Προεδρικό διάταγμα 28/2/18 - Άρθρο 6

Άρθρο 6: Κατευθύνσεις και όροι για την προστασία του περιβάλλοντος και σύστημα περιβαλλοντικής παρακολούθησης


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

1. Η έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού-Αγίου Κοσμά, κατά το άρθρο 1 του παρόντος, πραγματοποιείται με τους ακόλουθους όρους, περιορισμούς και κατευθύνσεις για την προστασία και διαχείριση του περιβάλλοντος που επιβάλλεται να τηρούνται κατά την εξειδίκευση και υλοποίηση του σχεδίου, με μέριμνα της αρχής σχεδιασμού, καθώς και του συνόλου των φυσικών και νομικών προσώπων που συμμετέχουν στην υλοποίηση του σχεδίου:

 

α. Κατά την εφαρμογή του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ), η οργάνωση των επιμέρους περιοχών και ζωνών θα πρέπει να λάβει υπόψη τις εξής κατευθύνσεις:

 

α)α. Την ανάγκη διαμόρφωσης των περιοχών προς πολεοδόμηση και των ζωνών ανάπτυξης, κατά τρόπον ώστε να ανταποκρίνονται στον κύριο κάθε φορά σκοπό τους, και να ευθυγραμμίζονται με τους γενικούς σκοπούς του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης, ιδίως αυτούς που αφορούν στη συμπληρωματικότητα που απαιτεί η πολυκεντρικότητα και η πολυλειτουργικότητα της προσέγγισης των πολλαπλών πυρήνων, στην κοινωνική, οικονομική και εδαφική συνοχή της ευρύτερης περιοχής που επηρεάζεται από το σχέδιο και στο άνοιγμα της πόλης προς τη θάλασσα.

 

β)β. Τη μέριμνα για τη σύνδεση του υφιστάμενου αστικού ιστού με τις υποδομές και τις επιτρεπόμενες από το άρθρο 3 του παρόντος χρήσεις, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα ασυμβατότητας μεταξύ των αστικών υποδομών και των λοιπών χρήσεων και να επιτευχθεί η επιθυμητή συνέχεια κινήσεων και ροών.

 

γ)γ. Για τη διαμόρφωση του αναγλύφου στην έκταση του Μητροπολιτικού Πάρκου επιτρέπονται παρεμβάσεις στη στάθμη του υφιστάμενου εδάφους με κατάλληλες εξάρσεις, σύμφωνα με ειδικές μελέτες που θα εκπονηθούν κατά το επόμενο στάδιο σχεδιασμού.

 

δ)δ. Την ανάγκη οι μελέτες των επόμενων σταδίων κατά την υλοποίηση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης να συμπεριλάβουν ειδικές προσεγγίσεις για τη διαμόρφωση μορφολογικών και περιβαλλοντικών απαιτήσεων για τις επιμέρους προβλέψεις του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης, με στόχο η θέση και η διάταξη των εγκαταστάσεων και κτιρίων να ευνοεί τη διατήρηση μεγάλων ελεύθερων πράσινων χώρων, κατά το δυνατόν ενοποιημένων με το Μητροπολιτικό Πάρκο ή με άλλους παρακείμενους κοινόχρηστους χώρους, και να ελαχιστοποιούνται οι επιπτώσεις στο μικροκλίμα της περιοχής του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης.

 

ε)ε. Την εξασφάλιση ελεύθερης και απρόσκοπτης πρόσβασης του κοινού σε κάθε κοινόχρηστο χώρο του Μητροπολιτικού Πόλου.

 

β. Κατά την υλοποίηση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης, υιοθετούνται, όπου αυτό είναι εφικτό, τουλάχιστον οι ακόλουθες πρόνοιες:

 

α)α. Εξοικονόμηση ενέργειας: Η ενεργειακή αποτελεσματικότητα των επιμέρους έργων του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης θα πρέπει να εξασφαλίζεται στο στάδιο σχεδιασμού, ο οποίος πρέπει να ενσωματώνει επιλογές και μέτρα στις ακόλουθες κατευθύνσεις:

 

Μεγιστοποίηση της ενεργειακής αποδοτικότητας των κτιρίων (κατάλληλη θέση και διαστασιολόγηση των ανοιγμάτων, μονώσεις υψηλής απόδοσης, μείωση απωλειών στις εισόδους - εξόδους κ.ά) καθώς και των ηλεκτρομηχανολογικών επιλογών,
Αξιοποίηση βιοκλιματικών αρχών,
Διερεύνηση της δυνατότητας αξιοποίησης καινοτόμων μεθόδων μείωσης της ενεργειακής κατανάλωσης κατά τη λειτουργία των κτιρίων, ιδίως ως προς τη χρήση φωτιστικών σωμάτων και λαμπτήρων υψηλής απόδοσης,
Αξιοποίηση σύγχρονων εξελίξεων στα συστήματα διαχείρισης κτιρίων (building management systems, BMS),
Πληρέστερη δυνατή αξιοποίηση φυσικού αερίου.

 

β)β. Ορθολογική χρήση και εξοικονόμηση κατά την κατανάλωση νερού: Η κατανάλωση νερού εντός και γύρω από τα νέα κτίρια θα πρέπει να είναι πλήρως εξορθολογισμένη, μέσω κατάλληλου συνδυασμού μεθόδων εξοικονόμησης, της μέγιστης δυνατής αξιοποίησης των ομβρίων στην άρδευση του πρασίνου, της ελαχιστοποίησης των απωλειών στα συστήματα άρδευσης και στα κτιριακά έργα, με έμφαση στην αποτελεσματικότητα χρήσης νερού.

 

γ)γ. Μέγιστη δυνατή ενσωμάτωση των συνδυασμένων τεχνολογιών οι οποίες συναποτελούν την έννοια της έξυπνης πόλης (Smart City) για τη βελτιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιδόσεων των νέων οικιστικών, επιχειρηματικών/εμπορικών και τουριστικών αναπτύξεων, με αντίστοιχες προβλέψεις στις μελέτες των σταδίων υλοποίησης του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης. Προς τούτο, θα πρέπει οι σχετικές ΜΠΕ να περιλαμβάνουν ειδικές ενότητες τεχνικής περιγραφής συγκεκριμένων εφαρμογών έξυπνης πόλης και των περιβαλλοντικών βελτιώσεων που αναμένονται από αυτές. Οι επιλογές σχεδιασμού των τεχνολογιών αυτών θα πρέπει τεκμηριωμένα να κινούνται στο πλέον προωθημένο επίπεδο (state of the art) της εποχής που θα εκπονηθούν οι σχετικές μελέτες.

 

δ)δ. Ο σχεδιασμός των έργων κατά την εφαρμογή του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης θα πρέπει να συμπεριλάβει μέριμνα για την προσαρμογή τους στις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, οι οποίες αφορούν τόσο την έκταση του σχεδίου όσο και την ευρύτερη περιοχή.

 

ε)ε. Προγραμματισμός και πρόβλεψη τρόπων εξισορρόπησης του ισοζυγίου χωματισμών:

 

Η εκτέλεση μεγάλων έργων με σημαντικό όγκο εκσκαφών και επιχώσεων ενεργείται κατόπιν χρονικής οργάνωσης και εξειδικευμένου σχεδιασμού.

 

γ. Ο σχεδιασμός του Μητροπολιτικού Πάρκου και των γειτονικών σε αυτό περιοχών καθώς και των εκτενών χώρων πρασίνου αποτελεί τη βασική προτεραιότητα του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης και πρέπει να ανταποκρίνεται στις επιδιώξεις του νόμου για μητροπολιτικό πόλο έλξης των κατοίκων της πρωτεύουσας, το άνοιγμα της Αθήνας στη θάλασσα και τη βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών της ευρύτερης περιοχής. Για τον λόγο αυτό, ο σχεδιασμός του ακολουθεί τις παρακάτω κατευθύνσεις:

 

α)α. Κατά την εφαρμογή του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης, η χρήση της Γενικής κατοικίας στις περιοχές προς πολεοδόμηση γύρω από το Μητροπολιτικό Πάρκο και η διάταξη των κτιρίων με ύψος κατά παρέκκλιση των οριζομένων στον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό εξειδικεύεται κατά τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται επαρκώς στην κατεύθυνση για ανοιχτό προς το παραλιακό μέτωπο Μητροπολιτικό Πάρκο. Οι κτιριακοί όγκοι χωροθετούνται κατά τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η μείωση του φαινομένου ανεμορροών (wind tunnel effect) και να ενισχύεται η χωρική-λειτουργική σύνδεση του Μητροπολιτικού Πάρκου, των χώρων πρασίνου εντός των περιοχών προς πολεοδόμηση και του παραλιακού μετώπου.

 

β)β. Εξασφάλιση της συμβολής του Μητροπολιτικού Πάρκου στη βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών όλης της περιοχής, μέσα από τη σύνταξη Ειδικής Μελέτης Αρχιτεκτονικής Τοπίου, για τη διαμόρφωση των ενοτήτων του Μητροπολιτικού Πάρκου και των τοπιολογικών του χαρακτηριστικών σε εναρμόνιση με τις περιβαλλοντικές και λειτουργικές του επιδιώξεις, και τη λεπτομερή μελέτη για την επιλογή των χαρακτηριστικών της βλάστησης και την ένταξη στοιχείων των φυτοτεχνικών μελετών στις ΜΠΕ που θα υποβληθούν. Στις σχετικές φυτοτεχνικές μελέτες προσδιορίζονται τα είδη και η πυκνότητα εγκατάστασης δένδρων και θάμνων, το είδος του γρασιδιού, το πρόγραμμα άρδευσης κ.ά., κατά τρόπο συμβατό με την τοπική κλιματολογία και τα χαρακτηριστικά φυσικών οικοτόπων της Αττικής, επιδιώκοντας την ελαχιστοποίηση των αναγκών άρδευσης και ιδίως τη συνεκτικότητα των χώρων πρασίνου, ώστε οι πράσινες εκτάσεις να αποτελούν κατά το δυνατόν ενιαίο δίκτυο, ώστε να εξασφαλίζονται οι οικολογικές λειτουργίες. Συγχρόνως, τίθενται ενιαίοι κανόνες και πρακτικές συντήρησης του πρασίνου, ώστε να προλαμβάνονται φαινόμενα υποβάθμισης ή εγκατάλειψης των κοινόχρηστων χώρων.

 

δ. Η εφαρμογή του ΣΟΑ συνοδεύεται από τη σύνταξη ειδικής κυκλοφοριακής και συγκοινωνιακής μελέτης, συσχετισμένης με τις πολεοδομικές αναπτύξεις, την απογραφή των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και των ροών εντός και γύρω από την έκταση του Πόλου, με στόχο την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στην κυκλοφοριακή λειτουργία των επηρεαζόμενων περιοχών και τη συνακόλουθη πρόληψη ή ελαχιστοποίηση των σχετικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Οι σχετικές προτάσεις ακολουθούν τις εξής τουλάχιστον κατευθύνσεις:

 

α)α. Συσχέτιση της λεπτομερούς, τελικής χωροθέτησης κυρίως των χρήσεων που προσελκύουν μεγάλο όγκο μετακινήσεων με τη γειτνίαση/απόσταση τους από σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς (Μετρό, Τραμ) του υφιστάμενου και σχεδιαζόμενου αντίστοιχου δικτύου εντός του χώρου. Στο πλαίσιο αυτό, ο τελευταίος σταθμός Τραμ θα πρέπει να χωροθετηθεί σε άμεση γειτνίαση με το σταθμό Μετρό Αργυρούπολης, ώστε να διευκολύνεται η μετεπιβίβαση των επιβατών.

 

β)β. Συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς για τα μέσα μαζικής μεταφοράς, για την δημιουργία νέων δρομολογίων ή γραμμών, καθώς και την τροποποίηση υφιστάμενων, κατά τρόπο που να εξυπηρετούν αποτελεσματικά τόσο την εσωτερική ζήτηση μετακινήσεων όσο και την εξυπηρέτηση των όμορων περιοχών.

 

γ)γ. Εξασφάλιση επαρκούς οδικής και συγκοινωνιακής σύνδεσης ειδικά του Επιχειρηματικού Πάρκου στην ζώνη Α-Α1, με τις λεωφόρους Βουλιαγμένης και Ποσειδώνος, καθώς και με τους σταθμούς του Μετρό και τη γραμμή του Τραμ.

 

δ)δ. Εξειδίκευση του σχεδιασμού, που θα ακολουθεί το πρόγραμμα ανάπτυξης, για το συμπληρωματικό εσωτερικό δίκτυο λεωφορειακών γραμμών έτσι ώστε να αποφεύγονται επικαλύψεις της κίνησης λεωφορείων και τραμ κατά μήκος του διαδρόμου της λεωφόρου Ποσειδώνος και να χρησιμοποιούνται τεταμένες και ανοιχτές ημικυκλικές γραμμές, ευχερούς αναγνωρισιμότητας, φιλικής για τον χρήστη, για την άμεση σύνδεση των όμορων σταθμών του Μετρό και του Τραμ με τις οικιστικές και λοιπές αναπτύξεις που έλκουν μετακινήσεις και που δεν καλύπτονται από τη νέα εσωτερική γραμμή του Τραμ, εξετάζοντας στο πλαίσιο αυτό την αναγκαιότητα διαμόρφωσης των εσωτερικών λεωφορειακών γραμμών, έτσι ώστε να εξυπηρετούν επαρκώς το σταθμό Μετρό Ελληνικού (μέσω των κόμβων της λεωφόρου Βουλιαγμένης με την είσοδο του πρώην Ανατολικού Αεροσταθμού και με την λεωφόρο Ιασωνίδου).

 

ε)ε. Δημιουργία δικτύου πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων με σκοπό, πέραν της αναψυχής, τη σύνδεση των αναπτύξεων με τους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς και με τις στάσεις των άλλων μέσων συλλογικής μετακίνησης, καθώς και με τους μελλοντικούς ποδηλατοδρόμους κατά μήκος των λεωφόρων Βουλιαγμένης και Ποσειδώνος.

 

στ)στ. Αξιολόγηση της βέλτιστης διαμόρφωσης του κεντρικού συνδυασμένου άξονα ροής πεζών, ποδηλάτου και Τραμ στον άξονα ανατολής δύσης, που θα συνδέει το παράκτιο μέτωπο με το πολεοδομικό κέντρο κατά μήκος της λεωφόρου Βουλιαγμένης, κατά τρόπο που να αποτελεί μια γραμμική ζώνη πρασίνου και να εξασφαλίζει τη σύνδεση και γραμμική επέκταση του Μητροπολιτικού Πάρκου έως τα όρια του πολεοδομικού ιστού στα ανατολικά του χώρου.

 

ζ)ζ. Διερεύνηση της δυνατότητας δημιουργίας χώρου στάθμευσης-μετεπιβίβασης και αφετηρίας λεωφορειακών γραμμών κοντά στον υφιστάμενο σταθμό του Μετρό Ελληνικού.

 

η)η. Αξιοποίηση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου της λεωφόρου Βουλιαγμένης με την οδό πρόσβασης προς τον παλαιό Ανατολικό Αεροσταθμό, ως βασικής οδικής εισόδου στην περιοχή του χώρου του παλαιού Αεροδρομίου από την πλευρά της λεωφόρου Βουλιαγμένης (σύνδεση Επιχειρηματικού Πάρκου, Εκθεσιακού Κέντρου, χώρων στάθμευσης Μητροπολιτικού Πάρκου κ.λ.π.).

 

ε. Στο παραλιακό μέτωπο, η διαστασιολόγηση και οι τεχνικές προδιαγραφές των παρεμβάσεων των λιμενικών έργων και των έργων για τον εμπλουτισμό, την προστασία και την αναβάθμιση της υφιστάμενης παραλίας πρέπει να βασίζονται σε εξειδικευμένες μελέτες (ακτομηχανική, μελέτη κυματικής διαταραχής, διενέργεια καταγραφής ενδεχόμενης ύπαρξης λιβαδιών Ποσειδωνίας στη ζώνη εκτέλεσης των έργων).

 

στ. Κατά τη φάση κατασκευής, στο πλαίσιο της βέλτιστης οργάνωσης εργοταξιακών λειτουργιών με υψηλό βαθμό όχλησης, κατά το δυνατόν αποφεύγεται η διασπορά τέτοιων εγκαταστάσεων (π.χ. μονάδες παρασκευής σκυροδέματος) και περιορίζεται ο αριθμός τους στον ελάχιστο δυνατό.

 

ζ. Για την πρόληψη κινδύνων πλημμύρας λαμβάνονται υπόψη τα μέτρα του εκάστοτε εγκεκριμένου Σχεδίου Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας, ώστε να αποτρέπονται πλημμυρικά φαινόμενα στις παρόχθιες περιοχές των ρεμάτων Τραχώνων και Αεροδρομίου. Η υλοποίηση των νέων αντιπλημμυρικών έργων και η αναδιάταξη υφιστάμενων σχεδιάζονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να εξασφαλίζεται επαρκές επίπεδο αντιπλημμυρικής προστασίας σε όλες τις φάσεις κατασκευής και λειτουργίας του ΣΟΑ.

 

η. Για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην έκταση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης:

 

α)α. Εκπονείται αναλυτικό Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΣΔΣΑ) τόσο κατά τη φάση κατασκευής όσο και κατά τη φάση λειτουργίας με στόχο την κατά προτεραιότητα εφαρμογή εργασιών ανάκτησης, ώστε να μεγιστοποιηθεί το ποσοστό των ανακτώμενων αποβλήτων έναντι των διατιθέμενων, λαμβάνοντας υπόψη (i) το μέγεθος του σχεδίου και την συμβολή αυτού στην παραγωγή και τη διαχείριση των αποβλήτων σε επίπεδο Περιφέρειας και σε συνεργασία με τον αρμόδιο Περιφερειακό Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΔΣΝΑ) και (ii) το γεγονός ότι η διαχείριση των αποβλήτων που προέρχονται από την υλοποίηση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης συναρτάται με τη συνολικότερη διαχείριση των αποβλήτων της Περιφέρειας και τα αντίστοιχα σχέδια, υποδομές και εγκαταστάσεις αυτής. Μέχρι την αναθεώρηση του οικείου Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) κατά την οποία θα ληφθεί υπόψη το ανωτέρω Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, εφαρμόζονται οι κατευθύνσεις του ισχύοντος Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων και οι διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας.

 

β)β. Ενσωματώνονται, όσον αφορά τα απόβλητα αστικού τύπου, προβλέψεις για διαχωρισμό στην πηγή και κατάλληλες μεθόδους χωριστής συλλογής για κατ' ελάχιστον 6 ρεύματα (χαρτί-χαρτόνι, μέταλλα, πλαστικά, γυαλί, βιοαπόβλητα και υπολειμματικά απόβλητα), ώστε να προωθηθεί στον μέγιστο εφικτό βαθμό η επαναχρησιμοποίηση ή ανακύκλωση των υλικών.

 

γ)γ. Προβλέπονται σημεία ανακύκλωσης και συστήματα συλλογής/διαχωρισμού στην πηγή για ειδικά ρεύματα αποβλήτων (μπαταρίες/συσσωρευτές, είδη ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού, ογκώδη απορρίμματα, απόβλητα μαγειρικών ελαίων).

 

δ)δ. Τα επικίνδυνα απόβλητα συλλέγονται στην πηγή χωριστά και διατίθενται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

 

ε)ε. Προωθούνται προγράμματα μείωσης της παραγωγής αποβλήτων και ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών για το σκοπό αυτό.

 

στ)στ. Η διαχείριση των στερεών αποβλήτων από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων εντός του ακινήτου και προ της τελικής επεξεργασίας/διάθεσης, γίνεται μέσω Κέντρου Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) και Σταθμού Μεταφόρτωσης Αποβλήτων (ΣΜΑ), κατάλληλα διαστασιολογημένων ώστε να καλύπτουν επαρκώς τις διακριτές φάσεις ανάπτυξης του έργου.

 

ζ)ζ. Υιοθετούνται, όσον αφορά τα οργανικά απόβλητα, μέθοδοι επεξεργασίας με αερόβια κομποστοποίηση, στο μεγαλύτερο εφικτό ποσοστό τους, προκειμένου να χρησιμοποιούνται ως βελτιωτικό εδάφους εντός του πάρκου.

 

θ. Η διαχείριση των υγρών αποβλήτων από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά γίνεται μέσω Μονάδας Επεξεργασίας Λυμάτων (ΜΕΛ) που θα υλοποιηθεί εντός του Μητροπολιτικού Πόλου και θα λειτουργεί καλύπτοντας τις απαιτήσεις της σχετικής ισχύουσας νομοθεσίας. Ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η λειτουργία της μονάδας διασφαλίζει τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του ανακτώμενου νερού στην άρδευση της βλάστησης εντός του Μητροπολιτικού Πόλου, και η επεξεργασία συμμορφώνεται πλήρως στις απαιτήσεις της σχετικής ισχύουσας νομοθεσίας για την επαναχρησιμοποίηση του νερού που προέρχεται από την επεξεργασία υγρών αποβλήτων.

 

Στις αρχικές φάσεις υλοποίησης του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης και έως ότου οι παραγόμενες ποσότητες λυμάτων να είναι επαρκείς για τη λειτουργία της Μονάδας Επεξεργασίας Λυμάτων, θα αντλούνται λύματα από το δίκτυο ακαθάρτων της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Πρωτεύουσας, για τριτοβάθμια επεξεργασία και στη συνέχεια για άρδευση.

 

2. α. Η παρακολούθηση των σημαντικών επιπτώσεων στο περιβάλλον από την εφαρμογή του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης και του βαθμού της ενσωμάτωσης των αρχών και κατευθύνσεων περιβαλλοντικής διαχείρισης κατά την υλοποίηση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης, πραγματοποιείται βάσει ολοκληρωμένου συστήματος ως εξής:

 

α)α. Η παρακολούθηση διεξάγεται από διακριτή επιχειρησιακή μονάδα περιβάλλοντος η οποία εντάσσεται στο οργανόγραμμα του φορέα υλοποίησης του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης. Εξασφαλίζεται ότι η ως άνω μονάδα διαθέτει τις απαραίτητες αρμοδιότητες, ώστε να καθίσταται ευχερής η παρακολούθηση και η αποτελεσματική παρέμβαση κατά το στάδιο του σχεδιασμού, της υλοποίησης και της λειτουργίας των έργων της ανάπλασης, και ότι έχει στελεχωθεί με επαρκές προσωπικό και διαθέτει τις υποδομές που είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική λειτουργία της. Η παρακολούθηση διεξάγεται με βάση πρόγραμμα παρακολούθησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την εφαρμογή του σχεδίου, το οποίο θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις που τίθενται με την έγκριση της ΣΜΠΕ.

 

β)β. Η συλλογή και επεξεργασία των στοιχείων για την παρακολούθηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων διεξάγεται σε ετήσια τουλάχιστον βάση. Στη διάρκεια του έτους είναι δυνατό να συλλέγονται στοιχεία σε τακτικότερη βάση, ώστε να καθίσταται δυνατή η αποτύπωση τάσεων με συντομότερη χρονική εξέλιξη.

 

γ)γ. Εκπαίδευση του προσωπικού λειτουργίας των εγκαταστάσεων και υποδομών του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά για την απόκτηση περιβαλλοντικής συνείδησης και εφαρμογής των πράσινων πολιτικών που θα πρέπει να υιοθετήσει ο φορέας λειτουργίας του Μητροπολιτικού Πόλου.

 

δ)δ. Ως βασικά μεγέθη παρακολούθησης χρησιμοποιούνται περιβαλλοντικοί δείκτες, αντιπροσωπευτικοί των σημαντικών πτυχών της εξέλιξης στην κατάσταση του περιβάλλοντος.

 

β. Οι σχετικοί περιβαλλοντικοί δείκτες καθορίζονται στο οικείο πρόγραμμα παρακολούθησης και αντιπροσωπεύουν με περιεκτικό τρόπο σημαντικές πτυχές των εξελίξεων ως προς το περιβάλλον. Μεταξύ των δεικτών αυτών μπορεί να περιλαμβάνονται:

 

α)α. Φάση κατασκευής: περιλαμβάνει δείκτες που αναφέρονται στο ποσοστό υλοποιηθέντος πρασίνου επί συνολικού πρασίνου, με βάση αντίστοιχες κατηγορίες πρασίνου (χαμηλό, μικτό, υψηλό), και δείκτες που αναφέρονται στο ποσοστό υλοποιηθέντων έργων επί συνολικής ανάπτυξης.

 

β)β. Φάση λειτουργίας: περιλαμβάνει δείκτες που αναφέρονται:

 

στην αποδοχή χώρων πρασίνου από πολίτες οι οποίοι χρησιμοποιούν τους χώρους αυτούς.
στην προσέλευση στο πάρκο και στις επιμέρους εγκαταστάσεις καθώς και στους χρήστες των ΜΜΜ.
στην πληρότητα των χώρων στάθμευσης, με έμφαση στις αιχμές χρήσης, προκειμένου να εξετάζεται η επάρκειά τους.
στην εξοικονόμηση του νερού (άρδευση και ύδρευση).
στην ανακύκλωση, με υπολογισμό των απορριμμάτων που διατέθηκαν προς ανακύκλωση, ανά κύριο ρεύμα.

 

γ. Οι τιμές των δεικτών και των λοιπών μεγεθών της παρακολούθησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων αποτυπώνονται σε ετήσια έκθεση, στην οποία περιλαμβάνονται επίσης η επεξεργασία και η αξιολόγηση των σχετικών αποτελεσμάτων, καθώς και προτάσεις για τις τυχόν απαιτούμενες διορθωτικές ενέργειες. Η έκθεση αυτή κοινοποιείται στη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενώ παράλληλα δημοσιοποιείται με ανάρτησή της στην αρχική σελίδα του ιστοχώρου τον οποίο υποχρεωτικά διατηρεί ο φορέας που διεξάγει την παρακολούθηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης, όπου δίδεται η δυνατότητα στο ενδιαφερόμενο κοινό να υποβάλει ενυπόγραφα τις απόψεις του για το περιεχόμενο της έκθεσης.

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.