Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας 1227/00

ΣτΕ 1227/2000


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Αριθμός 1227/2000

 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας

 

Τμήμα Ε

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του την 01-03-2000, με την εξής σύνθεση: Ι. Μαρή, Σύμβουλος της Επικρατείας, Προεδρεύουσα, σε αναπλήρωση του Προέδρου του Τμήματος και του αρχαιοτέρου της Συμβούλου, που είχαν κώλυμα, Ν. Ρόζος, Αθανάσιος Ράντος, Σύμβουλοι, Ε. Τσούμπα - Δαρζέντα, Μ. Κωνσταντινίδου, Πάρεδροι. Γραμματέας ο Β. Μαντζουράνης.

 

Δια να δικάσει την από 06-11-1998 αίτηση:

 

των:

 

1) Κωνσταντίνας Στυλιανού Τσίγκου, κατοίκου Χαλανδρίου Αττικής, οδός Κ. Παλαμά αριθμός 8, η οποία παρέστη με την δικηγόρο Ρωξάνη Τσίγκου (Αριθμός Μητρώου 10648), που την διόρισε με πληρεξούσιο,

 

2) Αγγελικής Στυλιανού Τσίγκου, κατοίκου Παλαιού Ψυχικού Αττικής, οδός Παπαρηγοπούλου αριθμός 31, η οποία παρέστη με την ιδία ως άνω δικηγόρο Ρωξάνη Τσίγκου, που την διόρισε στο ακροατήριο και

 

3) Ρωξάνης Στυλιανού Τσίγκου, κατοίκου Χαλανδρίου Αττικής, οδός Ζαλοκώστα αριθμός 7, η οποία παρέστη αυτοπροσώπως ως δικηγόρος,

 

κατά της Νομαρχιακής Αυτοδιοικήσεως Αθηνών - Πειραιώς, η οποία παρέστη με τον Ν. Συγγελάκη, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου τους Κράτους.

 

Με την αίτηση αυτή οι αιτούσες ζητούν να ακυρωθεί η υπ' αριθμόν 26542/11323/955/1998 απόφαση του Νομάρχου Αθηνών περί τροποποιήσεως του ρυμοτομικού σχεδίου Αγίων Αναργύρων Αττικής στα οικοδομικά τετράγωνα 299, 304 κ.λ.π. (ΦΕΚ 679/Δ/1998) και κάθε άλλη συναφής πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως του Εισηγητού, Συμβούλου Αθανάσιου Ράντου.

 

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε την τρίτη αιτούσα ως δικηγόρο και πληρεξουσία των λοιπών αιτουσών, η οποία ανέπτυξε και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους ακυρώσεως και ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση και τον αντιπρόσωπο της Νομαρχιακής Αυτοδιοικήσεως, ο οποίος ζήτησε την απόρριψή της.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου,

 

Είδε τα σχετικά έγγραφα και

 

σκέφθηκε κατά το νόμο

 

1. Επειδή, για την άσκηση της κρινομένης αιτήσεως έχουν καταβληθεί τα κατά νόμο τέλη και το παράβολο (διπλότυπα εισπράξεως υπ' αριθμούς 443425, 443426 έτους 1998 της Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας Ενσήμων και Δικαστικών Εισπράξεων Αθηνών και ειδικό έντυπο παραβόλου υπ' αριθμόν 211534, σειρά Α').

 

2. Επειδή, με την αίτηση αυτή, οι αιτούσες, φερόμενες κατά τα προσκομισθέντα από αυτές στοιχεία, ως κύριες οικοπέδων στα οικοδομικά τετράγωνα 299 και 304 του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου Δήμου Αγίων Αναργύρων Αττικής, ζητούν παραδεκτώς την ακύρωση της υπ' αριθμόν οίκοθεν 26542/11323/955/1998 αποφάσεως του Νομάρχη Αθηνών (Δ'679/10.9.1998), με την οποία ενεκρίθη η τροποποίηση του σχεδίου αυτού στα οικοδομικά τετράγωνα 297 έως 299 και 301 έως 304 με τον χαρακτηρισμό τμημάτων τους, στα οποία εμπίπτουν και τα ακίνητα των αιτουσών, ως κοινοχρήστων χώρων, πεζοδρόμων και χώρου για την ανέγερση κτιρίου πολιτιστικών και αθλητικών εκδηλώσεων.

 

3. Επειδή, κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 24 παράγραφος 2 του Συντάγματος, σε συνδυασμό ερμηνευόμενων με τις διατάξεις των άρθρων 101 παράγραφοι 1 και 3 και 102 παράγραφοι 1 και 5 αυτού, ο χωροταξικός και ο πολεοδομικός σχεδιασμός για όλον τον εθνικό χώρο ανατίθεται αποκλειστικώς στο Κράτος, το οποίο δεν επιτρέπεται να μεταβιβάζει, καθ' οιονδήποτε τρόπο, την άσκηση όλων ή μερικών από τις αρμοδιότητές του αυτές, οι οποίες εξ άλλου δεν θα ήταν δυνατόν να χαρακτηρισθούν ως τοπικές υποθέσεις, στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοικήσεως οιουδήποτε βαθμού (ΣτΕ 2318/1999, 2320/1999). Συνεπώς, οι διατάξεις του κατ' εξουσιοδότηση των άρθρων 1 του αναγκαστικού νόμου 314/1968 και 33 παράγραφος 2 του νόμου 1337/1983 εκδοθέντος προεδρικού διατάγματος 183/1986, με τις οποίες ανατίθενται στους νομάρχες πολεοδομικές αρμοδιότητες, κατέστησαν, μετά την ισχύ του νόμου 2218/1994, με τον οποίο ο νομάρχης έπαυσε να είναι όργανο του Κράτους και κατέστη όργανο οργανισμού τοπικής αυτοδιοικήσεως δευτέρου βαθμού, αντισυνταγματικές (ΣτΕ 2318/1999).

 

4. Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, με την προσβαλλόμενη πράξη τροποποιήθηκε το ρυμοτομικό σχέδιο Δήμου Αγίων Αναργύρων Αττικής σε ορισμένα οικοδομικά τετράγωνα με τον χαρακτηρισμό χώρων ως κοινοχρήστων και χώρων για την δημιουργία κοινωφελών εγκαταστάσεων. Με το περιεχόμενο αυτό, η ως άνω πράξη συνιστά πολεοδομική ρύθμιση η οποία μη νομίμως, κατά τα εκτεθέντα στην προηγουμένη σκέψη, θεσπίσθηκε από τον Νομάρχη, αποτελούντα ήδη όργανο οργανισμού τοπικής αυτοδιοικήσεως. Για τον λόγο, συνεπώς, αυτόν, εξεταζόμενο αυτεπαγγέλτως, ως αναγόμενο στην αρμοδιότητα του εκδόντος οργάνου, πρέπει, κατά παραδοχή της κρινομένης αιτήσεως, να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη, αποβαίνει δε περιττή η εξέταση των προβαλλομένων λόγων ακυρώσεως.

 

Δια ταύτα

 

Δέχεται την υπό κρίση αίτηση.

 

Ακυρώνει την υπ' αριθμόν οίκοθεν 26542/11323/955/1998 απόφαση του Νομάρχη Αθηνών, κατά το σκεπτικό.

 

Διατάσσει την επιστροφή του παραβόλου.

 

Επιβάλλει εις βάρος της Νομαρχιακής Αυτοδιοικήσεως Αθηνών - Πειραιώς την δικαστική δαπάνη των αιτουσών, η οποία ανέρχεται στο ποσό των 28.000 δραχμών.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα την 01-03-2000

 

Η Προεδρεύουσα Σύμβουλος

Ο Γραμματέας

 

και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 23-03-2000.

 

Ο Πρόεδρος του Ε' Τμήματος

Η Γραμματέας του Ε' Τμήματος

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.