Οδηγία Μελετών Οδικών Έργων (ΟΜΟΕ) 9 - Άρθρο 2

Κεφάλαιο 2: Φωτισμός σηράγγων και οδών προσέγγισης


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

1. Πρότυπα μελέτης - κανονισμοί και αναφορές

 

Τεχνικές Προδιαγραφές Φωτισμού Οδών και Συμπληρώσεις

(ΦΕΚ 573/A/1986)

ΕΗ1/0/123/08-03-1988

Δ13B/0/5781/21-12-1994

Κανονισμός Εσωτερικών Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων (ΚΕΗΕ) και Τροποποιήσεις Κανονισμού Εσωτερικών Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων

Υπουργική απόφαση 80225/1954 (ΦΕΚ 59/Β/1955)

Υπουργική απόφαση 6242/185 (ΦΕΚ 1525/Β/1973)

Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης

ΕΛΟΤ

Διεθνής Ηλεκτροτεχνική Επιτροπή

ΙEC

Γερμανικοί Κανονισμοί Εξοπλισμού και Λειτουργίας για Οδικές Σήραγγες

Υπουργείο Μεταφορών Ομοσπονδιακής Γερμανίας (RABT) 1994-1997, 2002

Γερμανικοί Ηλεκτρικοί Κανονισμοί

VDE

Διεθνής Επιτροπή για τον Φωτισμό, Έκδοση CIE 88 - 1990, Τεχνική Έκθεση Οδηγός για τον φωτισμό σηράγγων και υπογείων διαβάσεων, CIE 140-2000.

CIE

Μόνιμη Διεθνής Οργάνωση Συνεδρίων Οδοποιίας

PIARC

 

2. Μελέτη

 

2.1. Γενικά

 

Σκοπός του συστήματος φωτισμού των σηράγγων είναι η διασφάλιση, τόσο κατά την διάρκεια της ημέρας όσο και της νύκτας, της ασφαλούς προσέγγισης, διέλευσης και αποχώρησης των διερχομένων οχημάτων, με την προκαθορισμένη ταχύτητα και με τον βαθμό ασφάλειας που απολαμβάνει ο οδηγός στα παρακείμενα τμήματα των οδών πρόσβασης.

 

Οι οδηγοί είναι απαραίτητο να αντιλαμβάνονται το σύνολο των πληροφοριών αναφορικά με το οδόστρωμα, να εντοπίζουν δε με ευκολία πιθανά εμπόδια καθώς και την παρουσία και κίνηση άλλων οχημάτων. Είναι απαραίτητο, οι σήραγγες να δημιουργούν την αίσθηση ασφάλειας και άνεσης που παρέχεται και στο παρακείμενο οδικό δίκτυο, άλλως είναι πιθανή απότομη μείωση της ταχύτητας των οχημάτων με κίνδυνο για την ασφάλεια των διακινουμένων.

 

Η μελέτη του συστήματος φωτισμού της σήραγγας και οδών προσέγγισης θα είναι σύμφωνη με τις οδηγίες, τους κανονισμούς και τα πρότυπα που απαιτούνται για ένα πλήρως ολοκληρωμένο σύστημα φωτισμού, όπως αναφέρονται πιο πάνω στην παρ. 2.1, ώστε να διευκολύνεται η άνετη και ασφαλής οδήγηση μέσω της σήραγγας τόσο κατά την ημέρα όσο και κατά την νύχτα καθ' όλο το έτος και ακόμη κατά τη διάρκεια συνθηκών φωτισμού εκτάκτου ανάγκης.

 

2.2. Ταχύτητα Μελέτης

 

Ο Εργοδότης θα καθορίσει την ταχύτητα κυκλοφορίας για την μελέτη εντός της σήραγγας για να τον βοηθήσει στον καθορισμό των επιπέδων φωτισμού της ζώνης κατωφλίου και των μεταβατικών ζωνών φωτισμού καθώς και του μήκους τους.

 

2.3. Φωτισμός ημέρας

 

Ο Μελετητής θα προσδιορίσει τα απαιτούμενα επίπεδα φωτισμού και μήκη στο κατώφλι και στις διάφορες ζώνες φωτισμού, σύμφωνα με τους σχετικούς κανονισμούς και πρότυπα λαμβάνοντας υπόψη τα ειδικά χαρακτηριστικά της σήραγγας. Όλες οι παραδοχές, ο τρόπος υπολογισμών και τα όρια των μεγεθών, πρέπει να είναι σύμφωνα με τα οριζόμενα στις σχετικές εκδόσεις της CIE.

 

Κατά τον σχεδιασμό ο συντελεστής συντήρησης της εγκατάστασης θα λαμβάνεται ίσος με 0,7.

 

Στις σήραγγες μονής κατεύθυνσης, ο φωτισμός των ζωνών κατωφλίου και προσαρμογής θα επιτυγχάνεται με φωτιστικά σώματα ασύμμετρου τύπου (counter beam), με την μέγιστη ένταση προς την κατεύθυνση της κυκλοφορίας των οχημάτων. Η μέγιστη ένταση θα επιτυγχάνεται υπό γωνία γ: 45°<γ<65°. Σε περίπτωση που στην τελευταία από τις ζώνες προσαρμογής δεν είναι δυνατός ο περιορισμός του flicker effect σύμφωνα με την CIE 88/90, η υπόψη ζώνη θα φωτίζεται από συμμετρικά φωτιστικά. Ο φωτισμός της εσωτερικής ζώνης θα επιτυγχάνεται με φωτιστικά συμμετρικού τύπου (συμμετρικών χαρακτηριστικών διανομής φωτεινής ροής - καμπύλη διανομής).

 

Στις σήραγγες διπλής κατεύθυνσης ο φωτισμός σε όλες τις ζώνες θα επιτυγχάνεται με φωτιστικά σώματα συμμετρικού τύπου.

Η μείωση της στάθμης του φωτισμού κατά την διάρκεια της ημέρας, ως αποτέλεσμα της μείωσης της εξωτερικής λαμπρότητας (L20), θα γίνεται κατά βαθμίδες, με γνώμονα την δημιουργία της πλέον οικονομικής εγκατάστασης η οποία θα διασφαλίζει ταυτόχρονα και την απαιτούμενη άνεση κατά την οδήγηση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 5.6 της CIE 88/90 (με την οποία συνιστάται μείωση της στάθμης φωτισμού κατά βαθμίδες των οποίων ο λόγος της προηγούμενης προς την επόμενη είναι περίπου 3). Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί ώστε η λαμπρότητα της τελευταίας βαθμίδας να μην είναι χαμηλότερη από αυτή της εσωτερικής ζώνης.

 

Όλα τα φωτιστικά θα συνοδεύονται από πιστοποιητικά τύπου ανεξάρτητων, αναγνωρισμένων εργαστηρίων μετρήσεων που θα παρουσιάζουν τις καμπύλες διανομής της φωτεινής έντασης και θα πιστοποιούν τα λοιπά χαρακτηριστικά τους (μηχανολογικά και ηλεκτρολογικά). Για περιπτώσεις διακοπής της ηλεκτροδότησης από το δίκτυο της σήραγγας προβλέπεται ότι το 25÷30% του φωτισμού (όλων των βαθμίδων) της σήραγγας θα συνδέεται προς το Εφεδρικό Ηλεκτροπαραγωγό ζεύγος. Σε περίπτωση αστοχίας της κύριας παροχής ηλεκτρισμού, το σύστημα ελέγχου της σήραγγας τίθεται σε κατάσταση συναγερμού. Αμέσως ενεργοποιείται το ΕΗΖ και το σύστημα ελέγχου της κυκλοφορίας πριν και μέσα στην σήραγγα. Το τελευταίο, μέσω των πινακίδων ελέγχου της κυκλοφορίας, προσδιορίζει την ταχύτητα διέλευσης των οχημάτων μέσα και έξω από την σήραγγα. Το όριο αυτό πρέπει να αντιστοιχεί στο επίπεδο φωτισμού των ζωνών κατωφλίου και προσαρμογής, το οποίο προκύπτει από τον προκαθορισμένο αριθμό φωτιστικών σωμάτων τα οποία ηλεκτροδοτούνται από το ΕΗΖ στις ζώνες αυτές.

 

2.4. Φωτισμός νύκτας

 

Ο φωτισμός νυκτός θα επιτυγχάνεται με διάταξη συμμετρικών φωτιστικών ανεξάρτητα από τα φωτιστικά ημέρας.

 

O φωτισμός νύκτας μπορεί να συμμετέχει και στο φωτισμό ημέρα.

 

Η εγκατάσταση των φωτιστικών θα γίνεται κατά τρόπο που η επιφάνεια του καλύμματος του φωτιστικού να είναι παράλληλη προς το οδόστρωμα.

 

Η μέση λαμπρότητα του φωτισμού νύκτας πρέπει να είναι ίση προς την λαμπρότητα των φωτισμένων τμημάτων των προσβάσεων, δηλαδή τουλάχιστον 2.0 cd/m2.

 

2.5. Φωτισμός Ασφαλείας

 

Τα φωτιστικά του νυκτερινού φωτισμού προβλέπεται να λειτουργούν και σαν φωτισμός Ασφαλείας τροφοδοτούμενα από σύστημα αδιάλειπτης λειτουργίας UPS

 

Πέραν του φωτισμού ασφαλείας αυτού προβλέπεται φωτισμός οδεύσεων διαφυγής σε περίπτωση φωτιάς. Για το σκοπό αυτό προβλέπονται στην πλευρά των εξόδων διαφυγής φωτιστικά αναγνώρισης των οδεύσεων διαφυγής και ύπαρξης φωτιάς. Τέτοια φωτιστικά προβλέπονται για σήραγγες >500 m και σε μεταξύ τους αποστάσεις 50 m, θα είναι δε κατασκευής και διαστάσεων τυποποιημένων που θα καθορισθούν με ειδική απόφαση.

 

2.6. Ανακλαστικότητα Οδοστρώματος / Τοίχων

 

Ο Μελετητής θα προσδιορίσει την ανακλαστικότητα του οδοστρώματος και θα τη χρησιμοποιήσει κατά τους υπολογισμούς φωτισμού. Η λαμπρότητα φωτισμού των τοίχων μέχρι ύψους 2,00 m δεν θα είναι μικρότερη από την λαμπρότητα του οδοστρώματος σε όλες τις στάθμες φωτισμού. Για το σκοπό αυτό ο Μελετητής θα προβλέπει βαφή χαμηλής στιλπνότητας (ματ) για τους τοίχους, συμπεριλαμβάνοντας το χρώμα και τον συντελεστή ανακλαστικότητας της βαφής τον οποίο θα χρησιμοποιήσει στους υπολογισμούς του. Επειδή τα τοιχώματα της σήραγγας ρυπαίνονται γρηγορότερα από τα φωτιστικά σώματα, κατά τον υπολογισμό της στάθμης φωτισμού στα τοιχώματα ο συντελεστής συντήρησης των φωτιστικών σωμάτων θα λαμβάνεται μικρότερος απ' ότι για τον υπολογισμό του φωτισμού στο οδόστρωμα (μία ασφαλής τιμή για την περίπτωση των τοιχωμάτων είναι 0,5).

 

2.7. Ομοιομορφία

 

Η Ομοιομορφία του φωτισμού σε ολόκληρο το μήκος της Σήραγγας θα ανταποκρίνεται στους σχετικούς κανονισμούς και πρότυπα χωρίς όμως σε καμία περίπτωση να είναι χαμηλότερη από το 0,4 η συνολική ομοιομορφία και από το 0,6 η κατά μήκος ομοιομορφία σε κάθε λωρίδα οι απαιτήσεις ομοιομορφίας ισχύουν για κάθε βαθμίδα φωτισμού.

 

2.8. Λαμπυρισμός (Flicker effect)

 

Ο Μελετητής θα επιβεβαιώσει με την εκπόνηση της μελέτης ότι η απόσταση μεταξύ φωτιστικών σωμάτων δεν δημιουργεί ενοχλητικές διακυμάνσεις του φωτισμού (λαμπυρισμού) κατά το δυνατόν σε όλες τις στάθμες φωτισμού. Η μελέτη θα συμμορφώνεται με τις συστάσεις επί του θέματος των Τεχνικών Εκθέσεων για το Φωτισμό Σηράγγων της CEΙ.

 

2.9. Έλεγχος Συστήματος Φωτισμού

 

Το σύστημα ελέγχου φωτισμού της σήραγγας θα είναι αυτόματο με δυνατότητα χειροκίνητης επέμβασης, θα είναι εφοδιασμένο με κατάλληλα τοποθετημένο σύστημα μέτρησης λαμπρότητας L20 σε κάθε στόμιο εισόδου σήραγγας και θα παρέχει τη δυνατότητα ελέγχου και παρακολούθησης από μακριά.

 

Το σύστημα ελέγχου θα είναι προσαρμοσμένο στη λαμπρότητα του περιβάλλοντος (L20) στην περιοχή του στομίου. Ο Μελετητής θα καθορίσει τις τιμές στις οποίες θα γίνεται η αλλαγή στις ενεργοποιήσεις των διαφόρων επιπέδων φωτισμού, τα οποία θα πρέπει υποχρεωτικά να τηρούν τους επιτρεπόμενους από τους σχετικούς κανονισμούς λόγους μετάβασης μεταξύ βαθμίδων.

 

2.10. Φωτιστικά Σώματα

 

Τα φωτιστικά σώματα θα είναι τυποποιημένης κατασκευής, με κέλυφος ειδικά προστατευμένο για εγκαταστάσεις σηράγγων, που θα έχει κατασκευαστεί με βάση τους σχετικούς κανονισμούς και πρότυπα. Τα φωτιστικά θα παρέχουν επίπεδο προστασίας τουλάχιστον ΙΡ 65.

Τα φωτιστικά σώματα θα είναι σχεδιασμένα εξ' αρχής για αποκλειστική χρήση σε σήραγγες. Δεν επιτρέπονται φωτιστικά που προέρχονται από μετατροπή προβολέων ή φωτιστικών άλλων χρήσεων. Πιστοποιητικά εκδιδόμενα από διεθνώς αναγνωρισμένο φορέα δοκιμών θα συνοδεύουν τα φωτιστικά, εξασφαλίζοντας την καταλληλότητα για εφαρμογές οδικών σηράγγων.

 

Όλος ο εξοπλισμός ελέγχου (στραγγαλιστικά πηνία, εκκινητές, πυκνωτές και οριολωρίδα σύνδεσης τροφοδοτικών αγωγών) θα είναι ενσωματωμένος μέσα στο φωτιστικό σώμα.

 

Τα φωτιστικά σώματα που απαιτούν δύο ξεχωριστά κυκλώματα (δυο λαμπτήρες) θα πρέπει να συνδέονται στην ίδια φάση.

 

Κάθε λαμπτήρας εντός του φωτιστικού σώματος θα πρέπει να καλωδιώνεται με αγωγό υψηλής θερμοκρασίας τύπου LSZH (με μανδύα χαμηλού καπνού μηδενικού αλογόνου).

 

Τα οπτικά συστήματα, ο εξοπλισμός ελέγχου και οι λαμπτήρες θα εγκαθίστανται σε βάση η οποία θα εγκαθίσταται στο εσωτερικό του φωτιστικού σώματος κατά τρόπο που να εξασφαλίζει εύκολη και σταθερή αφαίρεση, εγκατάσταση και συντήρηση.

 

2.11. Λαμπτήρες

 

Οι λαμπτήρες θα είναι νατρίου υψηλής πίεσης και / ή φθορισμού. Οι λαμπτήρες θα πρέπει να έχουν τα παρακάτω κύρια χαρακτηριστικά:

 

(1) Λαμπτήρες νατρίου υψηλής πίεσης

 

Τύπος: Νατρίου υψηλής πίεσης αυξημένης απόδοσης SONT PLUS (σωληνοειδής)
Ονομαστική ισχύς: 70 - 400 W
Εγγυημένη διάρκεια ζωής: 12.000 ώρες
Κάλυκας λαμπτήρα: Ε40

 

(2) Λαμπτήρες φθορισμού

 

Τύπος: 58W για χρήση με όργανα ελέγχου υψηλής συχνότητας
Κάλυκας λαμπτήρα: Διπλής ακίδας
Χρώμα: Ψυχρό Λευκό τριφωσφορικό
Εγγυημένη διάρκεια ζωής: 7.500 ώρες

 

Θα υπάρχει πρόβλεψη στο σύστημα ελέγχου για αυτόματη εγγραφή των ωρών λειτουργίας των λαμπτήρων για κάθε στάθμη φωτισμού.

 

2.12. Εξοπλισμός Ελέγχου

 

Τα φωτιστικά φθορισμού θα είναι εξοπλισμένα με υψηλής συχνότητας ή ταχείας εναύσεως εξοπλισμό ελέγχου.
Τα κυκλώματα φθορισμού και νατρίου υψηλής πιέσεως θα έχουν συντελεστή ισχύος όχι μικρότερο του 0.9.
Τα κυκλώματα νατρίου υψηλής πίεσης θα διαθέτουν σταθεροποιητή και εναυστήρα βυσματικού τύπου. Ο εναυστήρας θα απενεργοποιείται ύστερα από καθορισμένο αριθμό προσπαθειών έναυσης του λαμπτήρα.
Τα κυκλώματα νατρίου υψηλής πίεσης θα είναι εφοδιασμένα με σύστημα περιορισμού των παρεμβολών στις ραδιοφωνικές και επικοινωνιακές συχνότητες.
Όλοι οι λαμπτήρες θα είναι σε θέση να ανάψουν με τάση τουλάχιστον ±10% της ονομαστικής και να συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά με βυθίσεις τάσης που να φθάνουν μέχρι 20% για 4 δευτερόλεπτα.
Το ρεύμα εκκίνησης δεν θα πρέπει να είναι μεγαλύτερο από 1,5 φορά από το ρεύμα της κανονικής λειτουργίας και οι απώλειες του συστήματος ελέγχου δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν το 10% της ονομαστικής ισχύος.

 

2.13. Μελέτη Κυκλωμάτων Φωτισμού

 

(1) Πίνακας Ελέγχου Συστήματος Φωτισμού

 

Κάθε είσοδος σήραγγας θα είναι εφοδιασμένη με ανεξάρτητο πίνακα ελέγχου του συστήματος φωτισμού εγκατεστημένο σε εσωτερικό χώρο που θα περιλαμβάνει όλες τις απαραίτητες διατάξεις διακοπτών και εξοπλισμού ελέγχου ώστε να διευκολύνεται η σωστή λειτουργία του συστήματος αυτού.

 

(2) Ερμάρια Διανομής Σήραγγας

 

Τα ερμάρια διανομής σήραγγας (ΕΔΣ) θα τοποθετούνται σε χώρους ηλεκτρικού εξοπλισμού στα στόμια, στις εγκάρσιες οδεύσεις διαφυγής ή αν δεν είναι δυνατό να τοποθετηθούν στους χώρους αυτούς, θα εγκαθίστανται σε εσοχές εντός των σηράγγων. Θα είναι κατασκευασμένα από ανοξείδωτο χάλυβα, ο δε βαθμός προστασίας τους έναντι της σκόνης και του νερού θα είναι ΙΡ65 σύμφωνα με τα πρότυπα IEC. Σε περίπτωση που αυτά εγκαθίστανται μέσα σε μεγάλες εσοχές, αυτές θα διαχωρίζονται από το χώρο κυκλοφορίας με ανοξείδωτες θύρες πυράντοχες (1/2 Hr), οι οποίες θα εξασφαλίζουν βαθμό προστασίας ΙΡ 65. Στην περίπτωση αυτή ο βαθμός προστασίας των ερμαρίων διανομής σήραγγας θα είναι ΙΡ 54 σύμφωνα με τα πρότυπα ΙΕC.

 

(3) Τοπικοί Πίνακες Διανομής

 

Οι τοπικοί πίνακες διανομής μέσα στα Ερμάρια Διανομής της σήραγγας θα είναι πλήρως εξοπλισμένοι με μικροαυτόματους (ΜCB) τριών θέσεων, επαφείς, κύριο διακόπτη απομόνωσης αυτόματο σε χυτή βάση (MCCB), κ.λ.π.

 

(4)        Καλωδίωση Κλάδων Κυκλωμάτων Φωτισμού

 

Τα μερικά κυκλώματα φωτισμού θα σχεδιαστούν λαμβάνοντας υπόψη τη μέγιστη επιτρεπόμενη πτώση τάσης και το περιεχόμενο σε αρμονικές.

 

Η καλωδίωση των μερικών κυκλωμάτων θα γίνεται με μία από τις ακόλουθες μεθόδους:

 

(α) Ήδη κατασκευασμένες σήραγγες

 

Για χωνευτές εγκαταστάσεις θα προβλέπονται σωλήνες υψηλής πυκνότητας πολυαιθυλενίου HDPE (LSZH) με κουτιά διακλαδώσεων και τερματικά μεταλλικά, στεγανά, μέσα στα οποία θα τοποθετούνται με τράβηγμα του καλωδίου. Για εξωτερική εγκατάσταση τα καλώδια θα είναι τοποθετημένα είτε σε γαλβανισμένους χαλυβδοσωλήνες, ή σε γαλβανισμένες σχάρες ή απ' ευθείας με μεταλλικά στηρίγματα, και θα είναι τύπου χαμηλής εκπομπής καπνού και μηδενικών αλογόνων (LSZH) όταν είναι για γενική χρήση ή ποιότητος Fe 180/Ε90 κατά DIN 4102 part 12 όταν τροφοδοτούν κυκλώματα ασφαλείας.

 

(β) Νέες σήραγγες

 

Για τις απαιτήσεις σχετικά με τη μελέτη των εγκαταστάσεων καλωδίων σε νέες σήραγγες, βλέπε την παράγραφο 6.2.6 του κεφαλαίου Παροχή και Διανομή Ισχύος στις Σήραγγες.

 

2.14. Εξωτερικός Φωτισμός των Οδών Προσεγγίσεως της Σήραγγας

 

Κάθε σήραγγα θα έχει φωτισμό για τις οδούς προσεγγίσεως των πυλών. Τμήμα του δρόμου μήκους περίπου 350 m θα έχει ηλεκτροφωτισμό που θα προβλέπεται σύμφωνα με τα καθοριζόμενα στο Κεφάλαιο 3 περί φωτισμού οδικών έργων.

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.