Εγκύκλιος 1583/17

Εγκύκλιος ΔΑΕΕ/1583/2017: Τροποποίηση της παραγράφου 3.1 της εγκυκλίου Δ/22/200/1977 με θέμα Οδηγίες για τον έλεγχο μελετών σωληνωτών αρδευτικών δικτύων όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου ΒΜ3/21417/1984 εγκύκλιο της Διεύθυνσης Υδραυλικών Έργων του Υπουργείου Δημοσίων Έργων


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Εγκύκλιος ΔΑΕΕ/1583/2017: Τροποποίηση της παραγράφου 3.1 της εγκυκλίου Δ/22/200/1977 με θέμα Οδηγίες για τον έλεγχο μελετών σωληνωτών αρδευτικών δικτύων όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου ΒΜ3/21417/1984 εγκύκλιο της Διεύθυνσης Υδραυλικών Έργων του Υπουργείου Δημοσίων Έργων, 05-10-2017.

 

Σύμφωνα με τις διατάξεις:

 

1. Του νόμου 4412/2016 Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (Προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ), (ΦΕΚ 147/Α/08-08-2016), όπως ισχύει.

 

2. Του νόμου 3316/2005 Ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων εκπόνησης μελετών και παροχής συναφών υπηρεσιών και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ 42/Α/22-2-2005), όπως ισχύει σήμερα.

 

3. Του νόμου 3861/2010 Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο Διαδίκτυο Πρόγραμμα Διαύγεια και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ 112/Α/2010).

 

4. Του νόμου [Ν] 4270/2014 (ΦΕΚ 143/Α/2014) Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις.

 

5. Του προεδρικού διατάγματος 63/2005: Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα, (ΦΕΚ 98/Α/2005), όπως συμπληρώθηκε με το νόμο 4320/2015 (ΦΕΚ 29/Α/2015).

 

6. Του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 109/2014: Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, (ΦΕΚ 176/Α/2014).

 

7. Του προεδρικού διατάγματος 69/2015: Διορισμός του Αλεξίου Τσίπρα του Παύλου, Αρχηγού του Κόμματος του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς (ΣΥ.ΡΙΖ.Α.), ως Πρωθυπουργού. (ΦΕΚ 113/Α/2015).

 

8. Τις διατάξεις του άρθρου 3 του προεδρικού διατάγματος 70/2015 (ΦΕΚ 114/Α/2015) περί ανασύστασης του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.

 

9. Του προεδρικού διατάγματος 123/2016: Ανασύσταση και μετονομασία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, ( ), μετονομασία Υπουργείων Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και ειδικότερα του άρθρου 4 αυτού, (ΦΕΚ 208/Α/2016).

 

10. Του προεδρικού διατάγματος 125/2016 (ΦΕΚ 210/Α/2016): Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών και ειδικότερα τον διορισμό του Χρήστου Σπίρτζη του Παναγιώτη στη θέση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.

 

11. Της με αριθμό πρωτοκόλλου οίκοθεν 20699/2015 (ΦΕΚ 204/ΥΟΔΔ/2015) Απόφασης Πρωθυπουργού και Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, με την οποία διορίστηκε ο Γεώργιος Δέδες στη θέση του Γενικού Γραμματέα, Προϊσταμένου της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού.

 

12. Της Δ16Α/04/773/1990 Κοινής Απόφασης του Υπουργού Προεδρίας και του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, για εξαίρεση διοικητικών πράξεων ή εγγράφων από τον κανόνα των τριών υπογραφών του άρθρου 81 του νόμου 1892/1990.

 

13. Της με αριθμό πρωτοκόλλου οίκοθεν 268/2017 (ΦΕΚ 1911/Β/2017) Απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών περί μεταβίβασης δικαιώματος υπογραφής με εντολή Υπουργού ή Υφυπουργού, κατά περίπτωση στους: Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Γενικό Γραμματέα Υποδομών και Προϊσταμένους Γενικών Διευθύνσεων, Προϊσταμένους Διευθύνσεων και Προϊσταμένους Τμημάτων του Υπουργείου, καθώς και στο Γενικό Επιθεωρητή ΣΕΕΥΜΕ.

 

14. Της με αριθμό πρωτοκόλλου οίκοθεν 80358/2016 Απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη με την οποία ορίστηκε Αναπληρωτής Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Υδραυλικών και Κτιριακών Υποδομών ο κ. Α. Κοτσώνης.

 

Και αφού λάβαμε υπόψη:

 

1. Την με αριθμό πρωτοκόλλου Δ/22/200/1977 εγκύκλιο του τέως Υπουργείου Δημοσίων Έργων Οδηγίες για τον έλεγχο σωληνωτών αρδευτικών δικτύων και τη μεταγενέστερη τροποποίηση και συμπλήρωση αυτής με την υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου ΒΜ3/21417/1984 εγκύκλιο οι οποίες παρέχουν οδηγίες για τον έλεγχο των μελετών σωληνωτών αρδευτικών δικτύων.

 

2. Τις από 11-04-2016 (ΔΑΕΕ 571/11-04-2016) και 17-05-2016 (ΔΑΕΕ/782/18-05-2016) επιστολές, με θέμα Ο σχεδιασμός των αρδευτικών δικτύων με ελεύθερη ζήτηση - Προτάσεις για τις παροχές σχεδιασμού, των μελετητές Υδραυλικών Έργων κ. Λ. Λαζαρίδη και κ. Σπύρου Μίχα με τις οποίες υπέβαλλαν συγκεκριμένη πρόταση τροποποίησης της παραγράφου 3.1 της ανωτέρω εγκυκλίου.

 

3. Το με αριθμό πρωτοκόλλου ΔΑΕΕ/782/Φ.Διάφορα/13-12-2016 έγγραφο μας προς τους καθηγητές της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ κ. Δ. Κουτσογιάννη και κ. Α. Στάμο με το οποίο ζητήθηκε η επιστημονική διατύπωση των απόψεών τους επί των ανωτέρω προτάσεων των κ. Λ. Λαζαρίδη και κ. Σπύρου Μίχα.

 

4. Την από 15-03-2017 επιστολή του Καθηγητή κ. Δ. Κουτσογιάννη με την οποία υπεβλήθη συνημμένα τεχνικό υπόμνημα των ανωτέρω Καθηγητών σχετικό με το θέμα των παροχών σχεδιασμού των αρδευτικών δικτύων με ελεύθερη ζήτηση και στα συμπεράσματα - προτάσεις του τεχνικού υπομνήματος που υπέβαλαν αναφέρουν:

 

{ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΡΟΤΑΣΕΙ

 

Η θεωρητική έρευνα που είχε διεξαχθεί παλαιότερα (1977-1978) επιβεβαιώνεται με μεγάλο πλήθος προσομοιώσεων (1000) που έγιναν με χρήση σύγχρονων εργαλείων (2016) σε δίκτυο ικανοποιητικής έκτασης στην Αιτωλοακαρνανία. Αυτές οι εργασίες εξάγουν τις παροχές με τον 1ο τύπου του Clement σε κάθε θέση του δικτύου που λειτουργεί με ελεύθερη ζήτηση, δηλαδή και σε κάθε τμήμα μεταξύ δύο κόμβων, πλην των τελευταίων τμημάτων σε αγωγούς τελευταίας τάξης.

 

Είναι σημαντικό ότι τα αποτελέσματα μετρήσεων πεδίου σε δίκτυο στην Ιταλία (Lamaddalena & Sagardoy, 2000) επαλήθευσαν την επιτυχή εφαρμογή παροχών σχεδιασμού Clement. Όπως αναφέρεται σε αυτή την εργασία, μπορούν να παρουσιαστούν αποκλίσεις αν κατά την εφαρμογή αλλάξουν οι συνθήκες άρδευσης από τις προγραμματισθείσες στην αρχική μελέτη, αλλά τα θέματα αυτά μπορούν να ρυθμίζονται από τον αρμόδιο οργανισμό λειτουργίας του δικτύου.

 

Από τις ανωτέρω εργασίες προκύπτει ότι αν γίνει τροποποίηση της παραγράφου 3.1 της υπ' αριθμόν Δ/22/200/1977 εγκυκλίου του τέως Υπουργείου Δημοσίων Έργων και προσαρμογή του τρόπου υπολογισμού των παροχών σύμφωνα με την εν λόγω πρόταση, αφενός θα διατηρηθεί το επίπεδο της επιθυμητής ποιότητας των δικτύων που λειτουργούν με ελεύθερη ζήτηση και αφετέρου αναμένεται να προκύψει οικονομία στην κατασκευή τους.}

 

5. Τη με αριθμό Μ - 60 / Συνεδρία 36, Πράξη 150/13-07-2017 Γνωμοδότηση του Τμήματος Μελετών του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων, μετά την από 23-06-2017 Εισήγηση της Διεύθυνσης ΔΑΕΕ, σύμφωνα με την οποία το Σ.Δ.Ε/Τ.Μ. γνωμοδότησε ομόφωνα για την τροποποίηση της εγκυκλίου του θέματος.

 

Και επειδή:

 

1. Στην παράγραφο 3.1 της εγκυκλίου Δ/22/200/1977 της Υπηρεσίας Υδραυλικών Έργων του τέως Υπουργείου Δημοσίων Έργων:

 

Οι προϋπολογιζόμενες δαπάνες είναι συνάρτηση των διαμέτρων, οι οποίες προκύπτουν με την εφαρμογή παροχών σχεδιασμού στα σωληνωτά δίκτυα και οι οποίες καθορίζονται στην παράγραφο 3.1 της ανωτέρω εγκυκλίου (1977).
Δεν καθορίζεται ένας συγκεκριμένος τρόπος καθορισμού των θέσεων των περιορισμών δηλαδή των θέσεων εφαρμογής της σχέσης clement ούτε και αν ο αριθμός που αναφέρει η εγκύκλιος (20) ή (30) αντιστοιχεί σε κάποιο συγκεκριμένο μέγεθος δικτύου. Έτσι για το ίδιο δίκτυο που μελετάται από διάφορους μελετητές μπορεί να προκύπτουν διαφορετικά αποτελέσματα.

 

2. Με την τροποποίησης της παραγράφου 3.1 της Εγκυκλίου Δ/22/200/1977 της Υπηρεσίας Υδραυλικών Έργων του τέως Υπουργείου Δημοσίων Έργων:

 

Θα επιτευχθεί οικονομία σε τέτοια δίκτυα που σχεδιάζονται για να λειτουργούν με ελεύθερη ζήτηση ή κατά ζήτηση η οποία κατά τους μελετητές θα φθάσει κατά μέσο όρο ακόμα και στο 20% χωρίς να μειώνεται η ποιότητα ή πιθανότητα λειτουργίας του δικτύου (φ).
Θα αποφεύγεται ο υπερσχεδιασμός των εγγειοβελτιωτικών έργων ιδιαίτερα σήμερα σε περίοδο οικονομικής κρίσης στη χώρα μας.

 

3. Επί των ανωτέρω, οι απόψεις των καθηγητών κ. Δ. Κουτσογιάννη και κ. Α. Στάμου είναι σαφείς και στα συμπεράσματα - προτάσεις του σχετικού τεχνικού υπομνήματος που υπέβαλαν αναφέρουν ότι:

 

{αν γίνει τροποποίηση της παραγράφου 3.1 της υπ' αριθμόν Δ/22/200/1977 εγκυκλίου του τέως Υπουργείου Δημοσίων Έργων και προσαρμογή του τρόπου υπολογισμού των παροχών σύμφωνα με την εν λόγω πρόταση, αφενός θα διατηρηθεί το επίπεδο της επιθυμητής ποιότητας των δικτύων που λειτουργούν με ελεύθερη ζήτηση και αφετέρου αναμένεται να προκύψει οικονομία στην κατασκευή τους.}

 

Αποφασίζουμε

 

Την τροποποίηση της παραγράφου 3.1 της Εγκυκλίου Δ/22/200/1977 με θέμα Οδηγίες για τον έλεγχο μελετών σωληνωτών αρδευτικών δικτύων ως εξής:

 

{3. Παροχές Υδραυλικού υπολογισμού και συσκευές υδροληψίας

 

3.1 Χρήση του τύπου του CLEMENT:

 

Σε περίπτωση λειτουργίας του αρδευτικού δικτύου κατά ζήτηση, οι παροχές σε μία θέση στο δίκτυο, θα υπολογίζονται από τον συνολικό αριθμό των υδροληψιών (N) που λειτουργούν ταυτόχρονα, κατάντη της θέσης αυτής, βάσει της σχέσης:

 

Ν= RP+u (p (1 -p)R)1/2 (1)

 

που ονομάζεται 1ος τύπος του CLEMENT ο οποίος για u= ε (της τυποποιημένης κανονικής κατανομής) δίδει σε κάθε θέση του δικτύου τον ανωτέρω αριθμό ανοιχτών υδροληψιών, σε συνάρτηση με τις τιμές R,P, u =ε.

 

Η τιμή u = ε εξαρτάται από την ποιότητα λειτουργίας του δικτύου (φ) και χαρακτηρίζει τη στάθμη πιθανότητας της σύγχρονης λειτουργίας (N) υδροληψιών εκ του συνόλου των εγκατεστημένων (R) στο αρδευτικό δίκτυο.

 

Στην ανωτέρω σχέση (1) η μέση τιμή είναι μ=R x Ρ και η τυπική απόκλιση σ =(Ρ(1- P)R)1/2 και

 

N= μ+ε6.

 

Σημειώνεται ότι:

 

N = Ο αριθμός των στομίων των ανοιχτών υδροληψιών που λειτουργούν ταυτόχρονα και βρίσκονται κατάντη κάθε θέσης του δικτύου

R = ο συνολικός αριθμός των εγκατεστημένων στομίων των υδροληψιών που βρίσκονται κατάντη κάθε θέσης του δικτύου

p = η μέση πιθανότητα λειτουργίας των στομίων, (p = 1/Β, B = βαθμός ελευθερίας που καθορίζεται στη γεωργική μελέτη)

u = συντελεστής που εξαρτάται από την ποιότητα λειτουργίας του δικτύου (λαμβάνεται u=ε)

ε= τυποποιημένη τυχαία μεταβλητή κανονικής κατανομής

φ= ποιότητα λειτουργίας του δικτύου

 

Ως ποιότητα λειτουργίας του δικτύου χαρακτηρίζεται εκείνη για την οποία σε κάθε εξυπηρετούμενο στόμιο υδροληψίας το υψόμετρο της πιεζομετρικής γραμμής αμέσως ανάντη αυτού, παραμένει για επιθυμητή στάθμη πιθανότητας του δικτύου ή ποιότητας λειτουργίας (φ), μεγαλύτερο ή ίσο προς το απαιτούμενο.

 

Σε ένα δίκτυο που συντίθεται από (m) ομάδες στομίων (i) και κάθε ομάδα χαρακτηρίζεται από τα στοιχεία (Ri, Pi) όπου ο αριθμός i=m των ανοιχτών στομίων (ΝI) που λειτουργούν και οι αντίστοιχες παροχές (QI) θα είναι:

 

e.1583.17(1) -(2)

 

= q0I= σταθερή παροχή των υδροληψιών (i) της ομάδας (m) (3)

 

Με τον ανωτέρω καθορισμό της ποιότητας λειτουργίας (φ) του δικτύου προέκυψε από επιστημονικές εργασίες ότι η εφαρμογή των παροχών με τις ανωτέρω σχέσεις (1), (2) και (3) σε όλα τα τμήματα του δικτύου που εξυπηρετούν περισσότερα από δέκα στόμια υδροληψίας και σε συνάρτηση με την πιθανότητα p είναι η ενδεδειγμένη. Έτσι εξασφαλίζεται η διατήρηση των απαιτούμενων υψομέτρων των πιεζομετρικών γραμμών αμέσως ανάντη όλων των στομίων, για την επιθυμητή στάθμη πιθανότητας(φ) για όλους τους πιθανούς συνδυασμούς των ανοιχτών στομίων που λειτουργούν κατάντη μιας εξεταζόμενης θέσης ενός τμήματος του δικτύου.

 

Οι παροχές σχεδιασμού (QI) που ονομάζονται και παροχές clement θα εφαρμόζονται σε κάθε τμήμα του δικτύου που εξυπηρετεί περισσότερα από 10 στόμια και θα προκύπτουν με βάση τον αριθμό των εξυπηρετούμενων ανοιχτών στομίων (N) κατάντη του εξεταζόμενου τμήματος (i) και για την καθορισθείσα ποιότητα λειτουργίας (φ).

 

Για αριθμό στομίων (Ν) μικρότερο ή ίσο από δέκα (R≤10) στα τέρματα του δικτύου ο αριθμός των ανοιχτών στομίων που λειτουργούν συγχρόνως και η αντίστοιχη παροχή θα υπολογίζεται προσθετικά μέχρι τεσσάρων στομίων, σε κάθε περίπτωση.

 

Για αριθμό μεγαλύτερο των τεσσάρων και μέχρι δέκα στομίων (4<Ρ≤10) και μόνο σε αυτές τις περιπτώσεις θα εφαρμόζονται πάλι οι σχέσεις (1), (2) και (3), λαμβάνοντας ως φ=0,90 αν καθορίζεται ποιότητα λειτουργίας του δικτύου φ<0,90 στη γεωργική μελέτη. Αν καθορίζεται στη γεωργική μελέτη φ>0,90 τότε λαμβάνεται η τιμή αυτή.

 

Κατά την εφαρμογή των σχέσεων (1), (2) και (3) σε όλα τα τμήματα του δικτύου οι προκύπτουσες τιμές Ν θα στρογγυλοποιούνται στον αμέσως μεγαλύτερο αριθμό υδροληψίας.

 

Με τον τρόπο αυτό προκύπτει μία αύξηση των απωλειών, αφού με τις σχέσεις (1) και (2) προκύπτει ολίγο μεγαλύτερος αριθμός ανοιχτών υδροληψιών Ν στους αγωγούς τελευταίας τάξης. Η αύξηση αυτή είναι αποδεκτή διότι αφενός μεν απλοποιείται η διαδικασία του υπολογισμού για R≤10 και αφετέρου παρέχεται μεγαλύτερη ασφάλεια στην λειτουργία των αγωγών τελευταίας τάξης.

 

Οι τιμές των συντελεστών u=ε θα λαμβάνονται από ένα πίνακα κανονικής συνάρτησης κατανομής δηλαδή π.χ. για φ=0,90 - 0,95 - 0,99, κ.λ.π., αντίστοιχα u =ε = 1,28 - 1,645 - 2,33, κ.λ.π.

 

Συνιστάται να λαμβάνεται ποιότητα λειτουργίας του δικτύου (φ) =0,90 έως 0,95 για R>10 εκτός αν καθορίζεται αιτιολογημένα μεγαλύτερη ή μικρότερη ποιότητα (φ) στη γεωργική μελέτη.

 

Επίσης συνιστάται κατά το εφικτό ο χρόνος λειτουργίας του δικτύου εντός του 24ώρου να είναι όσο το δυνατό μεγαλύτερος για την επίτευξη χαμηλότερης πιθανότητας και αντίστοιχα χαμηλότερων παροχών σχεδιασμού, ώστε να επιτυγχάνεται ο σχεδιασμός οικονομικότερων δικτύων.}

 

Η παρούσα εγκύκλιος έχει εφαρμογή από την έκδοσή της, για τις μελέτες που δημοπρατούνται με το νόμο 4412/2016 και προαιρετική εφαρμογή για τις μελέτες σε εξέλιξη του νόμου 3316/2005 με σύμφωνη γνώμη των συμβαλλομένων.

 

Ο Γενικός Γραμματέας

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.