Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 772/95

ΝΣΚ 772/1995


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 772/1995 (06-12-1995)

 

Αριθμός ερωτήματος: 16593/983/1995 Διεύθυνση Οικιστικής Πολιτικής και Κατοικίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.

 

Περίληψη Ερωτήματος: Ερωτάται, αν είναι δυνατή η διάθεση πόρων του Ειδικού Ταμείου Εφαρμογής Ρυθμιστικών και Πολεοδομικών Σχεδίων, για την κατασκευή Ιερού Ναού μέσα στη Ζώνη Ενεργού Πολεοδομίας, η ανέγερση του οποίου προβλέπεται από εγκεκριμένη μελέτη οργανωμένης δόμησης.

 

Επί του ανωτέρω ερωτήματος, το Γ' Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ομόφωνα, γνωμοδότησε, ως ακολούθως:

 

Α. Κατά τη διάταξη του άρθρου 19 του νομοθετικού διατάγματος 1262/1972, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 7 του νομοθετικού διατάγματος 198/1973 και συμπληρώθηκε με το άρθρο 11 του νόμου 651/1977 ορίζονται τα εξής:

 

{1. Ιδρύεται Ειδικό Ταμείον υπό την επωνυμία Ειδικό Ταμείον Εφαρμογής Ρυθμιστικών και Πολεοδομικών Σχεδίων.

 

2. Σκοπός του Ειδικού Ταμείου είναι:

 

α) Η απευθείας χρηματοδότησις της εφαρμογής ρυθμιστικών και πολεοδομικών σχεδίων καθ' άπασαν την χώραν, περιλαμβανομένης, και της χρηματοδοτήσεως εκτελέσεως των σχετικών έργων υπό αρμοδίων κρατικών υπηρεσιών, ως και η επιδότηση ή δανειοδότησις Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοικήσεως, Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου ή Οργανισμών Κοινής ωφελείας δια αυτές τις εφαρμογές και εκτελέσεις έργων.

 

β) Η εξασφάλισις των αναγκαίων περιοχών δια μελλοντικές ανάγκες των ως άνω έργων ως και αυτών που θα απαιτηθούν δια την εφαρμογήν των Ρυθμιστικών Σχεδίων τοιούτων.

 

Εις εξαιρετικές περιπτώσεις, δύναται να γίνει απευθείας χρηματοδότησις και δια την εκπόνηση των πολεοδομικών και ρυμοτομικών σχεδίων.

 

3. ...}

 

Με το εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 21 του νόμου [Ν] 1957/1991, ορίσθηκε ότι η αληθής έννοια της διατάξεως του εδαφίου α της παραπάνω παραγράφου 2, είναι ότι η εφαρμογή ρυθμιστικών και πολεοδομικών διατάξεων, περιλαμβάνει και τις σχετικές μελέτες ή έργα.

 

Β. Εξάλλου κατά τις διατάξεις του άρθρου 23 του νόμου 947/1979 περί οικιστικών περιοχών ορίζονται τα εξής:

 

{1. Ενεργός πολεοδομία είναι η επί τη βάσει πλήρους πολεοδομικού σχεδιασμού και δια της επεμβάσεως του κράτους, ή του υπό τούτου εξουσιοδοτημένου φορέως, αναμόρφωσις υφισταμένων ή δημιουργία νέων πολεοδομικών συγκροτημάτων, εξυπηρετούντων λειτουργικά τις ανάγκες της οργανωμένης κοινωνικής διαβιώσεως ή απασχολήσεως των κατοίκων και ανταποκρινομένων εις τα φυσικά, οικονομικά και αισθητικά δεδομένα της περιοχής.

 

2. Η περιοχή η οποία αφιερώνεται προς αναμόρφωση ή ανάπτυξη αυτής, δια των ως άνω τρόπων και μέσων καλείται ζώνη ενεργού πολεοδομίας.

 

3. ...

 

4. Η προς τον ως άνω σκοπόν και επί τη βάσει εγκεκριμένης μελέτης διαμόρφωσις του χώρου, η εκτέλεσις των βασικών έργων υποδομής και η εν γένει οργανωμένη δόμησις εντός της ζώνης ενεργού πολεοδομίας μέχρι της πλήρους αναπτύξεως ή αναμορφώσεως και της λειτουργικής ενεργοποιήσεως αυτής, συνιστά έργον δημοσίας ωφελείας.}

 

Γ. Από το συνδυασμό των προαναφερθεισών ως άνω διατάξεων, προκύπτουν τα εξής Ο νομοθέτης, θέλησε και συμπεριέλαβε, στους σχέση έχοντας με την εφαρμογή ρυθμιστικών διατάξεων, σκοπούς του Ειδικού Ταμείου Εφαρμογής Ρυθμιστικών και Πολεοδομικών Σχεδίων, πλην άλλων την απευθείας χρηματοδότηση την επιδότηση και δανειοδότηση των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και Οργανισμών Κοινής Ωφελείας, τόσο των μελετών, όσο και των έργων των αναγκαίων για την εφαρμογή των ρυθμιστικών και πολεοδομικών σχεδίων. Στην έννοια των έργων, του νόμου μη διακρίνοντος, θα πρέπει οπωσδήποτε να συμπεριληφθούν τόσο τα έργα υποδομής όσο και τα κοινής ωφέλειας έργα ανωδομής, τα αναγκαία για την πραγματοποίηση του στόχου της εφαρμογής του Ρυθμιστικού και Πολεοδομικού Σχεδίου.

 

Δεδομένου δε, ότι σε περίπτωση Ζώνης Ενεργού Πολεοδομίας, για να επέλθει λειτουργική ενεργοποίησή της, απαιτούνται ασφαλώς, όχι μόνο η εκτέλεση βασικών έργων υποδομής, αλλά και όλα τα κοινής ωφέλειας έργα ανωδομής (άλλως δεν θα θεραπεύονταν οι ανάγκες της οργανωμένης κοινωνικής διαβίωσης) και επειδή, η ανέγερση Ιερού Ναού, αποτελεί εκτέλεση κοινωφελούς έργου που εξυπηρετεί τις ανάγκες λατρείας, των εντός της Ζώνης Ενεργού Πολεοδομίας διαβιούντων και τελεί σε άμεση λειτουργική σύνδεση με την εφαρμογή του Ρυθμιστικού Σχεδίου οργάνωσης της Ζώνης Ενεργού Πολεοδομίας, κατά την γνώμη του Τμήματος, η διάθεση πόρων του Ειδικού Ταμείου Εφαρμογής Ρυθμιστικών και Πολεοδομικών Σχεδίων, με τη μορφή που εξειδικεύεται στην παράγραφο 2 του προαναφερθέντος άρθρου 19 του νομοθετικού διατάγματος 1262/1972 (απευθείας χρηματοδότηση, επιδότηση, δανειοδότηση των αντίστοιχων φορέων) για την ανέγερση του αναφερομένου στο ερώτημα Ιερού Ναού, που προβλέπεται από την εγκεκριμένη μελέτη οργανωμένης δόμησης, είναι κατά νόμον επιτρεπτή.

 

Συνεπώς στο παραπάνω ερώτημα, κατά τη γνώμη του Τμήματος προσήκει καταφατική απάντηση.

 

Θεωρήθηκε

Αθήνα 11-12-1995

Ο Προεδρεύων

Ο Εισηγητής

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.