Εγκύκλιος 168651/12

Έγγραφο 168651/728/2012: Προγραμματικές Συμβάσεις για τη μελέτη και εκτέλεση δασοτεχνικών έργων σε δημόσια δάση και δασικές εκτάσεις


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Έγγραφο 168651/728/2012: Προγραμματικές Συμβάσεις για τη μελέτη και εκτέλεση δασοτεχνικών έργων σε δημόσια δάση και δασικές εκτάσεις, 27-04-2012.

 

Με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 53 του νόμου 4042/2012 Ποινική προστασία του περιβάλλοντος κ.λ.π. (ΦΕΚ 24/Α/2012), αντικαταστάθηκε η παράγραφος 13 του άρθρου 57 του νόμου 2218/1994 (ΦΕΚ 90/Α/1994), η οποία αφορά τη δυνατότητα σύναψης Προγραμματικών Συμβάσεων του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ή του Γενικού Γραμματέα των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων με τους αναφερομένους φορείς του άρθρου 100 του νόμου 3852/2010, για τη μελέτη, κατασκευή, εκτέλεση έργων, εργασιών και προμηθειών, όπως αυτά αναφέρονται στο άρθρο 16 του νόμου 998/1979 (ΦΕΚ 289/Α/1979) Περί προστασίας των δασών και εν γένει δασικών εκτάσεων της χώρας.

 

Α) Με την ανωτέρω διάταξη δίνεται η δυνατότητα στον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής να συνάπτει προγραμματική σύμβαση με τους φορείς του άρθρου 100 του νόμου 3852/2010, μετά από γνώμη του Τεχνικού Συμβουλίου Δασών, όταν:

 

α. Το ύψος της προγραμματικής σύμβασης υπερβαίνει το ποσό των 500.000 € για την περιοχή ευθύνης του κάθε δασαρχείου ή της Διεύθυνσης Δασών χωρίς Δασαρχείο.

 

β. Τα ως άνω έργα, μελέτες και προμήθειες αφορούν δασικού χαρακτήρα δημόσιες εκτάσεις που εμπίπτουν στις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 18 του νόμου 1650/1986 (ΦΕΚ 160/Α/1986), όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 4 του νόμου 3937/2011 (ΦΕΚ 60/Α/2011) και αφορά τις περιοχές Περιοχές προστασίας της φύσης - Φυσικά πάρκα και ειδικότερα ως: εθνικά ή περιφερειακά πάρκα - Περιοχές προστασίας οικοτόπων και ειδών και ειδικότερα ως: Ειδικές Ζώνες Διατήρησης (ΕΖΔ), Ζώνες Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ) ή καταφύγια άγριας ζωής ή συνδυασμός αυτών. - Προστατευόμενα τοπία και στοιχεία τοπίου ή προστατευόμενοι φυσικοί σχηματισμοί ή προστατευόμενες δασικές περιοχές των δικτύων NATURA 2000 και RAMSAR.

 

Β) Εάν οι προγραμματικές συμβάσεις δεν εμπίπτουν στις ανωτέρω α' και β' περιπτώσεις, τότε η σύναψη της προγραμματικής σύμβασης θα γίνεται μεταξύ του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και των φορέων του άρθρου 100 του νόμου 3852/2010, μετά από εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Δασών και Αγροτικών Υποθέσεων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

 

Επίσης, σύμφωνα με την ανωτέρω διάταξη, στις περιπτώσεις κατά τις οποίες από την οικεία προγραμματική σύμβαση προβλέπεται φορέας εκτέλεσης των ανωτέρω έργων, εργασιών, προμηθειών ή μελετών, να είναι ο Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εφαρμόζεται η νομοθεσία, που διέπει το φορέα αυτόν υπό την επιφύλαξη των περί εγκρίσεως των μελετών εκτέλεσης των ως άνω δασοτεχνικών έργων κειμένων διατάξεων.

 

Κατόπιν των ανωτέρω για τις συμβάσεις δημοσίων έργων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης ισχύει ο Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων (νόμος 3463/2006 (ΦΕΚ 114/Α/2006)), ο νόμος 3852/2010 Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης (ΦΕΚ 87/Α/2010), το προεδρικό διάταγμα 171/1987 Όργανα που αποφασίζουν ή γνωμοδοτούν και ειδικές ρυθμίσεις σε θέματα έργων που εκτελούνται από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλες σχετικές διατάξεις (ΦΕΚ 84/Α/1987) καθώς και ο νόμος 3669/2008 Κύρωση της κωδικοποίησης της νομοθεσίας κατασκευής δημοσίων έργων (ΦΕΚ 116/Α/2008).

 

Το άρθρο 4 με θέμα Τα όργανα που αποφασίζουν και γνωμοδοτούν σε θέματα έργων που μελετώνται ή εκτελούνται με την παρούσα Προγραμματική Σύμβαση, σύμφωνα με την ανωτέρω διάταξη, έχει τις ακόλουθες τροποποιήσεις:

 

Α) Προϊσταμένη αρχή είναι το Δημοτικό Συμβούλιο του αντίστοιχου Δήμου ή η Εκτελεστική Επιτροπή του Αναπτυξιακού Συνδέσμου.

 

Β) Η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου σύμφωνα με το άρθρο 72 του νόμου 3852/2010 και με την επιφύλαξη της παραγράφου 4 του ιδίου άρθρου, θα είναι υπεύθυνη για την κατάρτιση των όρων, τη σύνταξη των διακηρύξεων και τη διεξαγωγή και κατακύρωση των δημοπρασιών. Η συγκρότηση των επιτροπών για τη διεξαγωγή των δημοπρασιών και την αξιολόγηση των προσφορών θα γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 26 του νόμου 4024/2011 (ΦΕΚ 226/Α/2011).

 

Γ) Τεχνικό Συμβούλιο είναι το Περιφερειακό Συμβούλιο Δημοσίων Έργων της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

 

Δ) Αιτήσεις θεραπείας. Σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 227 του νόμου 3852/2010 Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης, αρμόδιος να αποφανθεί επί των αιτήσεων θεραπείας του αναδόχου του έργου είναι ο Ελεγκτής Νομιμότητας, ο οποίος προΐσταται της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η οποία έχει συσταθεί με τον ως άνω νόμο. Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της υπηρεσίας αυτής, αρμόδιος να αποφαίνεται επί των ανωτέρω αιτήσεων είναι, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 238 παράγραφος 1 του ιδίου νόμου, ο Γενικός Γραμματέας της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

 

Για την εκτέλεση των έργων σύμφωνα με την ανωτέρω διάταξη του νόμου 4042/2012 η Διεύθυνση Δασών του νομού δίνει τις ακόλουθες προεγκρίσεις:

 

α) προέγκριση του τεύχους δημοπράτησης, στα πλαίσια του οποίου ελέγχεται η διακήρυξη, η κατηγορία πτυχίων των μελετητών - εργοληπτών που μπορούν να συμμετέχουν, ο χρόνος εκτέλεσης, καθώς και η Ειδική Συγγραφή Υποχρεώσεων,

β) προέγκριση ανακεφαλαιωτικών πινάκων εργασιών και του καθορισμού τιμών νέων εργασιών και

γ) προέγκριση για παράταση του χρόνου εκτέλεσης.

 

Επίσης στις επιτροπές παραλαβής των έργων συμμετέχει υποχρεωτικά και εκπρόσωπος της οικείας δασικής υπηρεσίας.

 

I. Επιτροπές Επίλυσης Διοικητικών Διαφορών και Επιτροπή παρακολούθησης της Σύμβασης.

 

Δεδομένου ότι η προγραμματική σύμβαση θα υπογραφεί μεταξύ των φορέων του άρθρου 100 του νόμου 3852/2010 και του κατά περίπτωση Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ή του Γενικού Γραμματέα οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης σε κεντρικό επίπεδο, για την εφαρμογή της προγραμματικής σύμβασης θα συγκροτηθούν δύο επιτροπές.

 

Α) Η Επιτροπή Επίλυσης Διοικητικών Διαφορών, σε κεντρικό επίπεδο, η οποία θα αποτελείται από:

 

α) Στην περίπτωση που η προγραμματική σύμβαση υπογραφεί από τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής: από τον καθ' ύλην αρμόδιο Διευθυντή της Ειδικής Γραμματείας Δασών (ΕΓΔ) ως πρόεδρο και τον Διευθυντή μιας άλλης Διεύθυνσης της Ειδικής Γραμματείας Δασών καθώς και τον Δήμαρχο και Αντιδήμαρχο του Δήμου ή Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο του Αναπτυξιακού Συνδέσμου.

 

β) Στην περίπτωση που η προγραμματική σύμβαση υπογραφεί από το Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης: από τον εκάστοτε Γενικό Διευθυντή Δασών & Αγροτικών Υποθέσεων με τον νόμιμο αναπληρωτή του, ως πρόεδρο, και τον εκάστοτε Διευθυντή Δασών της αρμόδιας Διεύθυνσης Δασών με τον νόμιμο αναπληρωτή του καθώς και τον Δήμαρχο και Αντιδήμαρχο του Δήμου ή Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο του Αναπτυξιακού Συνδέσμου με τους νόμιμους αναπληρωτές τους.

 

Αρμοδιότητες της επιτροπής αυτής θα είναι:

 

η επίλυση προβλημάτων που ενδεχομένως να προκύψουν από την ερμηνεία και εφαρμογή της παρούσας προγραμματικής σύμβασης.
Η ρύθμιση λεπτομερειών και διαδικαστικών θεμάτων αναγκαίων για την εφαρμογή των όρων της παρούσας προγραμματικής σύμβασης.
Η πιστοποίηση γεγονότων και καταστάσεων που αποτελούν αφετηρίες δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των συμβαλλόμενων.

 

Β) Η Επιτροπή Παρακολούθησης της Σύμβασης σε τοπικό επίπεδο.

 

Μετά τη σύναψη της προγραμματικής σύμβασης στα πλαίσια εφαρμογής του άρθρου 100 του νόμου 3852/2010 Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης (ΦΕΚ 87/Α/2010), θα συγκροτηθεί Επιτροπή Παρακολούθησης της Σύμβασης, η οποία θα αποτελείται από δύο εκπροσώπους των Δασικών Υπηρεσιών (Διεύθυνση Δασών και Δασαρχείο) και δύο εκπροσώπους του Δήμου ή του Αναπτυξιακού Συνδέσμου, που θα παρακολουθεί την εκτέλεση των δασοτεχνικών έργων και την τήρηση των όρων της σύμβασης.

 

Η Επιτροπή Παρακολούθησης της Σύμβασης ελέγχει επίσης την ορθή εφαρμογή της Σύμβασης και δίνει αναφορές στην Επιτροπή Επίλυσης Διοικητικών Διαφορών, για την πορεία εκτέλεσης των έργων και την τήρηση ή μη των υποχρεώσεων του συμβαλλομένου υλοποίησης των έργων.

 

II. Προϋποθέσεις για την υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης

 

1. Για να υπογραφεί η προγραμματική σύμβαση θα πρέπει το σχέδιο της προγραμματικής σύμβασης να υποβληθεί στο αρμόδιο Δασαρχείο και η εισήγησή του να υποβληθεί ιεραρχικώς στην αρμόδια υπηρεσία, με διατύπωση γνώμης και από τις ιεραρχικά υπερκείμενες Υπηρεσίες.

 

2. Στην περίπτωση που η προϋπολογιζόμενη δαπάνη της προγραμματικής σύμβασης είναι άνω των 100.000 € (χωρίς το Φόρο Προστιθέμενης Αξίας), τότε η προγραμματική σύμβαση υπόκειται σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 278 του νόμου 3852/2010. Ο έλεγχος αυτός γίνεται με ευθύνη του φορέα εκτέλεσης του έργου και αποτελεί προϋπόθεση για την υλοποίηση της προγραμματικής σύμβασης.

 

3. Η εκτέλεση των δασοτεχνικών έργων δασικής αναψυχής, σύμφωνα με την με υπ' αριθμόν 260/2010 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η οποία και έγινε αποδεκτή από την υπουργό Περιβάλλοντος - Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, γίνεται εντός δημοσίων δασών και δασικών εκτάσεων, μη κηρυγμένων αναδασωτέων, με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 41 του νόμου 4067/2012.

 

4. Η εκτέλεση των δασοτεχνικών έργων από τους φορείς του άρθρου 100 του νόμου 3852/2010 γίνεται βάσει εγκεκριμένων αρμοδίως ειδικών δασοτεχνικών μελετών, οι οποίες εκπονούνται σύμφωνα με τις, κατά περίπτωση, τεχνικές προδιαγραφές, συντάσσονται από Δασολόγο μελετητή και εγκρίνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 280 του νόμου 3852/2010 από το Γενικό Γραμματέα των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, μετά από εισήγηση των αρμόδιων περιφερειακών δασικών υπηρεσιών.

 

5. Ο φορέας εκτέλεσης του δασοτεχνικού έργου εκτελεί δασοτεχνικά έργα αποκλειστικά στην περιοχή αρμοδιότητάς του, η οποία και θα αποτελέσει αντικείμενο της προγραμματικής σύμβασης.

 

6. Η εκτέλεση των δασοτεχνικών έργων εντός ιδιωτικού δασικού χαρακτήρα εκτάσεων γίνεται με τη σύμφωνη γνώμη του ιδιοκτήτη της έκτασης.

 

III. Απαραίτητα δικαιολογητικά ή στοιχεία για την υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης.

 

Για τη σύναψη Προγραμματικών Συμβάσεων είναι απαραίτητα και τα ακόλουθα δικαιολογητικά - στοιχεία:

 

i. Το ανάλογο κατά περίπτωση συμπληρωμένο σχέδιο Προγραμματικής Σύμβασης.

ii. Αντίγραφο του πρακτικού του Συμβουλίου του φορέα εκτέλεσης του έργου,στο οποίο περιλαμβάνεται η απόφαση σχετικά με την σύναψη της Προγραμματικής Σύμβασης, στην οποία θα αναφέρεται ότι εξουσιοδοτείται π.χ. ο Δήμαρχος, για την υπογραφή της.

iii. Βεβαίωση του φορέα εκτέλεσης του έργου ότι θα απασχολήσει το απαιτούμενο δασοτεχνικό προσωπικό για την υλοποίηση της Προγραμματικής Σύμβασης.

iv. Πλήρης περιγραφή των έργων που θα εκτελέσει ο αντίστοιχος φορέας, όπως:

 

α) για τη συντήρηση των δασικών δρόμων.

 

Γεωγραφικά στοιχεία των δρόμων: Ονομασία Θέσης, Δήμος, Αρχή - Τέρμα του δρόμου.
Τεχνικά Στοιχεία των δρόμων (μήκος του δρόμου, πλάτος του δρόμου κ.λ.π.).
Προϋπολογισμός του έργου.
Αποτύπωση σε απόσπασμα χάρτη της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού, κλίμακας 1:50.000, του δασικού οδικού δικτύου που θα συντηρηθεί.

 

β) για την αναδάσωση δημοσίων δασικών εκτάσεων

 

Γεωγραφικά στοιχεία της έκτασης (Θέση, Δήμος κ.λ.π.).
Εμβαδόν της έκτασης που προτείνεται να αναδασωθεί.
Αποτύπωση της έκτασης σε απόσπασμα χάρτη της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού κλίμακας 1:5.000, με συντεταγμένες στο προβολικό σύστημα ΕΓΣΑ 1987.
Προϋπολογισμός του έργου.

 

γ) Για τα έργα δασικής αναψυχής.

 

Πλήρης περιγραφή των εργασιών που θα εκτελεσθούν (π.χ. για τα μονοπάτια: ονομασία θέσης στην οποία θα κατασκευασθούν, μήκος και αποτύπωση τους σε απόσπασμα χάρτη της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού κλίμακας 1:5.000, με συντεταγμένες στο προβολικό σύστημα ΕΓΣΑ 1987).
Προϋπολογισμός του έργου.

 

δ. Συμπληρωματικές φυτεύσεις σε παλαιές αναδασώσεις.

 

Στην περίπτωση που η προηγούμενη αναδάσωση της έκτασης έχει γίνει από την αρμόδια Δασική Υπηρεσία θα προσκομίζεται η εγκριθείσα μελέτη και το οριστικό πρωτόκολλο παραλαβής αυτής ενώ στην περίπτωση που η αναδάσωση έχει γίνει μετά τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης ή Αναπτυξιακού Συνδέσμου και του Υπουργού ή του Γενικού Γραμματέα της Α.Δ. θα προσκομίζεται επιπλέον και η προγραμματική σύμβαση με την οποία έγινε η αναδάσωση της έκτασης.
Αριθμός των δασικών φυτών που θα φυτευτούν.
Εμβαδόν της έκτασης που θα αναδασωθεί.
Γεωγραφικά στοιχεία της έκτασης (Θέση, Δήμος κλπ.).
Αποτύπωση της έκτασης σε απόσπασμα χάρτη της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού κλίμακας 1: 5.000,με συντεταγμένες στο προβολικό σύστημα ΕΓΣΑ 1987.
Προϋπολογισμός του έργου.

 

ε. Για την εκτέλεση λοιπών δασοτεχνικών έργων:

 

Γεωγραφικά στοιχεία της έκτασης (Θέση, Δήμος κ.λ.π.).
Εμβαδόν της έκτασης
Αποτύπωση της έκτασης σε απόσπασμα χάρτη της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού κλίμακας 1: 5.000, με συντεταγμένες στο προβολικό σύστημα ΕΓΣΑ 1987.
Προϋπολογισμός του έργου.

 

Κατόπιν όλων αυτών σας διαβιβάζουμε δύο σχέδια Προγραμματικών Συμβάσεων: α) μεταξύ του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και του Δημάρχου ή του Προέδρου του Αναπτυξιακού Συνδέσμου και β) μεταξύ του Γενικού Γραμματέα της αντίστοιχης Αποκεντρωμένης Διοίκησης και του Δημάρχου ή του Προέδρου του Αναπτυξιακού Συνδέσμου, τα οποία θα συντάσσονται σύμφωνα με τα ανωτέρω εκτεθέντα και παρακαλούμε να τα κοινοποιήσετε στις δασικές υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διεύθυνσής σας για γνώση και ανάλογη εφαρμογή.

 

Ο Ειδικός Γραμματέας Δασών

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.