Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 1025/86

ΝΣΚ 1025/1986


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 1025/1986 (23-12-1986)

 

Επί του αριθμού πρωτοκόλλου 59272/10804/1986 ερωτήματος σας σχετικά με την δυνατότητα κατά νόμο τακτοποιήσεως της αναφερομένης σ' αυτό υπ' αριθμόν 3 ιδιοκτησίας, παρατηρούμε τα ακόλουθα:

 

Ι. Κατά το δεδομένο ιστορικό με την υπ' αριθμόν 1158/1972 απόφαση Νομάρχη Τρικάλων το υπ' αριθμόν 3 οικόπεδο, όπως απεικονίζεται στο σχετικό διάγραμμα κρίθηκε οικοδομήσιμο και του χορηγήθηκε η υπ' αριθμόν 168/1972 άδεια διώροφου οικοδομής. Το έτος 1974 συνετάγη η υπ' αριθμόν 10/1974 πράξη τακτοποιήσεως μεταξύ των ιδιοκτητών 1 και 2. Με το υπ' αριθμόν 783/1984 συμβόλαιο έγινε συνένωση των ιδιοκτησιών 1 και 2 με σκοπό την οικοδόμηση με αντιπαροχή. Την 25-07-1984 υπέβαλε φάκελλο για χορήγηση οικοδομικής αδείας ο κ. Βασίλειος Μουστάκας για τις ιδιοκτησίες 1 και 2. Την 07-08-1984 ο ιδιοκτήτης του υπ' αριθμόν 3 ακινήτου υπέβαλε αίτηση και ζητάει την τακτοποίηση του οικοπέδου του με τα όμορα 1 και 2, παραιτούμενος με συμβολαιογραφική πράξη απ' την διώροφο οικοδομή του.

 

Με βάση το ιστορικό αυτό της υποθέσεως δοθέντος ότι για τα οικόπεδα που συνενώθηκαν 1 + 2 + 4 εκδόθηκε η υπ' αριθμόν 161/1986 οικοδομική άδεια, για δε το υπ' αριθμόν 3 υπάρχει εκκρεμής αίτηση τακτοποιήσεως, το Τμήμα Πολεοδομίας και Πολεοδομικών Εφαρμογών Τρικάλων ερωτά αν καλώς εκδόθηκε η άδεια αυτή ή έπρεπε να εξετασθεί η αίτηση τακτοποιήσεως.

 

ΙΙ. Κατά το άρθρο 42 παράγραφος 1 του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος:

 

{Πριν από την ανέγερση οποιασδήποτε οικοδομής και την εκτέλεση γενικά εγκαταστάσεων, απαιτείται τακτοποίηση στο οικόπεδο που θα εκτελεσθούν τα έργα.

 

Κατά δε την παράγραφο 5 των άρθρων 43, 44, 45 του ίδιου νομοθετικού διατάγματος:

 

{Οικόπεδα που αποκλείονται από τις εγκεκριμένες οδούς και δεν μπορούν με τακτοποίηση να αποκτήσουν το απαιτούμενο πρόσωπο, δύνανται να θεωρούνται οικοδομήσιμα υπό ορισμένες προϋποθέσεις και όρους που κανονίζονται με απόφαση του Νομάρχη.}

 

Στο δε άρθρο 24 παράγραφος 2 του νόμου 1577/1985 Περί Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού ορίζεται ότι:

 

{Δεν επιτρέπεται η δόμηση ακόμη και σε οικόπεδο άρτιο και οικοδομήσιμο έστω και κατά το άρθρο 25 του νόμου 1337/1983, αν για οποιοδήποτε λόγο απαιτείται τακτοποίηση των γειτονικών του οικοπέδων και κατά την κρίση της πολεοδομικής υπηρεσίας η δόμηση θα παρεμποδίσει ή θα δυσχεράνει με οποιοδήποτε τρόπο την τακτοποίηση.}

 

Από τις διατάξεις αυτές προκύπτει ότι η Πολεοδομική Υπηρεσία προτού χορηγήσει οικοδομική άδεια σε άρτιο οικοδομήσιμο οικόπεδο θα πρέπει να ερευνήσει αν είναι δυνατή τακτοποίηση των γειτονικών του οικοπέδων. Αναμφίβολα ως προς την δυνατότητα τακτοποιήσεως από τεχνικής απόψεως δεν λαμβάνονται υπόψη παλαιά κτίσματα τα οποία με την χορήγηση της οικοδομικής άδειας θα πρέπει να κατεδαφισθούν για την ανέγερση της νέας οικοδομής.

 

Συγκεκριμένα αίτηση για τακτοποίηση, έχουμε την γνώμη, ότι μπορεί να υποβάλει και αντίστοιχα να την ερευνήσει η υπηρεσία και ο ιδιοκτήτης οικοπέδου που είχε χαρακτηρισθεί τυφλό και με απόφαση του Νομάρχη είχε θεωρηθεί οικοδομήσιμο, εφόσον βέβαια αυτός παραιτηθεί του τυχόν ανεγερθέντος σ' αυτό κτίσματος δοθέντος ότι η απόφαση αυτή για να προχωρήσει στον χαρακτηρισμό του οικοπέδου σαν τυφλού ερεύνησε τις τότε συνθήκες που καθιστούσαν αδύνατο την τακτοποίηση.

 

Αν δε η πολεοδομική υπηρεσία στην περίπτωση αυτή κρίνει ότι έχουν μεταβληθεί οι συνθήκες αυτές και ότι είναι δυνατή από τεχνικής απόψεως σήμερα η τακτοποίησή του τότε θα πρέπει αφού ανακληθεί η νομαρχιακή απόφαση που το είχε χαρακτηρίσει τυφλό και το θεώρησε οικοδομήσιμο, να προβεί στην τακτοποίηση του μετά των γειτονικών του οικοπέδων.

 

Με βάση τις σκέψεις αυτές, φρονούμε, ότι στην προκειμένη περίπτωση κατά την έκδοση της υπ' αριθμόν 161/1986 οικοδομικής αδείας στα 1 + 2 + 4 οικόπεδα που συνενώθηκαν θα έπρεπε να ερευνηθεί από την υπηρεσία η δυνατότητα τακτοποιήσεως του υπ' αριθμόν 3 τυφλού οικοπέδου, δοθέντος ότι εκκρεμούσε σχετική αίτηση του ιδιοκτήτη που την ζητούσε, παραιτούμενο του υπάρχοντος κτίσματος. Η δυνατότητα δε αυτή θα εξετασθεί χωρίς να ληφθούν υπόψη τα κτίσματα εκείνα που καθιστούσαν αδύνατο την τακτοποίηση και που με την έκδοση της πιο πάνω οικοδομικής άδειας και για την ανέγερση της οικοδομής θα πρέπει να κατεδαφιστούν.

 

Με το δεδομένο λοιπόν ότι είναι δυνατή η τακτοποίηση του υπ' αριθμόν 3 οικοπέδου, μετά των γειτονικών του η Διοίκηση αφού ανακαλέσει την απόφαση που το χαρακτήρισε τυφλό θα πρέπει εν όψει της αιτήσεώς του ενδιαφερομένου να προβεί στην τακτοποίησή του και μετά να χορηγήσει ανάλογα οικοδομική άδεια στα γειτονικά οικόπεδα.

 

Εφόσον λοιπόν συντρέχουν οι παραπάνω προϋποθέσεις, έχουμε τη γνώμη, ότι η υπ' αριθμόν 161/1986 οικοδομική άδεια θα πρέπει να ανακληθεί ως αντικειμένη στις πιο πάνω παρατεθείσες διατάξεις περί τακτοποιήσεως.

 

Ο Πάρεδρος Διοίκησης

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.