Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 505/97

ΝΣΚ 505/1997


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 505/1997 (30-07-1997)

 

Αριθμός ερωτήματος: Υπ' αριθμόν Δ10/20.822/1997 της Διεύθυνσης Λιμενικών Έργων Περιφέρειας Αττικής.

 

Περίληψη Ερωτήματος: Ερωτάται αν, σε έργο που δημοπρατήθηκε με το σύστημα μελέτη κατασκευή με κατ' αποκοπή εργολαβικό αντάλλαγμα ο επανυπολογισμός των δαπανών των απροβλέπτων, της αναθεώρησης κ.λ.π. θα γίνει σύμφωνα με την τεκμαρτή έκπτωση εργολαβίας ή σε συνδυασμό της προσφερθείσας οικονομικής προσφοράς με τον προϋπολογισμό της υπηρεσίας.

 

Επί του ερωτήματος αυτού το πρώτο τμήμα διακοπών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους γνωμοδότησε ως κατωτέρω:

 

Ι. α) Τα δημόσια έργα δημοπρατούνται ή ανατίθεται η κατασκευή τους με έναν από τους αναφερόμενους στο άρθρο 4 παράγραφος 4 του νόμου 1418/1984 τρόπους, όπως ειδικότερα αναλύονται στα άρθρα 6 έως 13 του προεδρικού διατάγματος 609/1985.

 

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται ο αναφερόμενος στα άρθρα 4 παράγραφος 4 περίπτωση ε του νόμου 1418/1984 και 10 του προεδρικού διατάγματος 609/1985.

 

β) Σύμφωνα με το σύστημα αυτό οι διαγωνιζόμενοι συντάσσουν μελέτη με βάση τις κατευθυντήριες διατάξεις της δημοπρασίας και βαθμολογούνται ανάλογα με την πληρότητα και την ποιότητα της μελέτης και στη συνέχεια ανοίγονται οι οικονομικές προσφορές και μειοδότης αναδεικνύεται, αυτός που θα προκύψει ότι έδωσε τη βέλτιστη προσφορά που είναι συνάρτηση της ποιότητας του προτεινόμενου έργου και του αιτουμένου οικονομικού ανταλλάγματος, κατ' εφαρμογή γνωστών εκ των προτέρων μαθηματικών τύπων.

 

ΙΙ. Από το αναφερόμενο στο σχετικό ερώτημα ιστορικό προκύπτει ότι το Δημόσιο προέβη στη δημοπράτηση του έργου Συμπλήρωση διευθέτησης Κηφισού μεταξύ Λεωφόρου Ποσειδώνος και οδού Σολωμού χιλιομετρική θέση 0+000 έως χιλιομετρική θέση 0+700 με το προ ολίγου αναφερθέν σύστημα με προεκτιμώμενο κατ' αποκοπή τίμημα, από την υπηρεσία 5.000.000.000 δραχμές και τεκμαρτή έκπτωση 30% Στο ανωτέρω ποσό περιλαμβάνονται 342.000.000 δραχμές για Γενικά Έξοδα και Όφελος Εργασιών 500.000 δραχμές απρόβλεπτες δαπάνες και 1.100.000.000 δραχμές για αναθεώρηση.

 

β) Στο άρθρο 1 παράγραφος 13 του νόμου 2229/1994 (ΦΕΚ 138/Α/1994) το οποίο προστέθηκε με άλλες τέσσερις παραγράφους στο άρθρο 4 του νόμου 1418/1984 αναφέρεται ότι κατά την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής του έργου επανυπολογίζονται, σε συνδυασμό με την έκπτωση οι προβλεπόμενες δαπάνες για φόρο προστιθέμενης αξίας, αναθεώρηση τιμών και γενικά οτιδήποτε προβλέπεται πέραν της δαπάνης κατασκευής του έργου.

 

Ενώ δηλαδή μέχρι τη θέση σε ισχύ της ανωτέρω παραγράφου, τα προαναφερθέντα ποσά πέραν της εν στενή έννοια, οικονομικής προσφοράς του αναδόχου, παρέμεναν αμετάβλητα όπως τα είχε υπολογίσει η αναθέτουσα αρχή, υπό το ισχύον καθεστώς μειώνονται κατά το ποσοστό της έκπτωσης, ρητής ή τεκμαρτής, του αναδόχου και το πρόβλημα το οποίο ανακύπτει είναι αν, στα ως άνω αναφερόμενα κονδύλια, θα εφαρμοσθεί η τεκμαρτή έκπτωση της εργολαβίας, η οποία είναι εκ των προτέρων γνωστή, ή αυτή που θα προκύψει από τη σύγκριση του προϋπολογισμού της υπηρεσίας και της προσφοράς του αναδόχου, επί του θέματος δε αυτού παρατίθενται τα κατωτέρω:

 

ΙΙΙ. α) Με το άρθρο μόνο του προεδρικού διατάγματος 286/1994 (ΦΕΚ 148/Α/1994) αντικαταστάθηκε η παράγραφος 3 του άρθρου 43 του προεδρικού διατάγματος 609/1985 και ορίσθηκε, μεταξύ των άλλων ότι:

 

{Στα συστήματα προσφοράς του παρόντος διατάγματος ορίζεται υποχρεωτικά στη διακήρυξη τεκμαρτή έκπτωση και για το προσδιορισμό της λαμβάνεται υπόψη, μεταξύ των άλλων, η φύση του έργου, οι ιδιαιτερότητες και δυσκολίες, των εργασιών και κάθε άλλο στοιχείο που προσιδιάζει στο συγκεκριμένο έργο.}

 

Από τη διάταξη αυτή προκύπτει ότι, αν κατά την κατασκευή δημοπρατηθέντος έργου προκύψει ανάγκη σύνταξης νέων τιμών μονάδος, οι οποίες σχετίζονται με το υπό κατασκευή έργο, αλλά δεν περιλαμβάνονται στο κατ' αποκοπή τίμημα, θα εφαρμοσθεί η τεκμαρτή έκπτωση της εργολαβίας, διότι υπό την αντίθετη εκδοχή δεν θα υπήρχε λόγος προσδιορισμού τεκμαρτής έκπτωσης, αφού επί των τιμών αυτών θα εφαρμοζόταν η έκπτωση της εργολαβίας, η οποία θα προέκυπτε κατά τον προ ολίγου αναφερθέντα τρόπο.

 

β) Επισημαίνεται περαιτέρω ότι στο σύστημα της δημοπρατήσεως κατασκευής δημοσίων έργων με τη διαδικασία μελέτη - κατασκευή με κατ' αποκοπή εργολαβικό αντάλλαγμα καταφεύγει ο κύριος του έργου, συνήθως όταν δεν έχει πλήρη μελέτη και η αναφορά του οικείου χρηματικού ποσού στη διακήρυξη της δημοπρασίας γίνεται για να προσδιορισθούν οι τάξεις και κατηγορίες των πτυχίων που πρέπει να διαθέτουν οι εργοληπτικές Εταιρείες για τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό.

 

Την ανωτέρω θέση αποδέχεται και ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων με την υπ' αριθμόν 36/1994 εγκύκλιο του.

 

Κατ' ακολουθία των ανωτέρω, κατά την ομόφωνη γνώμη του παρόντος τμήματος η απάντηση που αρμόζει στο τεθέν ερώτημα είναι ότι ο επανυπολογισμός των δαπανών, ... απροβλέπτων, της αναθεώρησης κ.λ.π. θα γίνεται, για τα δημοπρατούμενα με το σύστημα μελέτη - κατασκευή έργα με κατ' αποκοπή εργολαβικό αντάλλαγμα, σύμφωνα με την τεκμαρτή έκπτωση, που πρέπει να αναγράφεται στη διακήρυξη.

 

Αθήνα, 31-07-1997

Θεωρήθηκε

Ο Προεδρεύων

Ο Εισηγητής

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.