεκριμένες εργασίες επισκευής, των οποίων ο προϋπολογισμός αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 50% του ποσού της εγκεκριμένης στεγαστικής συνδρομής. Η δεύτερη δόση στεγαστικής συνδρομής αντιστοιχεί στο 30% του ποσού της εγκεκριμένης στεγαστικής συνδρομής. Επισημαίνεται ότι προκειμένου να χορηγηθεί η δεύτερη δόση στεγαστικής συνδρομής θα πρέπει να έχουν εκτελεστεί όλες οι εγκεκριμένες εργασίες επισκευής που αφορούν στο φέροντα οργανισμό του κτιρίου.
Η τρίτη δόση στεγαστικής συνδρομής χορηγείται με την περαίωση των εργασιών επισκευής και αντιστοιχεί στο 30% του ποσού της εγκεκριμένης στεγαστικής συνδρομής.

 

Στις περιπτώσεις που το εγκεκριμένο ποσό της στεγαστικής συνδρομής είναι μέχρι € 5.000, θα χορηγείται εφάπαξ.

 

Σε κάθε περίπτωση, οι δικαιούχοι στεγαστικής συνδρομής υποχρεούνται μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης των κτιρίων τους, να υποβάλλουν αίτηση στην αρμόδια Υπηρεσία για χορήγηση Βεβαίωσης Περαίωσης Εργασιών, εντός του χρόνου ισχύος της αδείας.

 

8. Κτίρια πληγέντα από προγενέστερους σεισμούς

 

8.1 Οι ιδιοκτήτες κτιρίων, που είχαν κριθεί επικινδύνως ετοιμόρροπα ή ως κτίρια δομημένα από ευτελή υλικά ή ως ασύμφορα επισκευής λόγω προγενέστερων σεισμών, τα οποία δεν έχουν κατεδαφιστεί και έχουν υποστεί ζημιές και από το σεισμό του θέματος, δε δικαιούνται στεγαστική συνδρομή για την αποκατάστασή τους λόγω του σεισμού αυτού.

 

8.2 Οι ιδιοκτήτες κτιρίων, τα οποία είχαν κριθεί επισκευάσιμα λόγω προγενέστερων σεισμών και είχε εκδοθεί Άδεια Επισκευής, δικαιούνται στεγαστική συνδρομή για την αποκατάστασή τους εφόσον έχουν υποστεί ζημιές από το σεισμό του θέματος, σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για το εν λόγω συμβάν.

 

Το ποσό της στεγαστικής συνδρομής που θα χορηγηθεί λόγω του σεισμού του θέματος θα μειώνεται σύμφωνα με τα παρακάτω:

 

Στην περίπτωση που έχει εκταμιευθεί μόνο η πρώτη δόση της εγκεκριμένης στεγαστικής συνδρομής από τον προγενέστερο σεισμό, η Δωρεάν Κρατική Αρωγή που δικαιούται από το σεισμό του θέματος θα μειωθεί κατά το ποσό της Δωρεάν Κρατικής Αρωγής από τον προγενέστερο σεισμό που έχει εκταμιευθεί.
Στην περίπτωση που έχει εκταμιευθεί και η δεύτερη δόση της εγκεκριμένης στεγαστικής συνδρομής από τον προγενέστερο σεισμό, η Δωρεάν Κρατική Αρωγή που δικαιούται από το σεισμό του θέματος θα μειωθεί κατά το ποσό της Δωρεάν Κρατικής Αρωγής που αναλογεί στις υπολειπόμενες (μη εκτελεσθείσες) εργασίες επισκευής, σύμφωνα με τη Βεβαίωση Προόδου εργασιών επισκευής από τον προγενέστερο σεισμό.
Στην περίπτωση που έχει εκδοθεί Βεβαίωση Περαίωσης εργασιών επισκευής από τον προγενέστερο σεισμό, δε θα μειώνεται το ποσό της στεγαστικής συνδρομής που δικαιούται από το σεισμό του θέματος.

 

Η αρμόδια Υπηρεσία θα εγκρίνει τη χορήγηση στεγαστικής συνδρομής από το σεισμό του θέματος λαμβάνοντας υπόψη τα προαναφερόμενα σχετικά με τη μείωσή της.

 

Η στεγαστική συνδρομή στις προαναφερόμενες περιπτώσεις θα χορηγείται σύμφωνα με το χαρακτηρισμό των κτιρίων από το σεισμό του θέματος.

 

9. Νέοι κτήτορες

 

Είναι δυνατή η χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την ανακατασκευή ή αυτοστέγαση ή αποπεράτωση ή επισκευή κτιρίων κάθε χρήσης και σε νέους κτήτορες που απέκτησαν την ψιλή ή πλήρη κυριότητα του βλαβέντος ακινήτου, με κληρονομική διαδοχή ή με γονική παροχή ή με απόκτηση πρόσθετων ποσοστών συνιδιοκτησίας ή από τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους με δωρεά ή με διαδοχική γονική παροχή.

 

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η υποβολή εμπρόθεσμης αίτησης (παράγραφος 2 της παρούσας απόφασης), είτε από τον αρχικό ιδιοκτήτη, είτε από τον νέο κτήτορα.

 

10. Δυσπρόσιτες περιοχές

 

Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων οι αναφερόμενες στα προηγούμενα τιμές στεγαστικής συνδρομής μπορούν να προσαυξάνονται μέχρι 20% εφ' όσον τα κτίρια που ανακατασκευάζονται (στο ίδιο οικόπεδο με το αρχικό κτίριο) ή επισκευάζονται, ευρίσκονται σε δυσπρόσιτες περιοχές, εξ' αιτίας των οποίων δυσχεραίνεται σε μεγάλο βαθμό η προσκόμιση υλικών και μηχανημάτων για την εκτέλεση των εργασιών.

 

11. Αμοιβές μηχανικών - κρατήσεις

 

Στις περιπτώσεις επισκευής, η αμοιβή μηχανικού για μελέτη-επίβλεψη μειώνεται στο 50% της αμοιβής που καθορίζεται με τις ισχύουσες διατάξεις περί αμοιβών Μηχανικών.

 

12. Αρμόδιοι πιστωτικοί φορείς και όροι χορήγησης δανείων

 

Τα εν λόγω δάνεια θα χορηγηθούν από τα Πιστωτικά Ιδρύματα.

 

Η συνολική διάρκεια των δανείων επισκευής ή ανακατασκευής κτιρίου ορίζεται σε 15 χρόνια, η δε εξόφλησή τους θα πραγματοποιηθεί σε ισόποσες εξαμηνιαίες ή ετήσιες χρεολυτικές δόσεις, η πρώτη από τις οποίες θα καταβληθεί 24 μήνες μετά την υπογραφή της δανειστικής σύμβασης.

 

Η συνολική διάρκεια των δανείων επισκευής ή ανακατασκευής διατηρητέων κτιρίων ορίζεται σε 25 χρόνια, η δε εξόφλησή τους θα πραγματοποιηθεί σε ισόποσες εξαμηνιαίες ή ετήσιες χρεολυτικές δόσεις, η πρώτη από τις οποίες θα καταβληθεί 24 μήνες μετά την υπογραφή της δανειστικής σύμβασης.

 

Τα δάνεια βαρύνονται με επιτόκιο ίσο προς αυτό των εντόκων γραμματίων δημοσίου δωδεκάμηνης διάρκειας της εκάστοτε τελευταίας εκδόσεως που χρονικά προηγείται της έναρξης κάθε περιόδου εκτοκισμού των δανείων, προσαυξημένο κατά 10%, χωρίς άλλη προσαύξηση για προμήθεια κ.τ.λ., επιδοτούμενο κατά 100% από τον λογαριασμό του νόμου [Ν] 128/1975 (ΦΕΚ 178/Α/1975).

 

Για τους λοιπούς όρους και τη διαδικασία σύναψης και χορήγησης των δανείων έχουν εφαρμογή οι αντίστοιχες διατάξεις που ισχύουν για τη χρηματοδότηση της οικονομίας.

 

13. Υποθήκες δανείων

 

Για την ασφάλεια κάθε δανείου, θα εγγράφεται υπέρ του Πιστωτικού Ιδρύματος υποθήκη επί του ακινήτου που θα επισκευάζεται ή ανακατασκευάζεται ή αγοράζεται από το προϊόν του ατόκου δανείου ή αντί αυτού επί άλλου ακινήτου που τυχόν προσφέρεται από τον δανειολήπτη, εφόσον η αξία του ακινήτου καλύπτει το ασφαλιζόμενο δάνειο.

 

Η υποθήκη μπορεί επίσης να μεταφέρεται εκ των υστέρων σε άλλο ακίνητο αντίστοιχης αξίας.

 

Για ποσά μέχρι € 10.000 δεν απαιτείται εγγραφή υποθήκης.

 

Τα Πιστωτικά Ιδρύματα δύναται να χορηγούν δάνεια για την επισκευή ή ανακατασκευή Ιερών Ναών πληγέντων από την πλημμύρα και στις περιπτώσεις που υπάρχει αδυναμία προσφοράς ακινήτου για εγγραφή υποθήκης, προς διασφάλιση του δανείου. Είναι δυνατή η υποθήκευση αστικού ακινήτου της αρμόδιας Μητρόπολης που ανήκει ο Ιερός Ναός.

 

Η ανωτέρω ρύθμιση δεν ισχύει για τους ιδιωτικούς Ναούς, ως προς τους οποίους έχουν εφαρμογή οι γενικώς ισχύουσες διατάξεις.

 

14. Μη τήρηση όρων

 

14.1 Με ειδικό όρο των οικείων δανειστικών συμβάσεων, θα καθορίζεται ρητά ότι, σε περίπτωση υποβολής από τους δικαιούχους δανείων ή νέους κτήτορες, ανακριβών δηλώσεων ή σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων, που θα αναλάβουν με όσα προβλέπονται στην παρούσα απόφαση και γενικά στις διατάξεις που αφορούν στην αποκατάσταση των πλημμυρόπληκτων κτιρίων, θα υπόκεινται πέρα από τις νόμιμες κυρώσεις και στις ακόλουθες αθροιστικά:

 

α) Κήρυξη ολοκλήρου του ποσού του δανείου ληξιπρόθεσμου και αμέσως απαιτητού από τη χορήγησή του.

 

β) Κατάπτωση ποινικής ρήτρας υπέρ του Δημοσίου, που θα συνομολογείται με τη δανειστική σύμβαση και θα αντιστοιχεί σε ποσοστό 10% επί ολοκλήρου του ποσού του δανείου.

 

14.2 Το ποσό της Δωρεάν Κρατικής Αρωγής, σε περίπτωση υποβολής από τους δικαιούχους ή νέους κτήτορες ανακριβών δηλώσεων ή σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων που θα αναλάβουν με βάση όσα προβλέπονται στην παρούσα απόφαση και γενικά στις διατάξεις που αφορούν στην αποκατάσταση των πλημμυρόπληκτων κτιρίων, θα επιστρέφεται εντόκως με επιτόκιο υπερημερίας το κοινώς ισχύον για κάθε περίπτωση υπερημερίας.

 

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 

Αθήνα, 29-01-2016

 

Οι Υπουργοί

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.