Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 709/02

ΝΣΚ 709/2002


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 709/2002 (12-12-2002)

 

Αριθμός ερωτήματος: 1031243/1234/ΔΕ-Α'/03-04-2002 του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών, Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Ελέγχων (Διεύθυνση Ελέγχου - Τμήμα Α').

 

Περίληψη ερωτήματος: Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 8 παράγραφος 2 του νόμου 1882/1990 επί αυθαιρέτων οικοδομών (ηλεκτροδότηση από τη Δημόσια Επιχείριση Ηλεκτρισμού).

 

I. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 8 του νόμου 1882/1990, όπως οι διατάξεις αυτές τροποποιήθηκαν και συμπληρώθηκαν με το άρθρο 53 του νόμου 2065/1992, ορίζονται τα εξής:

 

{Για την τοποθέτηση μετρητών παροχής ηλεκτρικού ρεύματος από τη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού απαιτείται υπεύθυνη δήλωση,, η οποία συντάσσεται σε δύο αντίτυπα, από τον αδειούχο εγκατάσταση προς τη Δημόσια Επιχείριση Ηλεκτρισμού το ένα αντίτυπο θα υποβάλλεται από τον ηλεκτρολόγο στην αρμόδια για τη φορολογία αυτού δημόσια οικονομική υπηρεσία και το άλλο θεωρημένο από την υπηρεσία αυτή θα υποβάλλεται στη Δημόσια Επιχείριση Ηλεκτρισμού. Η βεβαίωση αυτή υποβάλλεται σε 2 αντίγραφα από τα οποία το ένα επιστρέφεται θεωρημένο σε αυτόν που το προσκόμισε και το άλλο τίθεται στο φάκελλο ηλεκτρολόγου.

 

Η Δημόσια Επιχείριση Ηλεκτρισμού δεν θα εγκρίνει την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος αν η βεβαίωση δεν είναι θεωρημένη από την αρμόδια για τη φορολογία του ηλεκτρολόγου δημόσια οικονομική υπηρεσία.

 

Για να γίνει η θεώρηση της ανωτέρω βεβαίωσης από την αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία, θα πρέπει να επισυνάπτονται, στο αντίτυπο που προορίζεται για την υπηρεσία αυτή, ειδικά έντυπα που θα συμπληρώνονται από τον ιδιοκτήτη της οικοδομής με τα στοιχεία των επιτηδευματιών που εκτέλεσαν τις βασικές εργασίες της οικοδομής χωριστά για κάθε επιτηδευματία, καθώς και φωτοαντίγραφο της άδειας ανέγερσης της οικοδομής. Ο ιδιοκτήτης της οικοδομής υποχρεούται, μέσα σε δύο μήνες από την έγκριση παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος να υποβάλλει δήλωση στην αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία και να αποδώσει το φόρο προστιθέμενης αξίας που αναλογεί στην αξία του κόστους κατασκευής της οικοδομής και δεν αποδόθηκε, λόγω έκδοσης ανακριβών στοιχείων. Ειδικότερα, ο ιδιοκτήτης της οικοδομής υποχρεούται να αποδώσει το φόρο προστιθέμενης αξίας που αναλογεί στη διαφορά μεταξύ της συνολικής αξίας του κόστους κατασκευής της οικοδομής, όπως αυτή προσδιορίζεται για την επιβολή του φόρου μεταβίβασης ακινήτων, μη υπολογιζόμενου συντελεστή εμπορικότητας (ΣΕ) αφαιρούμενης της αξίας του οικοπέδου και ποσοστού 20% ως εμπορικού κέρδους, στην περίπτωση που η οικοδομή ανεγείρεται από τον ιδιοκτήτη, και της συνολικής αξίας των υποβαλλομένων στοιχείων ανέγερσης της οικοδομής. Ο ιδιοκτήτης της οικοδομής δεν υποχρεούται να αποδώσει φόρο, αν η ανωτέρω διαφορά είναι μικρότερη της συνολικής αξίας του κόστους κατασκευής κατά ποσοστό 20% ή υποβάλλει δικαιολογητικά ότι η αξία κατασκευής της οικοδομής υπολείπεται της ανωτέρω αξίας, λόγω προσωπικής του απασχόλησης στην ανέγερση αυτής ή μη ολοκλήρωσης της κατασκευής της.}

 

ΙΙ. Α. Ως γνωστόν, με τις προδιαληφθείσες διατάξεις θεσπίσθηκαν φορολογικές υποχρεώσεις επί ηλεκτροδότησης των ανεγειρομένων οικοδομών και καθορίσθηκε η εν γένει σχετική διαδικασία που προβλέπει ότι για την ηλεκτροδότηση από τη Δημόσια Επιχείριση Ηλεκτρισμού απαιτείται η προηγούμενη θεώρηση από την αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία σχετικής υπεύθυνης δήλωσης του αδειούχου εγκαταστάτη ηλεκτρολόγου, με προσκόμιση στη δημόσια οικονομική υπηρεσία, πέραν των άλλων δικαιολογητικών και φωτοαντιγράφου της άδειας ανέγερσης της οικοδομής.

 

Οι παραπάνω διατάξεις καταλαμβάνουν κατ' αρχήν τις οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν μέχρι 31-12-1994, δεδομένου ότι από 01-01-1995 και εφεξής τυγχάνουν εφαρμογής τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 35 και 36 του νόμου 2238/1994 καθώς και στην κοινή απόφαση Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων [Α] ΠΟΛ/1277/1994 (Προσδιορισμός του Ελαχίστου Κόστους Κατασκευής Οικοδομών).

 

Εξάλλου, όπως έγινε δεκτό από την Διοίκηση με την εγκύκλιο [Α] ΠΟΛ/1226/1999, στις ανωτέρω διατάξεις του νόμου 1882/1990, όπως αυτές ισχύουν, υπάγονται και οι αυθαίρετες οικοδομές, ανεξαρτήτως του χρόνου ανέγερσης τους. Ειδικά για την εν λόγω κατηγορία οικοδομών, με την ίδια Εγκύκλιο διευκρινίσθηκε ότι θα πρέπει αντί της προβλεπόμενης οικοδομικής άδειας, να προσκομίζονται οπωσδήποτε στην αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία τα κατά περίπτωση υφιστάμενα δικαιολογητικά νομιμοποίησης της οικοδομής ή έγκρισης ηλεκτροδότησης, που εκδίδονται από τις αρμόδιες προς τούτο υπηρεσίες ή αρχές.

 

Β. Εκ των άνω προεκτεθέντων σαφώς συνάγεται ότι δικαιολογητική βάση των εν λόγω ρυθμίσεων απετέλεσε η αντιμετώπιση του φαινομένου της φοροδιαφυγής γενικά στον τομέα ανέγερσης οικοδομών, το οποίο λογικό είναι να παρουσιάζεται εντονότερο στις περιπτώσεις των αυθαιρέτων οικοδομών.

 

Είναι φανερό ότι η προβλεπόμενη από τις παραπάνω διατάξεις υποβολή εκ μέρους των ενδιαφερομένων των απαραιτήτων στοιχείων στην αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία για την εξακρίβωση του κόστους της ανεγειρόμενης οικοδομής, προκειμένου να χορηγηθεί η σχετική βεβαίωση για την ηλεκτροδότηση από τη Δημόσια Επιχείριση Ηλεκτρισμού, αποσκοπεί αποκλειστικά και μόνο στην διακρίβωση εκ μέρους της αρμόδιας φορολογικής αργής της εκπλήρωσης των φορολογικών υποχρεώσεων του υπόχρεου προσώπου και δη της εκ μέρους του καταβολής του αναλογούντος στο προκύπτον εκ των σχετικών φορολογικών στοιχείων κόστος της οικοδομής φόρου προστιθέμενης αξίας.

 

Εκ τούτου δε παρέπεται ότι ο έλεγχος της αρμόδιας δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας και η χορηγούμενη σχετική βεβαίωση για την ηλεκτροδότηση της οικοδομής περιορίζεται αυστηρώς και μόνον στην βεβαίωση του πραγματικού γεγονότος ότι υπεβλήθησαν προσηκόντως παρά του υπόχρεου τα στοιχεία που απαιτεί ο νόμος και δεν υπεισέρχεται σε έλεγχο νομιμότητας της οικοδομής από πλευράς εφαρμογής της πολεοδομικής εν γένει νομοθεσίας, αφού για τον έλεγχο αυτό είναι επιφορτισμένες άλλες, κατά νόμο αρμόδιες αρχές και όχι ο Προϊστάμενος της δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας (βλέπε υπ' αριθμόν 484/2001 γνωμοδότηση Νομικού Συμβουλίου του Κράτους).

 

III. Επομένως, κατόπιν των άνω προεκτεθέντων, στο τιθέμενο ερώτημα προσήκει η απάντηση ότι και επί αυθαιρέτων οικοδομών, για τις οποίες προσκομίζονται στις κατά τόπους δημόσιες οικονομικές υπηρεσίες δικαιολογητικά νομιμοποίησης ή έγκρισης ηλεκτροδότησης αλλά και επί οικοδομών για τις οποίες έχουν εκδοθεί πολεοδομικές άδειες, υπαγομένων στις προαναφερόμενες διατάξεις του νόμου 1882/1990, όπως αυτές ισχύουν, ο Προϊστάμενος της αρμόδιας δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας οφείλει να χορηγήσει την κατά νόμο βεβαίωση, εφόσον υποβλήθηκαν τα νόμιμα δικαιολογητικά στοιχεία, είναι αδιάφορο δε για την χορήγηση της εν λόγω βεβαίωσης η διαπίστωση εκ μέρους του παρεκκλίσεων, εκτροπών ή υπερβάσεων της οικοδομής σε σχέση με τα προσκομιζόμενα δικαιολογητικά νομιμοποίησης ή έγκρισης ηλεκτροδότησης ή την σχετική οικοδομική άδεια, κατά περίπτωση, αφού η έρευνα των τυχόν εντοπιζόμενων πολεοδομικών παραβάσεων και η επιβολή των από την πολεοδομική νομοθεσία προβλεπομένων κυρώσεων εκφεύγει της αρμοδιότητας της φορολογικής αρχής.

 

Ο Πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους

 

Στέφανος Δέτσης

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.