Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 302/87

ΝΣΚ 302/1987


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 302/1987 (13-04-1987)

 

Σχετικά με το υπ' αριθμόν 15012/2052/1987 έγγραφό σας η γνώμη μας είναι η ακόλουθη:

 
Ι. Κατά το άρθρο 4 παράγραφος 1 του από 02-03-1981 προεδρικού διατάγματος περί των ληπτέων υπόψη στοιχείων και του τρόπου καθορισμού των όρων των προ της 16-08-1923 υφισταμένων οικισμών των στερουμένων εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου, ως και καθορισμού των όρων και περιορισμών δομήσεως των οικοπέδων αυτών (ΦΕΚ 138/Δ/1981) άρτια και οικοδομήσιμα θεωρούνται τα οικόπεδα τα οποία έχουν ελάχιστον εμβαδόν 2.000 m2 και πρόσωπον επί υφισταμένου κοινοχρήστου χώρου. Περαιτέρω στο άρθρο αυτό προβλέπονται οι προϋποθέσεις της κατά παρέκκλιση αρτιότητας των οικοπέδων, των υφισταμένων κατά την ημέρα δημοσίευσης του παραπάνω προεδρικού διατάγματος.

 

ΙΙ. Ως κοινόχρηστοι χώροι κατά την παραπάνω διάταξη, προκειμένου περί των προϋφιστάμενων του 1923 οικισμών, που στερούνται εγκεκριμένου σχεδίου πόλης και που διαμορφώθηκαν εκ των πραγμάτων με τη δημιουργία οδών, πλατειών, κ.λ.π., κατά την ανέγερση των οικοδομών και για την εξυπηρέτηση αυτών, νοούνται κατά τη γνώμη μας εκείνοι οι χώροι που κατά τη διαμόρφωση των οικισμών αυτών αφέθηκαν στη κοινή χρήση για την εξυπηρέτηση των οικοδομών και την εν γένει λειτουργικότητα του οικισμού. Τέτοιοι χώροι δεν είναι οι σιδηροδρομικές γραμμές, γιατί και αν θεωρηθεί ότι αποτελούν πράγματα εκτός συναλλαγής και μάλιστα κοινόχρηστα, που ανήκουν στη δημόσια κτήση (άρθρα 966, 967 και 968 του Αστικού Κώδικα) η κατά προορισμό χρήση τους δεν εξυπηρετεί τα οικόπεδα και τις οικοδομές του οικισμού και την εν γένει κίνηση μέσα σ αυτόν, αλλά την κίνηση των σιδηροδρομικών συρμών, με την έννοια δε αυτή ο οικείος οργανισμός μπορεί για λόγους ασφαλείας κ.λ.π. να περιφράξει το χώρο, που καταλαμβάνουν οι σιδηροδρομικές γραμμές.

 

Με τις σκέψεις αυτές φρονούμε ότι αν ο κανονιστικός νομοθέτης ήθελε να ισχύει στη προκείμενη περίπτωση η παραπάνω αρτιότητα και για τα οικόπεδα που έχουν πρόσωπο σε σιδηροδρομικές γραμμές, ρητά θα όριζε τούτο, όπως κάνει στο άρθρο 1 του από 24-05-1985 προεδρικό διάταγμα (ΦΕΚ 270/Δ/1985), που αναφέρεται στη δόμηση εκτός ρυμοτομικού σχεδίου και προϋφιστάμενων του 1923 οικισμών.

 

ΙΙΙ. Σύμφωνα με τα εκτεθέντα στη προκείμενη περίπτωση, εφόσον το οικόπεδο, που κείται μέσα σε οικισμό προϋφιστάμενο του 1923, έχει πρόσωπο όχι σε κοινόχρηστο κατά εκτεθέντα δρόμο κ.λ.π. αλλά σε σιδηροδρομική γραμμή, πρέπει κατά τη γνώμη μας να γίνει δεκτό ότι αν τούτο κατατμηθεί σε δύο τμήματα, το καθένα από τα οποία θα έχει πρόσωπο στη σιδηροδρομική γραμμή, τα τμήματα αυτά δεν θα είναι άρτια κατά την επίμαχη διάταξη, αφού θα πρόκειται περί νέων οικοπέδων που δεν θα έχουν πρόσωπο σε κοινόχρηστο χώρο με την εκτεθείσα έννοια.

 

Ο Νομικός Σύμβουλος Διοίκησης

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.