Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 15/82

ΝΣΚ 15/1982


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 15/1982 (29-12-1982)

 

Αριθμός ερωτήματος: Το υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου 45298/2526/44550/2517/1982 του Υπουργείου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος (Διεύθυνση Γ7, Τμήμα Β).

 

Ατομική Γνωμοδότηση υπ' αριθμόν 15

 

Σχετικά με το υπ' αριθμόν 45298/2526/44550/2517/1982 ερώτημά σας, η άποψή μας είναι η ακόλουθη:

 

Ι. Από το συνδυασμό του άρθρου 1 του νόμου [Ν] 1469/1950 περί προστασίας ειδικής κατηγορίας οικοδομημάτων κ.λ.π. (ως η παράγραφος 2 αυτού αντικαταστάθηκε από το άρθρο 12 του νομοθετικού διατάγματος [Ν] 4177/1961) με το άρθρο 52 του κωδικοποιημένου νόμου [Ν] 5351/1932 περί αρχαιοτήτων προκύπτει ότι η επισκευή, μετασκευή και οποιαδήποτε εσωτερική ή εξωτερική διαρρύθμιση, ως και η εκτέλεση έργων συντηρήσεως οικοδομημάτων ή μνημείων μεταγενεστέρων του 1830, τα οποία χαρακτηριστεί σαν έργα τέχνης, που έχουν ανάγκη ειδικής προστασίας κατά τις πιο πάνω διατάξεις, γίνεται κατόπιν εγκρίσεως του Υπουργού Παιδείας (ήδη Πολιτισμού και Επιστημών) μετά γνωμοδότηση του αρχαιολογικού συμβουλίου. Εξ άλλου, κατά το άρθρο 1 του από 23-10-1959 βασιλικού διατάγματος περί μέτρων τινών δια την ασφάλειαν της υπεραστικής συγκοινωνίας, που εκδόθηκε σε εκτέλεση του άρθρου 12 παράγραφος 2 εδάφιο β του νόμου 3155/1955, η ανέγερση οικοδομών ως και οιωνδήποτε βοηθητικών αυτών παραρτημάτων, πλησίον σε εθνικές οδούς δεν επιτρέπεται, εφ' όσον για τη συγκεκριμένη οδό δεν ορίζεται άλλως, εάν η οικοδομή απέχει λιγότερα από 30 m από τον άξονα της οδού.

 

ΙΙ. Από την διατύπωση του τελευταίου τούτου άρθρου και τον σκοπό που επιδιώκει, ο οποίος συνίσταται στην ασφάλεια της υπεραστικής συγκοινωνίας, προκύπτει ότι στη πιο πάνω απόσταση των 30 m από τον άξονα των εθνικών οδών απαγορεύεται κατ' αρχήν η ανέγερση οικοδομών και όχι οι απλές επισκευές αυτών. Ειδικότερα, προκειμένου περί οικοδομών, που σύμφωνα με τις πιο πάνω διατάξεις, έχουν χαρακτηριστεί σαν έργα τέχνης, που έχουν ανάγκη ειδικής προστασίας, πρέπει να γίνει δεκτό ότι οι επισκευές αυτές μπορούν να αναφέρονται και στην ενίσχυση του φέροντος σκελετού, με στοιχεία οπλισμένου σκυροδέματος, καθόσον από τις ως άνω διατάξεις προκύπτει ότι οι οικοδομές αυτές αποτελούν αντικείμενο ιδιαίτερης μέριμνας της πολιτείας, ως προς τη συντήρηση αυτών και τη διατήρηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των, που εκδηλώνεται με την έγκριση από τον Υπουργό Πολιτισμού και Επιστημών μετά γνωμοδότηση του αρχαιολογικού συμβουλίου κάθε επισκευής αυτών, περιλαμβανομένων και των έργων συντηρήσεώς των, αλλά και με την επιβολή στον ενδιαφερόμενο της επισκευής τέτοιων οικοδομών (άρθρο 1, παράγραφος 1 του νόμου [Ν] 1469/1950 και άρθρο 50 εδάφιο 6 του κωδικοποιημένου νόμου [Ν] 5351/1932). Η συντήρηση δε αυτή των οικοδομών τούτων περιλαμβάνει οπωσδήποτε και την ενίσχυση του φέροντος σκελετού αυτών, που εξασφαλίζει την στατική επάρκεια του κτιρίου. Άλλωστε, οι μνημονευθείσες σχετικά με την επισκευή των ως άνω έργων τέχνης διατάξεις, σαν ειδικότερες, κατισχύουν απέναντι στις διατάξεις του από 23-10-1959 βασιλικού διατάγματος, που αναφέρονται γενικά στις οικοδομές, οι οποίες ανεγείρονται σε μικρή απόσταση από τον άξονα των οδών.

 

ΙΙΙ. Στην προκειμένη περίπτωση προκύπτει από το έγγραφο ερώτημα ότι η οικοδομή, για την οποία πρόκειται, βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη από 30 μέτρα από τον άξονα της εθνικής οδού Πατρών Τριπόλεως, και ότι έχει νομότυπα χαρακτηρισθεί σαν έργο τέχνης, που έχει ανάγκη ειδικής προστασίας, με την με αριθμό 391/10286/1982 απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και Επιστημών που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 281/Β/1982), ενώ με την υπ' αριθμόν 2/902/1983 απόφαση του ίδιου Υπουργού εγκρίθηκε η εκτέλεση των επισκευών και η εσωτερική διαρρύθμιση της οικοδομής. Μεταξύ των επισκευών αυτών περιλαμβάνεται και η ενίσχυση του φέροντος οργανισμού του κτιρίου με φέροντα στοιχεία οπλισμένου σκυροδέματος. Ήδη ζητείται από την αρμόδια πολεοδομική αρχή η έκδοση οικοδομικής άδειας για την εκτέλεση, σύμφωνα με την ως άνω έγκριση του Υπουργού Πολιτισμού και Επιστημών, των πιο πάνω εργασιών επισκευής και εσωτερικής διαρρύθμισης της οικοδομής.

 

IV. Σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν πιο πάνω, φρονούμε ότι η ανωτέρω επισκευή της οικοδομής αυτής, δεν προσκρούει στις διατάξεις του από 23-10-1959 βασιλικού διατάγματος, αφού από το διάταγμα τούτο, σε συνδυασμό με τις προδιαληφθείσες ειδικές διατάξεις, που αναφέρονται στη προστασία των έργων τέχνης, προκύπτει ότι η επισκευή οικοδομών, που βρίσκονται πλησίον των οδών κατά τις διακρίσεις του ανωτέρου βασιλικού διατάγματος και έχουν νομότυπα χαρακτηρισθεί σαν τέτοια έργα, όπως στη προκειμένη περίπτωση, δεν απαγορεύεται από το νόμο, έστω και αν περιλαμβάνει ενίσχυση του φέροντος οργανισμού του κτιρίου με φέροντα στοιχεία οπλισμένου σκυροδέματος.

 

Ο Νομικός Σύμβουλος της Διοίκησης

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.