Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 18/96

ΝΣΚ 18/1996


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 18/1996 (10-01-1996)

 

Αριθμός ερωτήματος: οίκοθεν Δ17 και Δ15/18283/1995 των Διευθύνσεων Νομοθετικού Συντονισμού και Κωδικοποίησης και Μητρώων και Τεχνικών Επαγγελμάτων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων.

 

Περίληψη Ερωτήματος: Ερωτάται αν οι αναφερόμενες στο άρθρο 2 παράγραφος 7 εδάφιο β του προεδρικού διατάγματος 368/1994 (ΦΕΚ 201/Α/1994) δεσμεύσεις και η διαδικασία αποχώρησης του στελεχικού δυναμικού μιας εργοληπτικής επιχείρησης, αφορούν μόνο στο τεχνικό προσωπικό περί του οποίου γίνεται αναφορά στις παραγράφους 1 και 2 του ίδιου άρθρου ή και το προσωπικό που αναφέρεται στην παράγραφο 6 του προαναφερθέντος άρθρου και σε αντίθετη περίπτωση ποιες διατάξεις θα εφαρμοστούν για το προσωπικό της τελευταίας κατηγορίας.

 

Επί του ανωτέρω ερωτήματος το Γ' Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους γνωμοδότησε ως κατωτέρω:

 

1. α/ Με το άρθρο 4 παράγραφος 5 του νόμου 2229/1994 (ΦΕΚ 138/Α/1994) αντικαταστάθηκε το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 11 του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984 και ορίσθηκε ότι, με Προεδρικό Διάταγμα καθορίζονται τα κατώτατα όρια τεχνικής στελέχωσης των εργοληπτικών επιχειρήσεων, καθώς και η στελέχωσή τους από άλλο επιστημονικό ή τεχνικό και βοηθητικό προσωπικό. Η ελάχιστη στελέχωση της επιχείρησης πρέπει να είναι συνεχής σε όλη τη διάρκεια της λειτουργίας της.

 

Οποιαδήποτε μεταβολή στελεχών της, γίνεται ύστερα από αίτησή της, ή του στελέχους της, από την Επιτροπή του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων, η οποία προεγκρίνει την μεταβολή εξετάζοντας τους προβαλλόμενους λόγους.

 

β/ Σε εκτέλεση της ανωτέρω εξουσιοδοτήσεως εξεδόθη το προεδρικό διάταγμα 368/1994 (ΦΕΚ 201/Α/1994) με το άρθρο 2 του οποίου αντικαταστάθηκε το άρθρο 7 του προεδρικού διατάγματος 472/1985 και ορίσθηκαν τα κατώτερα όρια στελέχωσης κεφαλαίου κ.λ.π. των επιχειρήσεων, για να εγγραφούν στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων.

 

Ειδικότερα με τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 2 του προεδρικού διατάγματος 368/1994 προσδιορίσθηκαν τα κατώτερα όρια βασικής στελέχωσης με τεχνικούς εγγεγραμμένους στο Μητρώο Εμπειρίας κατασκευαστών (εφ' εξής ΜΕΚ) που πρέπει να διαθέτει κάθε εργοληπτική επιχείρηση, για την εγγραφή της στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων και την κατάταξή της σε μία ή περισσότερες τάξεις και κατηγορίες, εκτός από την, υπό του νόμου 2229/1994 προβλεφθείσα Η τάξη, η οποία, αν διαθέτει, τις υπό της νομοθεσίας προβλεπόμενες προϋποθέσεις, θεωρείται ότι έχει καταταγεί στην τάξη αυτή για όλες τις κατηγορίες έργων.

 

2. α/ Ειδικότερα όμως, όπως ορίζεται στην παράγραφο 6 του ίδιου άρθρου οι εργοληπτικές επιχειρήσεις Ε, ΣΤ, Ζ, και Η τάξης, για την εγγραφή τους ή την αναθεώρησή τους πρέπει να υποβάλλουν οργανόγραμμα από το οποίο να προκύπτει η άρτια οργάνωσή τους και ο εκσυγχρονισμός του τεχνολογικού εξοπλισμού τους, η σύνθεση των στελεχών κάθε τομέα και οι κάθε είδους κτιριακές εγκαταστάσεις τους.

 

Επίσης, το οργανόγραμμα περιλαμβάνει και το υπόλοιπο προσωπικό, πέραν της βασικής στελέχωσης από τεχνικούς του ΜΕΚ που αναφέρεται στις παραγράφους 1 και 2 του ίδιου άρθρου που απασχολεί η εργοληπτική επιχείρηση, όπως και την οργάνωση του λογιστηρίου της.

 

Σε περίπτωση που δεν διαθέτει λογιστήριο υποβάλλει σύμβαση για λογιστηριακή εξυπηρέτηση από άλλο οργανωμένο λογιστήριο, η οποία πρέπει να είναι θεωρημένη από την αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία.

 

Το οργανόγραμμα ελέγχεται από την Επιτροπή του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων και αποτελεί βασικό κριτήριο αξιολόγησης της κάθε επιχείρησης.

 

β/ Στη συνέχεια της ίδιας παραγράφου αναφέρονται τα επιπλέον στελέχη που πρέπει να διαθέτουν οι ανωτέρω εργοληπτικές επιχειρήσεις (Ε έως Ζ' τάξης), τεχνικής και οικονομικής κατεύθυνσης και στο τελευταίο εδάφιο της, διαλαμβάνει κατά λέξη ότι:

 

{οι τεχνικοί υπάλληλοι που περιλαμβάνονται στα όρια στελέχωσης προσωπικού δεν μπορεί να στελεχώνουν ή να είναι υπάλληλοι σε άλλη επιχείρηση Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων.

 

Εφόσον η εργοληπτική επιχείρηση προσκομίζει σύμβαση με οργανωμένο λογιστήριο, όπως προβλέπεται ανωτέρω, τα στελέχη της οικονομικής κατεύθυνσης μειώνονται κατά ένα σε κάθε τάξη.}

 

3. α/ Περαιτέρω σύμφωνα με την παράγραφο 7 εδάφιο α του ίδιου άρθρου 2 του προεδρικού διατάγματος 368/1994, τα στελέχη των παραγράφων 1 και 2, περί των οποίων έχει γίνει ήδη λόγος, έχουν συνεχή απασχόληση σ' αυτή, μετέχουν ενεργά στο έργο της επιχείρησης, είναι ασφαλισμένα από την ίδια την επιχείρηση στον οικείο ασφαλιστικό φορέα και δεν μπορούν να απασχολούνται σε άλλη εργοληπτική επιχείρηση.

 

β/ Στο εδάφιο β της ίδιας παραγράφου αναγράφεται όμως κατά λέξη ότι:

 

{Τα στελέχη παραμένουν στην επιχείρηση καθ' όλη τη χρονική διάρκεια (τριετία) που ισχύει η εγγραφή ή η αναθεώρηση εγγραφής της επιχείρησης. Αποχώρηση από την επιχείρηση πριν την τριετία επιτρέπεται μόνο μετά παρέλευση έτους από την εγγραφή ή αναθεώρηση εγγραφής και ύστερα από αίτηση της επιχείρησης ή του στελέχους στην Επιτροπή Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων, η οποία προεγκρίνει την μεταβολή αυτή εξετάζοντας τους προβαλλόμενους λόγους μεταβολής. Η Επιτροπή Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων αποφασίζει μέσα σε προθεσμία δύο μηνών από την υποβολή της αίτησης. Αν δεν προεγκρίνει η Επιτροπή Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων τη ζητούμενη μεταβολή και το στέλεχος αποχωρήσει από την επιχείρηση, δεν επιτρέπεται για ένα εξάμηνο τουλάχιστον να στελεχώσει άλλη επιχείρηση. Σε περίπτωση οριστικής διαγραφής εργοληπτικής επιχείρησης από το Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων τα στελέχη της δεν μπορούν να στελεχώσουν οποιαδήποτε εργοληπτική επιχείρηση Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων επί δωδεκάμηνο εκτός και αν με την απόφαση διαγραφής της επιχείρησης διαπιστωθεί ότι δεν φέρουν καμία ευθύνη για τους λόγους της διαγραφής της.}

 

γ/ Από την σύγκριση του περιεχομένου των εδαφίων ένα και δύο της ανωτέρω παραγράφου, συνάγεται ότι, το μεν εδάφιο α αφορά μόνο τα τεχνικά στελέχη που αποτελούν τα κατώτερα όρια της βασικής στελέχωσης κάθε εργοληπτικής επιχείρησης, ενώ το δεύτερο εδάφιο αναφέρεται σε όλα αδιακρίτως τα στελέχη των εργοληπτικών επιχειρήσεων και κατά συνέπεια και στα αναφερόμενα στην παράγραφο 6 του ίδιου άρθρου και ως εκ τούτου, για όλα τα στελέχη ισχύουν οι αναφερόμενες στο εδάφιο β της παραγράφου 7 του άρθρου 2 του προεδρικού διατάγματος 368/1994 δεσμεύσεις ως προς την πρόωρη αποχώρησή τους από την εργοληπτική επιχείρηση.

 

4. α/ Η άποψη αυτή ενισχύεται και από το γεγονός ότι στην εξουσιοδοτική διάταξη του άρθρου 4 παράγραφος 5 του νόμου 2229/1994, η ιδιότητα του στελέχους δεν απονέμεται μόνο στους τεχνικούς που απαιτούνται ως κατώτατα όρια για την εγγραφή ή διατήρηση των εργοληπτικών επιχειρήσεων, αλλά και στο άλλο επιστημονικό, ή τεχνικό, αλλά και βοηθητικό προσωπικό, και ρητά ορίζεται κατά λέξη ότι οποιαδήποτε μεταβολή στελεχών της εργοληπτικής επιχείρησης γίνεται ύστερα από αίτηση της επιχείρησης ή του στελέχους από την Επιτροπή του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων η οποία προεγκρίνει τη μεταβολή αυτή εξετάζοντας τους προβαλλόμενους λόγους μεταβολής.

 

Κατ' ακολουθίαν των ανωτέρω, η απάντηση, που κατά την ομόφωνη γνώμη του Τμήματος, αρμόζει στο πρώτο ερώτημα είναι ότι οι αναφερόμενες στο άρθρο 2 παράγραφος 7 εδάφιο β του προεδρικού διατάγματος 368/1994 δεσμεύσεις και η διαδικασία αποχώρησης του στελεχικού δυναμικού μιας εργοληπτικής επιχείρησης, δεν αφορά μόνο στο τεχνικό προσωπικό περί του οποίου γίνεται αναφορά στις παραγράφους 1 και 2 του ίδιου άρθρου, αλλά και στο προσωπικό που αναφέρεται στην παράγραφο 6 του ανωτέρω άρθρου και κατά συνέπεια το δεύτερο σκέλος του ερωτήματος είναι άνευ αντικειμένου.

 

Θεωρήθηκε

Αθήνα, 11-01-1995

Ο Αντιπρόεδρος

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.