Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας 2629/10

ΣτΕ 2629/2010


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Αριθμός 2629/2010

 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας

 

Τμήμα Ε

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 14-11-2007, με την εξής σύνθεση: Αγγελική Θεοφιλοπούλου, Σύμβουλος της Επικρατείας, Προεδρεύουσα, σε αναπλήρωση του Προέδρου του Τμήματος και του αναπληρωτή του Αντιπροέδρου, που είχαν κώλυμα, Μ. - Ελένη Κωνσταντινίδου, Αντώνης Ντέμσιας, Σύμβουλοι, Χρήστος Ντουχάνης, Χρήστος Παπανικολάου, Πάρεδροι. Γραμματέας η Π. Μερτζανάκη.

 

Για να δικάσει την από 15-06-2002 αίτηση:

 

της Ε. χήρας Θ. Ν., το γένος Π. Σ., κατοίκου Π. Α., οδός Α., αριθμός 5, η οποία παρέστη με τον δικηγόρο Γεώργιο Πολίτη (Αριθμός Μητρώου 21121), που τον διόρισε στο ακροατήριο,

 

κατά του Υπουργού Γεωργίας και ήδη Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ο οποίος παρέστη με τον Παν. Αθανασούλη, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

 

Με την αίτηση αυτή η αιτούσα επιδιώκει να ακυρωθεί η υπ' αριθμόν 2245/18-12-2001 πράξη του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Αττικής (ΦΕΚ 1122/Δ/2001), διόρθωση σφάλματος (ΦΕΚ 818/Δ/2002)) και κάθε άλλη συναφής πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως του Εισηγητή, Παρέδρου Χρήστου Ντουχάνη.

 

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τον πληρεξούσιο της αιτούσας, ο οποίος ανέπτυξε και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους ακυρώσεως και ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση και τον αντιπρόσωπο του Υπουργού, ο οποίος ζήτησε την απόρριψή της.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου και

 

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα

 

Σκέφθηκε κατά το Νόμο

 

1. Επειδή, για την άσκηση της υπό κρίση αιτήσεως έχει καταβληθεί το νόμιμο παράβολο (134224, 044305/2002 ειδικά γραμμάτια παραβόλου).

 

2. Επειδή, με την αίτηση αυτή, όπως συμπληρώνεται με το από 02-04-2004 δικόγραφο προσθέτων λόγων, ζητείται η ακύρωση της 2245/18-12-2001 πράξης του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Αττικής (ΦΕΚ 1122/Δ/2001), διόρθωση σφάλματος (ΦΕΚ 818/Δ/2002)), με την οποία κηρύχθηκε αναδασωτέα έκταση 3,600 στρεμμάτων στη θέση Τ. της Κοινότητας Συκαμίνου του Νομού Αττικής.

 

3. Επειδή, το άρθρο 117 παράγραφος 3 του Συντάγματος ορίζει ότι:

 

{δημόσια ή ιδιωτικά δάση και δασικές εκτάσεις που καταστράφηκαν ή καταστρέφονται από πυρκαγιά ή που με άλλο τρόπο αποψιλώθηκαν ή αποψιλώνονται, δεν αποβάλλουν για το λόγο αυτό το χαρακτήρα που είχαν πριν καταστραφούν, κηρύσσονται υποχρεωτικά αναδασωτέες και αποκλείεται να διατεθούν για άλλο προορισμό}.

 

Εξ άλλου, κατά το άρθρο 38 παράγραφος 1 του νόμου 998/1979 (ΦΕΚ 289/Α/1979):

 

{κηρύσσονται υποχρεωτικώς ως αναδασωτέα τα δάση και οι δασικές εκτάσεις, ανεξαρτήτως της ειδικότερης κατηγορίας αυτών ή της θέσεως εις ην ευρίσκονται, εφ' όσον ταύτα καταστρέφονται ή αποψιλώνονται συνεπεία πυρκαϊάς ή παρανόμου υλοτομίας αυτών ...}

 

ενώ, κατά το άρθρο 41 παράγραφος 1 του ίδιου νόμου:

 

{η κήρυξις εκτάσεων ως αναδασωτέων ενεργείται δι' αποφάσεως του οικείου νομάρχου [και, ήδη, του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας, νόμος 2503/1997 (ΦΕΚ 107/Α/1997)], καθορίζουσας σαφώς τα όρια της εκτάσεως η οποία κηρύσσεται αναδασωτέα και συνοδευομένης υποχρεωτικώς υπό σχεδιαγράμματος, το οποίον δημοσιεύεται σε φωτοσμίκρυνση μετά της αποφάσεως εις την Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.}

 

Τέλος, σύμφωνα με το ίδιο άρθρο 41 παράγραφος 3 του νόμου 998/1979:

 

{ειδικώς προκειμένου περί κηρύξεως εκτάσεων ως αναδασωτέων ένεκα μερικής ή ολικής καταστροφής δάσους ή δασικής εκτάσεως εκ πυρκαϊάς ή άλλης αιτίας εκ των στο άρθρο 38 παράγραφος 1 αναφερομένων, η κατά την παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου απόφασις ... εκδίδεται μετά εισήγηση της αρμοδίας δασικής υπηρεσίας, υποχρεωτικώς εντός τριών μηνών (ήδη δύο μηνών, βλέπε άρθρο 12 παράγραφος 2 του νόμου 2040/1992 (ΦΕΚ 70/Α/1992)] από της καταστολής της πυρκαϊάς ή της διαπιστώσεως της εξ άλλης αιτίας καταστροφής ...}

 

Κατά την έννοια των διατάξεων αυτών, κάθε αποψιλούμενη δασική έκταση, δημόσια ή ιδιωτική, κηρύσσεται υποχρεωτικώς αναδασωτέα με μόνη την αντικειμενική διαπίστωση της συνδρομής των προϋποθέσεων που προβλέπει η ως άνω συνταγματική διάταξη, η δε απόφαση περί αναδασώσεως πρέπει να αιτιολογείται πλήρως ως προς το χαρακτηρισμό της εκτάσεως ως δάσους ή δασικής εκτάσεως, η αιτιολογία, όμως, αυτή μπορεί να συμπληρώνεται και από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου (παράβαλε ΣτΕ 2519/2009, 2875/2007, 1567/2006, 4323/2005, 3889/2004 κ.ά.).

 

4. Επειδή, όπως, εν προκειμένω, προκύπτει από το φάκελο της υπόθεσης, σε έκταση 3.600 m2, η οποία ευρίσκεται στη θέση Τ. της Κοινότητας Συκαμίνου του Νομού Αττικής διενεργήθηκε αυτοψία από δασική υπάλληλο. Κατά την αυτοψία αυτή (από 15-03-2001 έκθεση) διαπιστώθηκε ότι η εν λόγω έκταση έχει βόρειο προσανατολισμό, κλίση 10% - 20%, έδαφος γαιώδες και ασβεστολιθικό και συνορεύει προς βορρά με γεωργική έκταση και προς νότο, ανατολάς και δυσμάς επίσης με γεωργική έκταση, η οποία έχει εκχερσωθεί. Σύμφωνα, εξάλλου, με την από 15-03-2001 φωτοερμηνεία αεροφωτογραφιών της ίδιας δασικής υπαλλήλου, η έκταση είχε τη μορφή δάσους κατά το έτος 1937, όπως και η περιβάλλουσα αυτήν έκταση, καλυπτόμενη από άτομα χαλεπίου πεύκης και αείφυλλων - πλατύφυλλων με πυκνότητα 90%, το έτος 1945 η έκταση είναι ενδεχομένως αποτεφρωμένη και, πάντως, ήδη εκχερσωμένη, το έτος 1962, δηλαδή, μετά τη νομιμοποίηση των παράνομων εκχερσώσεων για μόνιμη γεωργική καλλιέργεια, η οποία διενεργήθηκε με απόφαση του Υπουργού Γεωργίας, η έκταση είναι γεωργική και κατά τα έτη 1978 και 1989 η έκταση εμφανίζεται επίσης γεωργική με κτίσμα στη νότια πλευρά της. Κατόπιν τούτου, και αφού εκδόθηκε η 1481/16-03-2001 πρόταση για αναδάσωση της έκτασης αυτής από το Δασάρχη Καπανδριτίου, εκδόθηκε η προσβαλλόμενη 2245/18-12-2001 πράξη του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Αττικής (ΦΕΚ 1122/Δ/2001), διόρθωση σφάλματος (ΦΕΚ 818/Δ/2002), με την οποία αυτή κηρύχθηκε αναδασωτέα.

 

5. Επειδή, με την με την υπό κρίση αίτηση προβάλλεται ότι η προσβαλλόμενη απόφαση είναι αναιτιολόγητη, διότι το όργανο που την εξέδωσε παρέλειψε να εξετάσει τη συνδρομή και των άλλων στοιχείων, πλην του χαρακτήρα της βλαστήσεως, που καλύπτει τη συγκεκριμένη έκταση, τα οποία συναπαρτίζουν την έννοια του δάσους, δηλαδή την εξυπηρέτηση των λειτουργιών της παραγωγής δασικών προϊόντων κ.λ.π. Ο λόγος αυτός είναι αβάσιμος, διότι, όπως έχει παγίως κριθεί, ο νομοθέτης θεωρεί επαρκή, προκειμένου να προσδοθεί σε μία έκταση δασικός χαρακτήρας, τη μορφή της βλάστησης, από την οποία αυτή καλύπτεται, μνημονεύει δε τα λοιπά στοιχεία της έννοιας του δάσους κατά πλεονασμό, αφού η συνδρομή τους θεωρείται αυταπόδεικτη, εφόσον, βεβαίως, η έκταση για την οποία πρόκειται, καλύπτεται, πράγματι, από δασική βλάστηση (παράβαλε ΣτΕ 3851/2007, 1672/2007, 3889/2004 κ.ά).

 

6. Επειδή, εξάλλου, η κρίση της Διοίκησης ως προς το δασικό χαρακτήρα της επίμαχης έκτασης στηρίζεται, κατά τα προαναφερόμενα, αποκλειστικώς και μόνο σε αεροφωτογραφίες του έτους 1937, ενώ η ίδια έκταση εμφανίζεται γυμνή οποιασδήποτε βλαστήσεως ήδη από το έτος 1945. Περαιτέρω, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι η έκταση αυτή, της οποίας είχε εγκριθεί η απόδοση στη γεωργική καλλιέργεια με απόφαση του Υπουργού Γεωργίας ήδη από το 1954, δηλαδή μετά την πάροδο μακρού χρόνου από την απώλεια της δασικής της βλάστησης, είχε πράγματι προσλάβει γεωργική μορφή κατά το έτος 1962, την οποία διατήρησε και μεταγενεστέρως (1978 και 1989). Υπό τα δεδομένα αυτά, εφόσον, δηλαδή, η ύπαρξη δασικής βλάστησης ανάγεται στο έτος 1937, πριν η έκταση αυτή αποδοθεί στη γεωργική καλλιέργεια, η δε γεωργική καλλιέργεια που επακολούθησε διατηρήθηκε στη συνέχεια και δεν προκύπτει ότι εγκαταλείφθηκε, οπότε το ακίνητο θα άλλαζε χαρακτήρα και θα είχαν, ενδεχομένως, επ' αυτού εφαρμογή οι διατάξεις της δασικής νομοθεσίας (παράβαλε ΣτΕ 2476/2009, 137/2009, 3753/2007, 1661/2005 κ.ά.), η έκταση, για την οποία πρόκειται, έχει αγροτικό χαρακτήρα, περιβαλλόμενη, μάλιστα, από εκτάσεις της ίδιας κατηγορίας προς ανατολάς, νότο και δυσμάς και από έκταση, η οποία φαίνεται να είχε ανέκαθεν αγροτικό χαρακτήρα προς βορρά (βλέπε από 15-03-2001 έκθεση αυτοψίας και φωτοερμηνείας αεροφωτογραφιών). Ο αγροτικός εξάλλου, χαρακτήρας της επίμαχης έκτασης δεν αλλοιώνεται από την ανέγερση κτίσματος σε μικρό τμήμα της βάσει της 4265/28-06-1975 οικοδομικής άδειας της Υπηρεσίας Πολεοδομίας Ανατολικής Αττικής, με την οποία επετράπη σε δικαιοπάροχο της αιτούσας η ανέγερση κτιρίου εμβαδού 43,01 m2, αφού ο Δασάρχης Πεντέλης είχε βεβαιώσει με το Χ/3364/26-04-1975 έγγραφό του, ότι η επίδικη έκταση δεν αποτελεί δάσος ή δασική έκταση κατά την έννοια του άρθρου 1 του νομοθετικού διατάγματος [Ν] 86/1969 ούτε έχει κηρυχθεί αναδασωτέο και δεν υφίσταται καμιά δέσμευση για την εγκατάσταση οικήματος σ' αυτή. Εφόσον, επομένως, εξακολουθεί η γεωργική χρήση της έκτασης αυτής, μη νομίμως η εν λόγω έκταση θεωρήθηκε από τη Διοίκηση ότι φέρει δασικό χαρακτήρα. Για το λόγο αυτό, ο οποίος προβάλλεται βασίμως, η υπό κρίση αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή και να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη.

 

7. Επειδή, μετά την ακύρωση της προσβαλλόμενης πράξης για τον προαναφερόμενο λόγο, η εξέταση των λοιπών προβαλλομένων λόγων ακυρώσεως αποβαίνει αλυσιτελής.

 

Δια ταύτα

 

Δέχεται την υπό κρίση αίτηση.

 

Ακυρώνει την 2245/18-12-2001 πράξη του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Αττικής (ΦΕΚ 1122/Δ/2001), διόρθωση σφάλματος (ΦΕΚ 818/Δ/2002), σύμφωνα με το αιτιολογικό.

 

Διατάσσει την απόδοση στην αιτούσα του κατατεθέντος παραβόλου.

 

Επιβάλλει στο Δημόσιο τη δικαστική δαπάνη της αιτούσας, η οποία ανέρχεται σε 920 €.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 25-05-2008 και 11-05-2010

 

Η Προεδρεύουσα Σύμβουλος

Αγγελική Θεοφιλοπούλου

 

Η Γραμματέας

Π. Μερτζανάκη

 

και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση στις 09-08-2010.

 

Ο Πρόεδρος του Β' Τμήματος

Ο Γραμματέας του Ε' Τμήματος Διακοπών

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.