Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας 3407/12

ΣτΕ 3407/2012


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Αριθμός 3407/2012

 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας

 

Τμήμα Ε

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 24-02-2010, με την εξής σύνθεση: Αγγελική Θεοφιλοπούλου, Σύμβουλος της Επικρατείας, Προεδρεύουσα, σε αναπλήρωση του Προέδρου του Τμήματος και του αναπληρωτή του Αντιπροέδρου, που είχαν κώλυμα, Μ. Γκορτζολίδου, Αντώνης Ντέμσιας, Σύμβουλοι, Χρήστος Ντουχάνης, Ρ. Γιαννουλάτου, Πάρεδροι. Γραμματέας η Ειρήνη Δασκαλάκη.

 

Για να δικάσει την από 06-06-2005 αίτηση:

 

των: 1) __________ και 17) __________, η οποία παρέστη με τους ίδιους πιο πάνω δικηγόρους: α) Σπυρίδωνα Βλαχόπουλο και β) Λουκά Στεφάνου, που τους διόρισε με πληρεξούσιο,

 

κατά του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, ο οποίος παρέστη με την Αθηνά Αλεφάντη, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους,

 

και κατά των παρεμβαινόντων: Α) Δήμου Παπάγου Αττικής, ο οποίος παρέστη με τον δικηγόρο Δημήτριο Πανταρώτα (Αριθμός Μητρώου 2448), που τον διόρισε με απόφαση της Δημαρχιακής του Επιτροπής, Β)1) __________ και 20) __________ 7, οι οποίοι παρέστησαν με τον ίδιο πιο πάνω δικηγόρο Δημήτριο Μέλισσα, που τον διόρισαν με πληρεξούσιο.

 

Με την αίτηση αυτή οι αιτούντες επιδιώκουν να ακυρωθεί η υπ' αριθμόν 12069/2005 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (ΦΕΚ 363/Δ/2005).

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως της εισηγήτριας, Συμβούλου Μ. Γκορτζολίδου.

 

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τους πληρεξουσίους της συνεχίζουσας τη δίκη κληρονόμου του 7ου αποβιώσαντος αιτούντος και ως πληρεξουσίους των λοιπών αιτούντων, τους πληρεξουσίους των παρεμβαινόντων και την αντιπρόσωπο του Υπουργού, οι οποίοι ζήτησαν την απόρριψή της.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου και

 

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα

 

Σκέφθηκε κατά το Νόμο

 

1. Επειδή, για την άσκηση της κρινόμενης αίτησης καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (2384708, 1725400/2005, ειδικά έντυπα παραβόλου, σειράς Α').

 

2. Επειδή, με την αίτηση αυτή ζητείται η ακύρωση της 12069/2005 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων με θέμα: Έγκριση παρέκκλισης συντελεστή δόμησης στο χώρο του πολιτιστικού κέντρου και υπηρεσιών του Δήμου που βρίσκεται εντός του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου Δήμου Παπάγου (νομού Αττικής), η οποία δημοσιεύτηκε στο (ΦΕΚ 363/Δ/2005).

 

3. Επειδή, οι αιτούντες, φερόμενοι, σύμφωνα με τα προσκομισθέντα από αυτούς στοιχεία, ως κάτοικοι όμορων προς το επίδικο ακινήτων, στο οικοδομικό τετράγωνο 188Ζ του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Παπάγου και ισχυριζόμενοι ότι μη νομίμως θεσπίσθηκε, με την προσβαλλόμενη απόφαση παρέκκλιση από τον ισχύοντα στην περιοχή συντελεστή δόμησης, για κτίριο της τοπικής αυτοδιοίκησης του Δήμου, με έννομο συμφέρον και εν γένει παραδεκτώς ασκούν την κρινόμενη αίτηση, ομοδικούν δε παραδεκτώς εφ' όσον προβάλλουν κοινούς λόγους ακυρώσεως στηριζόμενους στην αυτή νομική και πραγματική βάση.

 

4. Επειδή, η 1η των αιτούντων και η 16η με έγγραφη δήλωση του πληρεξουσίου τους δικηγόρου διόρθωσαν, η 1η το όνομά της σε __________ και τη διεύθυνσή της από __________ σε __________ και η 16η το όνομά της σε __________.

 

5. Επειδή, ο 12ος των αιτούντων __________ παραιτήθηκε από την αίτηση ακυρώσεως με την από 24-02-2010 δήλωση παραιτήσεως. Συνεπώς ως προς αυτόν η δίκη πρέπει να καταργηθεί.

 

6. Επειδή, ο 7ος των αιτούντων __________ απεβίωσε και τη δίκη συνεχίζει η νόμιμη κληρονόμος του __________.

 

7. Επειδή, με έννομο συμφέρον παρεμβαίνουν υπέρ της προσβαλλόμενης πράξης τόσο ο Δήμος Παπάγου, όσο και κάτοικοι της περιοχής του εν λόγω Δήμου, οι οποίοι τάσσονται υπέρ της ανέγερσης του πολιτιστικού κτιρίου με τον μεγαλύτερο, κατά παρέκκλιση συντελεστή δόμησης, διότι αυτό, κατά την άποψή τους, δεν υποβαθμίζει το περιβάλλον, αλλά συμβάλλει στην πολιτιστική και πνευματική προαγωγή των κατοίκων της περιοχής και στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσής τους.

 

8. Επειδή, ο 6ος των παρεμβαινόντων __________ με το από 16-10-2009 έγγραφό του, παραιτείται από την υπ' αυτού ασκηθείσα παρέμβαση, επομένως ως προς αυτόν η δίκη πρέπει να καταργηθεί.

 

9. Επειδή, στο άρθρο 27 παράγραφος 16 του νόμου 2831/2000 (ΦΕΚ 140/Α/2000) ορίζονται τα εξής:

 

{ α)Για κτίρια του δημόσιου τομέα και για κτίρια της τοπικής αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμίδας επιτρέπονται παρεκκλίσεις από τις διατάξεις του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού, εφόσον τούτο επιβάλλεται για λειτουργικούς λόγους.

 

β) Επίσης για τα κτίρια αυτά επιτρέπεται παρέκκλιση από το συντελεστή δόμησης χωρίς αύξηση του ποσοστού κάλυψης και του μέγιστου επιτρεπόμενου ύψους, εφόσον δεν υποβαθμίζεται το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον.

 

γ) Οι παραπάνω παρεκκλίσεις εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, ύστερα από γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος.}

 

10. Επειδή, με την παράγραφο 3 του άρθρου 99 του νόμου 1892/1990 (ΦΕΚ 101/Α/1990), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 7 παράγραφος 2 του νόμου 2052/1992 (ΦΕΚ 94/Α/1992) και τροποποιήθηκε με το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 22 του άρθρου 3 του νόμου 2242/1994 (ΦΕΚ 162/Α/1994), ορίζεται ότι:

 

{Η τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου, ο καθορισμός ή τροποποίηση όρων και περιορισμών δόμησης, ο καθορισμός χρήσεων γης εκατέρωθεν των αξόνων του βασικού οδικού δικτύου των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης εγκρίνονται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, κατά τη διαδικασία του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος, μετά από γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος, για το Νομό Αττικής ...}

 

με την δε επόμενη παράγραφο 4 του αυτού άρθρου 99 ορίζεται ότι ως βασικό οδικό δίκτυο νοείται το σύνολο των οδικών αξόνων, οι οποίοι προσδιορίζονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων. Κατ' επίκληση της τελευταίας αυτής παραγράφου εκδόθηκε η 62556/5073/1990 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων Ορισμός βασικού οδικού δικτύου νομού Αττικής ((ΦΕΚ 561/Δ/1990), αναδημοσίευση (ΦΕΚ 701/Δ/1990)).

 

11. Επειδή, με τις τελευταίες αυτές διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 99 του νόμου 1892/1990 (ΦΕΚ 101/Α/1990), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 7 παράγραφος 2 του νόμου 2052/1992 (ΦΕΚ 94/Α/1992), η ρύθμιση του πολεοδομικού καθεστώτος εκατέρωθεν των βασικών οδικών αξόνων ανάγεται σε αντικείμενο ιδιαιτέρου ενδιαφέροντος, η δε σχετική αρμοδιότητα ασκείται με την έκδοση προεδρικού διατάγματος που εκδίδεται σύμφωνα με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 43 του Συντάγματος με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, κατά τη διαδικασία του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος, μετά από γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος, για το Νομό Αττικής. Περαιτέρω, λόγω της σημασίας των ως άνω βασικών οδικών αξόνων, οι οποίοι αφ' ενός μεν εξυπηρετούν πολλαπλές λειτουργίες εντός των ορίων κάθε οργανισμού τοπικής αυτοδιοικήσεως αφ' ετέρου δε συνδέουν περισσότερους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοικήσεως και εξυπηρετούν, με τον τρόπο αυτό, ανάγκες που όχι μόνο υπερβαίνουν το τοπικό επίπεδο, αλλά έχουν επιπτώσεις στην κυκλοφορία σε μείζονα πολεοδομικά συγκροτήματα περισσοτέρων οργανισμών τοπικής αυτοδιοικήσεως, ως πολεοδομικό καθεστώς νοείται, εν προκειμένω, το σύνολο των ρυθμίσεων των αναγομένων στην διαμόρφωση του σχεδίου πόλεως, στους καθοριζόμενους όρους και περιορισμούς δομήσεως και στις επιτρεπόμενες χρήσεις γης, από την αλληλεπίδραση των οποίων εξαρτάται η ορθή λειτουργία των ανωτέρω αξόνων αλλά και το εκατέρωθεν αυτών οικιστικό περιβάλλον βλέπε ΣτΕ 2556/2005, 2562/2005 επταμελές, 509/2003, 510/2003, 511/2003 επταμελές, 4047/1999).

 

12. Επειδή, από τα στοιχεία του φακέλου της υποθέσεως προκύπτουν τα εξής:

 

Με την προσβαλλόμενη απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων που εκδόθηκε κατ' επίκληση των αναφερομένων στη σκέψη 5 διατάξεων του άρθρου 27 παράγραφος 16 του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού 2000 (νόμος 2831/2000, (ΦΕΚ 140/Α/2000)), εγκρίθηκε παρέκκλιση συντελεστή δόμησης στο χώρο του πολιτιστικού κέντρου και υπηρεσιών του Δήμου Παπάγου. Ειδικότερα, με την απόφαση αυτή, στην επίδικη περιοχή με χρήση αμιγούς κατοικίας, καθορίστηκε ο συντελεστής δόμησης, ειδικώς για το κτίριο αυτό, σε 1.45, κατά παρέκκλιση από τον γενικώς ισχύοντα στο Δήμο Παπάγου συντελεστή δόμησης 1, άρθρο 2 του από 22-02-2002 προεδρικού διατάγματος (ΦΕΚ 193/Δ/2002)), ήτοι επιπλέον 392,40 m2. Το προς ανέγερση κτίριο έχει μελετηθεί για συνολικό εμβαδόν 1.264 m2, ώστε να περιλαμβάνει δύο υπόγεια με 25 χώρους στάθμευσης, ισόγειο με αίθουσα περιοδικών εκθέσεων και χώρους υγιεινής, τον πρώτο όροφο με βιβλιοθήκη, τέσσερα γραφεία του Δήμου και χώρους υγιεινής, το δεύτερο όροφο με αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, μόνιμη έκθεση και χώρους υγιεινής και τον τρίτο όροφο με αμφιθέατρο 240 θέσεων (βλέπε το από τον Ιούλιο του 2003 κτιριολογικό πρόγραμμα (αρχιτεκτονική προμελέτη) για το νέο κτίριο πολιτιστικού κέντρου και υπηρεσιών). Ως χώρος ανέγερσης του ένδικου δημοτικού κτιρίου καθορίσθηκε τμήμα του οικοδομικού τετραγώνου 188Ζ, το οποίο περικλείεται από τις οδούς Κύπρου, Ελευθερίου Βενιζέλου, Εφέσου και Ασπασίας.

 

13. Επειδή, στους οδικούς άξονες του βασικού οδικού δικτύου του νομού Αττικής, όπως αυτό προσδιορίστηκε με την προαναφερθείσα 62556/5073/1990 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, περιλαμβάνεται και η οδός Κύπρου, στην οποία έχει πρόσωπο το επίδικο οικοδομικό τετράγωνο 188Ζ (βλέπε την 3942/2003 βεβαίωση του Δήμου Παπάγου, αριθμός πρωτοκόλλου Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων 39371/2003). Επομένως, δεν είναι νόμιμη η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, με την οποία καθορίζεται ο συντελεστής δόμησης για κτίριο εντός οικοδομικού τετραγώνου που έχει πρόσωπο στο βασικό οδικό δίκτυο, εφόσον, κατά τα αναφερόμενα στη σκέψη 7, η επίμαχη ρύθμιση θεσπίζεται νομίμως μόνο με προεδρικό διάταγμα. Κατά συνέπεια, για το λόγο αυτό, ο οποίος εξετάζεται αυτεπαγγέλτως ως αναγόμενος στην αρμοδιότητα του εκδόντος την προσβαλλόμενη πράξη οργάνου, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή και η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση να ακυρωθεί, ενώ παρέλκει ως αλυσιτελής η εξέταση των λοιπών λόγων ακυρώσεως.

 

Δια ταύτα

 

Καταργεί τη δίκη ως προς τον 12ο των αιτούντων και ως προς τον 6ο των παρεμβαινόντων.

 

Δέχεται την κρινόμενη αίτηση ως προς τους λοιπούς.

 

Ακυρώνει την υπ' αριθμόν 12069/2005 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων κατά το σκεπτικό.

 

Απορρίπτει τις παρεμβάσεις.

 

Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου.

 

Επιβάλλει εις βάρος του Δημοσίου και των παρεμβαινόντων την δικαστική δαπάνη των αιτούντων, η οποία ανέρχεται στο ποσό των 920 €.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 06-06-2011 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση στις 19-09-2012.

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.