Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας 3209/15

ΣτΕ 3209/2015


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Αριθμός 3209/2015

 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας

 

Τμήμα Ε

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 07-01-2015, με την εξής σύνθεση: Αικατερίνη Σακελλαροπούλου, Σύμβουλος της Επικρατείας, Προεδρεύουσα, σε αναπλήρωση της Προέδρου του Τμήματος, του αναπληρωτή της Αντιπροέδρου και των αρχαιοτέρων της Συμβούλων, που είχαν κώλυμα, Θ. Αραβάνης, Χρήστος Ντουχάνης, Σύμβουλοι, Μ. Τριπολιτσιώτη, Δ. Βασιλειάδης, Πάρεδροι. Γραμματέας η Ε. Δασκαλάκη.

 

Για να δικάσει την από 24-06-2014 αίτηση:

 

των: 1) __________, 2) __________, 3) __________, 4) __________, συζύγου __________, 5) __________ και 6) __________, κατοίκων Λουκισίων Δήμου Χαλκιδέων Νομού Ευβοίας, οι οποίοι παρέστησαν με τον δικηγόρο Ιωάννη - Δωροθέο Παπαρηγόπουλο (αριθμός μητρώου 14995), που τον διόρισαν με πληρεξούσιο,

 

κατά του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ο οποίος παρέστη με τον Βασίλειο Κορκίζογλου, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, και

 

κατά του παρεμβαίνοντος παραθεριστικού οικοδομικού συνεταιρισμού υπαλλήλων Υπουργείου Γεωργίας Η ΕΣΤΙΑ, που εδρεύει στην Αθήνα (Αγίου Κωνσταντίνου 6), ο οποίος παρέστη με το δικηγόρο Βασίλειο Παυλόπουλο (αριθμός μητρώου 24909), που τον διόρισε με πληρεξούσιο.

 

Με την αίτηση αυτή οι αιτούντες επιδιώκουν να ακυρωθούν:

 

α) η υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου 4980/107714/2014 απόφαση της Γενικής Γραμματέως Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας - Στερεάς Ελλάδας, με την οποία απορρίφθηκε η από 11-04-2014 προσφυγή των αιτούντων κατά της με αριθμό 382/2014 απόφασης του Αντιπεριφερειάρχη Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας με θέμα Κύρωση διαγραμμάτων εφαρμογής και υψομετρικών διαγραμμάτων του ρυμοτομικού σχεδίου του Παραθεριστικού Οικοδομικού Συνεταιρισμού Υπαλλήλων Υπουργείου Γεωργίας η ΕΣΤΙΑ Συνεταιρισμός Περιορισμένης Ευθύνης στη θέση Ανθηδώνα του Δημοτικού Διαμερίσματος Λουκισίων του Δήμου Χαλκιδέων (ΦΕΚ 60/ΑΑΠ/2014),

 

β) η ως άνω υπ' αριθμόν 382/03-02-2014 απόφαση του Αντιπεριφερειάρχη Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας,

 

γ) το από 12-06-2012 προεδρικό διάταγμα (ΦΕΚ 214/ΑΑΠ/2012) με θέμα Έγκριση πολεοδομικής μελέτης έκτασης του Οικοδομικού Συνεταιρισμού με την επωνυμία Παραθεριστικός Οικοδομικός Συνεταιρισμός Υπαλλήλων Υπουργείου Γεωργίας Η ΕΣΤΙΑ Συνεταιρισμός Περιορισμένης Ευθύνης, στη θέση Ανθηδώνα του Δημοτικού Διαμερίσματος Λουκισίων του Δήμου Ανθηδώνος (νομού Ευβοίας) και επικύρωση καθορισμού οριογραμμών ρέματος και

 

δ) κάθε άλλη σχετική πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.

 

Οι πληρεξούσιοι των διαδίκων δήλωσαν σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 21 του Κανονισμού Λειτουργίας του Δικαστηρίου, ότι δεν θα αγορεύσουν.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως της εισηγήτριας, Παρέδρου Μ. Τριπολιτσιώτη.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου και

 

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα

 

Σκέφθηκε κατά το Νόμο

 

1. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση, για την άσκηση της οποίας καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (3915934 και 1349876/2014 γραμμάτια παραβόλου), ζητείται η ακύρωση

 

α. της 4980/107714/2014 απόφασης της Γενικής Γραμματέως Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας - Στερεάς Ελλάδας, με την οποία απορρίφθηκε η από 11-04-2014 προσφυγή των αιτούντων κατά της 382/2014 απόφασης του Αντιπεριφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας,

 

β. της παραπάνω 382/2014 απόφασης, με θέμα Κύρωση διαγραμμάτων εφαρμογής και υψομετρικών διαγραμμάτων του ρυμοτομικού σχεδίου του Παραθεριστικού Οικοδομικού Συνεταιρισμού Υπαλλήλων Υπουργείου Γεωργίας η ΕΣΤΙΑ Συνεταιρισμός Περιορισμένης Ευθύνης στη θέση Ανθηδώνα του Δημοτικού Διαμερίσματος Λουκισίων του Δήμου Χαλκιδέων (ΦΕΚ 60/ΑΑΠ/2014) και

 

γ. του από 12-06-2012 προεδρικού διατάγματος με θέμα Έγκριση πολεοδομικής μελέτης έκτασης του Οικοδομικού Συνεταιρισμού με την επωνυμία Παραθεριστικός Οικοδομικός Συνεταιρισμός Υπαλλήλων Υπουργείου Γεωργίας Η ΕΣΤΙΑ Συνεταιρισμός Περιορισμένης Ευθύνης στη θέση Ανθηδώνα του Δημοτικού Διαμερίσματος Λουκισίων του Δήμου Χαλκιδέων (νομού Ευβοίας) και καθορισμός οριογραμμών ρέματος (ΦΕΚ 214/ΑΑΠ/2012).

 

2. Επειδή, με το από 12-06-2012 προεδρικό διάταγμα εγκρίθηκε η πολεοδομική μελέτη έκτασης που περιλαμβάνεται στις περιοχές, για τις οποίες είχαν εγκριθεί γενικές κατευθύνσεις ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδομικής δραστηριότητας (ΠΕΡΠΟ) ιδιοκτητών γης του Νομού Ευβοίας με την 26643/4170/2001 απόφαση της Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (ΦΕΚ 1026/Δ/2001), όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την 49310/2003 απόφαση της ίδιας Υπουργού (ΦΕΚ 1370/Δ/2003). Σύμφωνα με την παραπάνω 49310/2003 υπουργική απόφαση, η εν λόγω έκταση έχει εμβαδόν 863 στρεμμάτων, από τα οποία 858 στρέμματα έχουν περιέλθει στην κυριότητα του Οικοδομικού Συνεταιρισμού Υπαλλήλων του Υπουργείου Γεωργίας ΗΕΣΤΙΑ Συνεταιρισμός Περιορισμένης Ευθύνης με απόφαση του Υπουργού Γεωργίας, νομίμως μεταγεγραμμένη, κατά τα αναφερόμενα στην από 09-02-2007 εισήγηση της Διεύθυνσης Πολεοδομικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων προς το Κεντρικό Συμβούλιο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος (βλέπε ΠΕ 91/2012).

 

Με την 382/2014 απόφαση του Αντιπεριφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας (ΦΕΚ 60/ΑΑΠ/2014) κυρώθηκαν τα διαγράμματα εφαρμογής επί του εδάφους και τα υψομετρικά διαγράμματα του προαναφερόμενου ρυμοτομικού σχεδίου που περιλαμβάνουν:

 

α. τεχνική έκθεση,

β. διάγραμμα τριγωνισμού χωροσταθμικού και πολυγωνικού δικτύου,

γ. διαγράμματα πράξης εφαρμογής (5 πινακίδες),

δ. διαγράμματα αξονοδιασταυρώσεων (5 πινακίδες),

ε. διαγράμματα υψομετρικών μελετών (μηκοτομές).

 

Κατά της 382/2014 απόφασης οι αιτούντες άσκησαν την 3473/69244/2014 προσφυγή τους ενώπιον της Γενικής Γραμματέως Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας - Στερεάς Ελλάδας. Με την προσφυγή προέβαλαν ότι οι τρεις πρώτοι εξ αυτών είναι κύριοι εκτάσεων που εμπίπτουν στην πολεοδομούμενη έκταση, οι δε λοιποί ότι είναι μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής, ισχυρίσθηκαν δε αφενός ότι, με την απόφαση αυτή, πολεοδομούνται παρανόμως οι ιδιοκτησίες τους, αφετέρου ότι προσβάλλεται το έννομο δικαίωμά τους στην απόλαυση δασικών εκτάσεων, οι οποίες επίσης εντάσσονται στην περιοχή που πολεοδομείται, όπως και το δικαίωμά τους στη χρήση δημοτικών και αγροτικών δρόμων που καταργούνται με την εν λόγω απόφαση. Η προσφυγή απορρίφθηκε με την πρώτη προσβαλλόμενη 4980/107714/2014 απόφαση της Γενικής Γραμματέως Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας - Στερεάς Ελλάδας.

 

3. Επειδή, ο Παραθεριστικός Οικοδομικός Συνεταιρισμός Υπαλλήλων Υπουργείου Γεωργίας Η ΕΣΤΙΑ με έννομο συμφέρον παρεμβαίνει για τη διατήρηση του κύρους των προσβαλλόμενων πράξεων.

 

4. Επειδή, με το άρθρο 24 του νόμου 2508/1997 (ΦΕΚ 124/Α/1997), όπως ισχύει μετά την τροποποίηση της παραγράφου 1 με το άρθρο 9 παράγραφος 1 του νόμου 3044/2002 (ΦΕΚ 197/Α/2002), της παραγράφου 2 με τα άρθρα 19 παράγραφος 1 του νόμου 2742/1999 (ΦΕΚ 207/Α/1999) και 13 παράγραφος 15 του νόμου 3212/2003 (ΦΕΚ 308/Α/2003) και των παραγράφων 3 και 6 με το άρθρο 9 παράγραφος 2 του νόμου 3044/2002 (ΦΕΚ 197/Α/2002), χωρίς δε να ληφθεί υπόψη η τροποποίηση της παραγράφου 5 με τη διάταξη του άρθρου 13 παράγραφος 25 του νόμου 3212/2003 (ΦΕΚ 308/Α/2003), με την οποία ανατέθηκε η αρμοδιότητα έγκρισης πολεοδομικής μελέτης για περιοχή ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης στον Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων και η οποία κρίθηκε με την απόφαση 2381/2011 του Συμβουλίου της Επικρατείας ανίσχυρη ως αντισυνταγματική, προβλέπονται τα εξής:

 

{1. Εδαφική έκταση, που βρίσκεται εκτός σχεδίου πόλεως και εκτός οικισμών προ του 1923, καθώς και εκτός οικισμών μέχρι 2.000 κατοίκους κατά το άρθρο 19 του παρόντος, η οποία ανήκει κατά κυριότητα σε ένα ή περισσότερα εξ αδιαιρέτου φυσικά ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου και περιλαμβάνεται στα όρια εγκεκριμένου με βάση το άρθρο 4 του παρόντος νόμου ή Σχέδιο Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης, ή στα όρια Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου και Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου εγκεκριμένων σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 3 και 29 του νόμου 1337/1983 μπορεί να καθορίζεται ως περιοχή ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης προς εξυπηρέτηση μιας ή περισσοτέρων κατηγοριών χρήσεων γης, όπως αυτές καθορίζονται με το προεδρικό διάταγμα της 23-02-1987 (ΦΕΚ 166/Δ/1987) με εξαίρεση τις χρήσεις του άρθρου 6 αυτού, όπως ισχύει, ή προς εξυπηρέτηση της δεύτερης κατοικίας του προεδρικού διατάγματος της 16-08-1985 (ΦΕΚ 416/Δ/1985), όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το νόμο 2242/1994 (ΦΕΚ 162/Α/1994) και να πολεοδομείται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου.

 

2. Η εδαφική έκταση που καθορίζεται ως περιοχή ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης πρέπει να είναι ενιαία και να έχει ελάχιστη επιφάνεια 50 στρέμματα. Δεν θεωρείται ενιαία η έκταση που διακόπτεται από εγκεκριμένες εθνικές, επαρχιακές, δημοτικές ή κοινοτικές οδούς. Δεν συνυπολογίζονται στην επιφάνεια της έκτασης που καθορίζεται ως περιοχή ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης τα ρέματα, οι εκτάσεις που απαγορεύεται να χρησιμοποιηθούν για οικιστικούς σκοπούς (ιδίως δασικές εκτάσεις, αρχαιολογικοί χώροι, βιότοποι) και οι οποίες παραμένουν εκτός σχεδίου και οι μη εγκεκριμένες οδοί που τυχόν περιλαμβάνονται στην έκταση αυτή.

 

3. Για τον καθορισμό περιοχής ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης μέχρι την έγκριση των κατά την παράγραφο 1 του άρθρου αυτού σχεδίων απαιτείται η προηγούμενη σύνταξη και έγκριση γενικών κατευθύνσεων ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδομικής δραστηριότητας ιδιοκτητών γης, σύμφωνα με το άρθρο 1 παράγραφος 4 του παρόντος, οι οποίες καλύπτουν τουλάχιστον την περιφέρεια ενός νομού ή νομαρχιακού διαμερίσματος. Οι κατευθύνσεις αυτές εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη του οικείου νομαρχιακού συμβουλίου και του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος ...

 

4. Οι κατά την προηγούμενη παράγραφο γενικές κατευθύνσεις περιέχουν τουλάχιστον σχεδιάγραμμα με την οριοθέτηση των περιοχών που επιτρέπεται καταρχήν να καθοριστούν ως οικιστικά κατάλληλες για περιοχές ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης, το μέγιστο επιτρεπόμενο εμβαδόν εδαφικών εκτάσεων που, μέσα στα όρια των παραπάνω περιοχών, μπορούν να καθοριστούν ως περιοχές ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης και να πολεοδομηθούν με βάση το παρόν άρθρο, καθώς και χρονοδιάγραμμα πολεοδόμησης, το οποίο καλύπτει διάστημα 10 ετών και ορίζει το μέγιστο εμβαδόν εδαφικών εκτάσεων που επιτρέπεται να πολεοδομούνται ως περιοχές ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης ανά πενταετία. Τα στοιχεία αυτά προσδιορίζονται, ύστερα από μελέτη, με βάση τον οικιστικό ιστό του νομού, τις προοπτικές δημογραφικής εξέλιξης και γενικότερης ανάπτυξής του, τη διάταξη των λοιπών, παραγωγικών και μη, δραστηριοτήτων στον ευρύτερο χώρο, τις περιβαλλοντικές και εδαφομορφολογικές συνθήκες, τα συστήματα επικοινωνίας, την ισορροπία των χρήσεων γης και ιδίως τα ανώτατα όρια δυνατής ανάπτυξης των περιοχών χωρίς αλλοίωση της φυσιογνωμίας της περιοχής ή υποβάθμιση της ποιότητας ζωής (όρια κορεσμού). Ειδικά για τον καθορισμό περιοχών δεύτερης κατοικίας έχουν ανάλογη εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 1 παράγραφος 2 του νόμου 2242/1994.

 

5. Η πολεοδόμηση των περιοχών ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης γίνεται με βάση πολεοδομική μελέτη, η οποία εκπονείται με πρωτοβουλία των προσώπων της παραγράφου 1. Η πολεοδομική μελέτη εγκρίνεται και τροποποιείται με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, μετά από γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος και γνώμη του οικείου δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, η οποία εκδίδεται και κοινοποιείται στο Υπουργείο σε προθεσμία 2 μηνών από τότε που περιέρχεται στο δήμο ή κοινότητα η σχετική μελέτη ... Η πολεοδομική μελέτη συνοδεύεται από πολεοδομικό σχέδιο συντασσόμενο σε οριζοντιογραφικό και υψομετρικό τοπογραφικό διάγραμμα και έχει τις συνέπειες έγκρισης σχεδίου πόλεως κατά τις διατάξεις του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος. Τροποποίηση της πολεοδομικής μελέτης είναι δυνατή μετά πάροδο διετίας τουλάχιστον, χωρίς αύξηση του καθορισθέντα με αυτήν συντελεστή δόμησης. Η πολεοδομική μελέτη συντάσσεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές που θα ορισθούν με την παράγραφο 12 του παρόντος και περιέχει ιδίως: α) τις χρήσεις γης και τις τυχόν πρόσθετες απαγορεύσεις ή υποχρεώσεις, β) τα διαγράμματα των δικτύων υποδομής, γ) τους κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους που πρέπει να ανέρχονται σε ποσοστό τουλάχιστον 40% της συνολικής έκτασης της περιοχής ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης και δ) τους γενικούς και ειδικούς όρους και περιορισμούς δόμησης, οι οποίοι μπορεί να ορίζονται ανά οικοδομικό τετράγωνο ή τμήμα οικοδομικού τετραγώνου, εφ' όσον αυτό επιβάλλεται από τη διαμόρφωση του εδάφους ή την ανάγκη προστασίας του φυσικού ή πολιτιστικού περιβάλλοντος ή άλλες ειδικές πολεοδομικές ανάγκες. Ο καθοριζόμενος μέσος συντελεστής δόμησης στο σύνολο των οικοδομήσιμων χώρων της περιοχής ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 0,6 και ειδικά για περιοχές παραθεριστικής κατοικίας το 0,4. Εν πάση περιπτώσει ο συντελεστής δόμησης κάθε οικοδομήσιμου χώρου δεν μπορεί να υπερβαίνει το 0,8 και ειδικά για περιοχές δεύτερης κατοικίας το 0,6.

 

6. Για την πολεοδόμηση των περιοχών ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης απαιτείται προηγουμένως η χορήγηση βεβαίωσης από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων ότι η συγκεκριμένη έκταση βρίσκεται εντός των κατά την παράγραφο 1 σχεδίων ή του κατά την παράγραφο 4 σχεδίου γενικών κατευθύνσεων και πληροί τις προϋποθέσεις του παρόντος άρθρου. Το χρονικό διάστημα μεταξύ της ανωτέρω βεβαίωσης και της έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης δεν δύναται να είναι μεγαλύτερο της τριετίας ...

 

7. Προϋπόθεση για την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης αποτελεί η υποχρέωση των ιδιοκτητών της εδαφικής έκτασης που πολεοδομείται ως περιοχή ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης να καταβάλουν στο Ειδικό Ταμείο Εφαρμογής Ρυθμιστικών και Πολεοδομικών Σχεδίων ειδική χρηματική εισφορά ίση με το 10% της αξίας της προς πολεοδόμηση έκτασης ...

 

10. Από την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης οι κοινόχρηστοι χώροι θεωρούνται ότι περιέρχονται σε κοινή χρήση, είτε γίνεται παραίτηση των κατά την παράγραφο 1 προσώπων από την κυριότητα, νομή και κατοχή των κοινόχρηστων χώρων είτε όχι. Η έγκριση της πολεοδομικής μελέτης έχει ως αναγκαίο, κατ' αμάχητο τεκμήριο, επακολούθημα την κατά την ελεύθερη βούληση αυτών παραίτησή τους από την κυριότητα, νομή και κατοχή των κοινόχρηστων χώρων.

 

11. Η εφαρμογή της πολεοδομικής μελέτης γίνεται με πρωτοβουλία και ευθύνη των προσώπων της πιο πάνω παραγράφου 1 του παρόντος και τον έλεγχο της αρμόδιας κατά τόπο πολεοδομικής υπηρεσίας κατά τις κείμενες διατάξεις. Αμέσως μετά την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης, ο ιδιοκτήτης της έκτασης προβαίνει στην εκτέλεση των έργων διαμόρφωσης του χώρου, καθώς και στην εκτέλεση των έργων υποδομής, όπως αυτά προβλέπονται από την πολεοδομική μελέτη. Στη συνέχεια προβαίνει στη σύνταξη των κτιριακών μελετών και την εκτέλεση των οικοδομικών έργων στους διαμορφούμενους οικοδομήσιμους χώρους, σύμφωνα με την πολεοδομική μελέτη. Διατάξεις που προβλέπουν την εισφορά σε γη και χρήμα δεν έχουν εφαρμογή στις περιπτώσεις πολεοδόμησης με βάση το παρόν άρθρο.

 

12. ...

 

18. Για τη χωροθέτηση εκτάσεων οικοδομικών συνεταιρισμών έχουν ανάλογη εφαρμογή οι διατάξεις των παραγράφων 3 και 4 του παρόντος. ... Για την πολεοδόμηση των εκτάσεων αυτών εφαρμόζονται οι εκτάσεις που τους διέπουν.}

 

5. Επειδή, στη διάταξη του άρθρου 124 παράγραφος 1 του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας (κωδικοποιημένο από 14-07-1999 προεδρικό διάταγμα, (ΦΕΚ 580/Δ/1999)), ορίζεται ότι:

 

{Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων μπορεί να καθορίζονται οι όροι και περιορισμοί και οι διαδικασίες με τις οποίες θα εγκρίνεται η πολεοδόμηση εκτάσεων που ανήκουν σε οικοδομικούς συνεταιρισμούς και οικοδομικούς οργανισμούς που λειτουργούν ως νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, με ανάλογη εφαρμογή των διαδικασιών που προβλέπονται στο κεφάλαιο Α' του Μέρους ΙΙ.

 

Η πολεοδόμηση αυτή γίνεται με τις προϋποθέσεις ότι ο συνεταιρισμός ή ο οργανισμός:

 

α) θα παραχωρήσει στον οικείο οργανισμό τοπικής αυτοδιοίκησης χωρίς αντάλλαγμα μέρος της ιδιοκτησίας του όπως και τους κοινόχρηστους, κοινωφελείς και ειδικού προορισμού χώρους μέσα στο πολεοδομούμενο τμήμα και

 

β) θα κατασκευάσει και θα συντηρεί τα έργα υποδομής και γενικά τα κοινόχρηστα έργα.}

 

Περαιτέρω, στη διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 142 του από 14-07-1999 προεδρικού διατάγματος, στο οποίο έχουν κωδικοποιηθεί οι διατάξεις του άρθρου 18 του προεδρικού διατάγματος 93/1987 (ΦΕΚ 52/Α/1987), οι οποίες ρυθμίζουν την πολεοδόμηση εκτάσεων οικοδομικών συνεταιρισμών εφαρμοζόμενες συμπληρωματικώς έναντι των διατάξεων του άρθρου 24 του νόμου 2508/1997, όπως προκύπτει από το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 18 του εν λόγω άρθρου 24 (ΠΕ 104/2006), ορίζεται ότι:

 

{Οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί και οικοδομικοί οργανισμοί υποχρεούνται πριν από την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης να παραχωρούν με συμβολαιογραφική πράξη, η οποία αναφέρεται στο προοίμιο του προεδρικού διατάγματος έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης και χωρίς απαίτηση αποζημίωσης στον οικείο οργανισμό τοπικής αυτοδιοίκησης τους κοινόχρηστους, κοινωφελείς και ειδικών χρήσεων χώρους που προβλέπονται από την πολεοδομική μελέτη και αποτελούν το 30 - 40% τουλάχιστον του πολεοδομούμενου τμήματος. ...}

 

ενώ στην παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου ορίζεται ότι:

 

{Η πολεοδομική μελέτη εκπονείται από τον οικοδομικό συνεταιρισμό ή οικοδομικό οργανισμό, σύμφωνα με προδιαγραφές που εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και την εποπτεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.}

 

Εξάλλου, στην παράγραφο 4 του παραπάνω άρθρου 142 προβλέπεται ότι:

 

{α. Η έγκριση της πολεοδομικής μελέτης γίνεται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 44.

 

β. Ο οικοδομικός συνεταιρισμός ή οικοδομικός οργανισμός καταρτίζει και υποβάλλει στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων πριν από την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης πρόγραμμα κατασκευής των έργων τεχνικής υποδομής. Η υποχρέωση του οικοδομικού συνεταιρισμού ή οικοδομικού οργανισμού για εισφορά σε χρήμα εξαντλείται με τις υποχρεώσεις του για τη μελέτη, κατασκευή και συντήρηση των έργων τεχνικής υποδομής στην ιδιοκτησία του.}

 

στη δε παράγραφος 5 ότι:

 

{α) Μετά την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης ο οικοδομικός συνεταιρισμός και οικοδομικός οργανισμός υποχρεούται να αναθέτει την εφαρμογή του σχεδίου στο έδαφος και να κατασκευάζει και συντηρεί τα έργα τεχνικής υποδομής και γενικά τα κοινόχρηστα έργα στην έκταση της ιδιοκτησίας του.

 

β. ...}

 

6. Επειδή, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες διατάξεις, τόσο του άρθρου 24 του νόμου 2508/1997 όσο και του άρθρου 142 του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας, η εδαφική έκταση, η οποία μπορεί να πολεοδομείται με την πρωτοβουλία ιδιοκτητών γης κατά το διαγραφόμενο από τις διατάξεις του άρθρων αυτών σύστημα, πρέπει να ανήκει κατά κυριότητα σε πρόσωπο ή σε περισσότερα, εφόσον, στην τελευταία αυτή περίπτωση τα πρόσωπα αυτά είναι συγκύριοι εξ αδιαιρέτου του συνόλου της έκτασης. Η συνδρομή της αναγκαίας αυτής προϋπόθεσης, πρέπει να ερευνάται από τη Διοίκηση παρεμπιπτόντως, προκειμένου να χωρεί νομίμως η έκδοση του εγκριτικού της πολεοδομικής μελέτης προεδρικού διατάγματος, ερευνάται δε και από το Συμβούλιο της Επικρατείας, τόσο κατά την επεξεργασία του σχετικού σχεδίου, όσο και μετά από άσκηση αιτήσεως ακυρώσεως κατά του ως άνω προεδρικού διατάγματος. Ειδικότερα, σε περίπτωση κατά την οποία τμήματα της έκτασης διεκδικούνται από τρίτους, η Διοίκηση οφείλει να εκφέρει παρεμπίπτουσα αιτιολογημένη κρίση ως προς τα δικαιώματα των προσώπων που επισπεύδουν την πολεοδόμηση, δεν έχει, όμως, καταρχήν υποχρέωση να απόσχει από τη διαδικασία έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης, ούτε να αναμείνει την έκβαση σχετικών αστικών δικών, είναι δε άλλο το ζήτημα των συνεπειών τυχόν αποφάσεων πολιτικών δικαστηρίων, οι οποίες θα αναγνωρίζουν σε τρίτους εμπράγματα δικαιώματα επί τμημάτων έκτασης που έχει πολεοδομηθεί με τις εν λόγω διατάξεις (παράβαλε ΠΕ 91/2012, ΣτΕ 4930/2013).

 

7. Επειδή, εξάλλου, στο άρθρο 154 παράγραφοι 1 και 5 του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας - άρθρο 3 παράγραφος 1 του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος (ΦΕΚ 228/Α/1923) και 21 παράγραφος 2 του παλαιού Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού (από 03-04-1929 προεδρικό διάταγμα (ΦΕΚ 155/Α/1929)), που διατηρήθηκε σε ισχύ με το άρθρο 31 παράγραφος 3 του νέου Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού (νόμος 1577/1985 (ΦΕΚ 210/Α/1985)) - ορίζονται τα ακόλουθα:

 

{1. Το σχέδιο πόλης πριν την έγκριση του εκτίθεται με το σχετικό τοπογραφικό χάρτη στο δημαρχείο ή κοινοτικό κατάστημα επί δεκαπέντε ημέρες. Για το γεγονός αυτό το κοινό ειδοποιείται από το δήμαρχο ή τον πρόεδρο της κοινότητας με γενική πρόσκληση που τοιχοκολλείται στα δημοσιώτερα μέρη της πόλης. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν μέσα στην προθεσμία αυτή να λάβουν γνώση των παραπάνω στοιχείων και να υποβάλουν έγγραφα στο δήμο ή την κοινότητα τυχόν ενστάσεις τους κατ' αυτών, τις οποίες ο δήμος ή η κοινότητα είναι υποχρεωμένη να διαβιβάσει μαζί με την κατά την επομένη παράγραφο γνωμοδότηση στην αρμόδια για την έγκριση κ.λ.π. του σχεδίου αρχή. ...

 

5. Καμία τροποποίηση εγκεκριμένου σχεδίου δεν πρέπει να υποβάλλεται για έγκριση στην αρμόδια αρχή αν δεν δικαιολογείται από κάποια κοινή ανάγκη. Οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες πρέπει πάντοτε να ενημερώνονται όταν πρόκειται για μικρής έκτασης εντοπισμένες τροποποιήσεις και δυσδικαιολόγητες από την παραπάνω άποψη (δηλαδή μετατόπιση ή κατάργηση οδού, διάνοιξη οδού σε οικοδομικό τετράγωνο κ.τ.λ.). Για το λόγο αυτό πρέπει να καλούνται από το δήμο ή την κοινότητα σύμφωνα με τις σχετικές για την κοινοποίηση διατάξεις του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, και να βεβαιώνεται υπεύθυνα από το δήμο ή την κοινότητα η πρόσκληση όλων αυτών.

 

Εκτός από την πρόσκληση αυτή επιβάλλεται αν μεν πρόκειται για πόλη μέχρι 5.000 κατοίκους να τοιχοκολληθεί και ανακοίνωση στα δημοσιώτερα μέρη της πόλης (δημαρχείο, κεντρικά καφενεία, ναοί κ.λ.π.), αν δε πρόκειται για πόλη μεγαλύτερη των 5.000 κατοίκων να δημοσιευθεί η τροποποίηση που μελετάται δύο συνεχόμενες φορές σε δύο τοπικές εφημερίδες. Αν δεν υπάρχουν εφημερίδες, η δημοσίευση γίνεται σε αυτές οι οποίες περισσότερο κυκλοφορούν στον τόπο που πρόκειται να τροποποιηθεί το σχέδιο. Η δημοσίευση στις εφημερίδες επιβάλλεται και όταν πρόκειται για γενική έγκριση ή τροποποίηση ρυμοτομικού σχεδίου.}

 

Εξάλλου, στο άρθρο 13 παράγραφος 3 του νόμου 3212/2003 (ΦΕΚ 308/Α/2003), με το οποίο προστέθηκε παράγραφος 4 στο άρθρο 3 του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος, ορίζεται ότι:

 

{Αν πρόκειται να επαναληφθεί η διαδικασία που προβλέπεται στις προηγούμενες παραγράφους, το τμήμα ή το σύνολο του προς έγκριση ή τροποποίηση σχεδίου αναρτάται στο οικείο Δημοτικό ή Κοινοτικό Κατάστημα και το Δημοτικό ή Κοινοτικό Συμβούλιο οφείλει να διαβιβάσει στην αρμόδια υπηρεσία τη γνωμοδότηση, τις ενστάσεις, τις παρατηρήσεις επί των ενστάσεων και κάθε άλλο σχετικό στοιχείο, μέσα σε προθεσμία 45 ημερών από τη διαβίβαση του ερωτήματος στον οργανισμό τοπικής αυτοδιοίκησης ....}

 

Κατά την έννοια των διατάξεων αυτών, η έγκριση πολεοδομικής μελέτης περιοχής δεύτερης κατοικίας γίνεται με διαδικασία που εξασφαλίζει τη συμμετοχή του οικείου οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης, πρώτου βαθμού, ο οποίος βαρύνεται με την εκπλήρωση των απαιτουμένων διατυπώσεων δημοσιότητας ή γνωστοποίησης της μελετώμενης ρύθμισης, έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα στο θιγόμενο ιδιοκτήτη να προβάλει τις τυχόν αντιρρήσεις του (βλέπε ΣτΕ 2724/2014, 3589/2007, 3420/2004, 2844/1997, 2845/1997).

 

8. Επειδή, περαιτέρω, στο άρθρο 20 παράγραφος 1 του από 03-04-1929 προεδρικού διατάγματος, που διατηρήθηκε διαδοχικώς σε ισχύ με τα άρθρα 81 παράγραφος 2 του από 09-08-1955 βασιλικού διατάγματος (ΦΕΚ 266/Α/1955), 128 παράγραφος 1 του νομοθετικού διατάγματος 8/1973 (ΦΕΚ 124/Α/1973) και 31 παράγραφος 3 του νόμου 1577/1985, ορίζεται ότι:

 

{Η μελέτη του σχεδίου ρυμοτομίας και του συναφούς ειδικού οικοδομικού κανονισμού πρέπει να προβλέπει:

 

... Την υψομετρική διάταξη των νέων οδών και πλατειών, ήτοι την θέσιν των αξόνων του οδικού δικτύου, βάσει του οποίου θα καθορίζεται το κατώφλιον των εισόδων των οικοδομών εν σχέσει προς το φυσικό έδαφος.}

 

Εξ άλλου, στο άρθρο 4 του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος προβλέπονται τα εξής:

 

{1. Εφ' όσον στο εγκεκριμένο σχέδιο δεν προβλέπεται υψομετρική θέσις των οδών, πλατειών κ.λ.π. κοινοχρήστων χώρων, ως και των επί της επιφανείας του εδάφους βάσεων των εν γένει οικοδομών, περιτοιχισμάτων, ιδιωτικών πρασιών και κήπων, καθορίζεται αυτή δι' αποφάσεως του επί της Συγκοινωνίας υπουργού, λαμβανομένης μετά σύμφωνον γνώμη του συμβουλίου των δημοσίων έργων. Κατά τον αυτόν τρόπον τροποποιούνται τα ανωτέρω υψομετρικά στοιχεία και μετά τον αρχικό καθορισμό των.

 

2. Εφαρμογή των εγκεκριμένων σχεδίων επιτρέπεται μόνον μετά τον κατά τα ανωτέρω υψομετρικό καθορισμό. ...}

 

Τέλος, στην παράγραφο 3 του άρθρου 10 του προαναφερόμενου νόμου 1577/1985, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 6 παράγραφος 10 του νόμου 2052/1992 (ΦΕΚ 94/Α/1992), ορίζεται ότι:

 

{τα ύψη στην πρόσοψη, για την εφαρμογή της παραγράφου 6)α του άρθρου 9, μετρούνται από κάθε σημείο της ρυμοτομικής γραμμής στη στάθμη του οριστικά διαμορφωμένου πεζοδρομίου, όπως βεβαιώνεται από τον οικείο δήμο ή την κοινότητα ... Αν δεν υπάρχει οριστικά διαμορφωμένο πεζοδρόμιο, η στάθμη αυτή προκύπτει από την εγκεκριμένη υψομετρική μελέτη της οδού. Αν δεν υπάρχει υψομετρική μελέτη ή η υπάρχουσα χρειάζεται τροποποίηση, ο οικείος δήμος ή κοινότητα έχει υποχρέωση να καταρτίσει σχετική μελέτη κατά μήκος ενός τουλάχιστον οικοδομικού τετραγώνου. Σε περίπτωση αδυναμίας του δήμου ή της κοινότητας, η μελέτη συντάσσεται από ιδιώτη μηχανικό και εγκρίνεται από το δήμο ή την κοινότητα.}

 

Από τις παραπάνω διατάξεις προκύπτει ότι ο καθορισμός της υψομετρικής θέσης των οδών και των άλλων κοινόχρηστων χώρων αποτελεί ρύθμιση του ρυμοτομικού σχεδίου και είναι ουσιώδες στοιχείο του πολεοδομικού σχεδιασμού εφόσον συνιστά προϋπόθεση για την εφαρμογή των ρυμοτομικών σχεδίων. Για το λόγο αυτό ο παραπάνω καθορισμός της υψομετρικής θέσης πρέπει να γίνεται με την πράξη έγκρισης του ρυμοτομικού σχεδίου. Εξάλλου, όπως έχει κριθεί (ΣτΕ 3661/2005 Ολομέλεια), η έγκριση και τροποποίηση των πολεοδομικών σχεδίων οποιασδήποτε κλίμακας μπορεί να γίνεται, κατ' αρχήν, μόνον με την έκδοση προεδρικού διατάγματος, είτε πρόκειται για ρυθμίσεις με αμιγώς κανονιστικό ή μικτό χαρακτήρα, είτε έχουν το χαρακτήρα ατομικής διοικητικής πράξης, διότι κατά το Σύνταγμα, ο πολεοδομικός σχεδιασμός συνδέει, λόγω του μεγάλου βαθμού της εσωτερικής συνοχής του, αρρήκτως τις κατηγορίες αυτές πράξεων. Εν όψει τούτου, η υψομετρική θέση των οδών καθορίζεται, κατ' αρχήν, με την έκδοση του παραπάνω προεδρικού διατάγματος. (παράβαλε ΣτΕ 3547/2011).

 

9. Επειδή, τα σχέδια πόλεων, κατά το μέρος που ορίζουν τους οικοδομήσιμους, τους κοινόχρηστους και τους κοινωφελείς χώρους, αποτελούν ατομικές διοικητικές πράξεις γενικού περιεχομένου, οι οποίες πρέπει, κατά το Σύνταγμα, να δημοσιεύονται, μαζί με τα διαγράμματά τους, στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΣτΕ 3982/2009 Ολομέλεια, 488/1991 Ολομέλεια). Συνεπώς, η προθεσμία άσκησης αίτησης ακυρώσεως κατά διοικητικής πράξης, με την οποία εγκρίνεται ή τροποποιείται το σχέδιο πόλεως ή η πολεοδομική μελέτη αρχίζει από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΣτΕ 3982/2009 Ολομέλεια). Κατ' εξαίρεση, στην περίπτωση κατά την οποία η τροποποίηση είναι εντελώς εντοπισμένη, η προθεσμία προσβολής της σχετικής πράξης ως προς τους ιδιοκτήτες θιγόμενων ακινήτων αρχίζει από την κοινοποίησή της ή από την εκ μέρους τους γνώση της πράξης, στην περίπτωση δε αυτή ο εντοπισμένος ή μη χαρακτήρας της τροποποίησης κρίνεται σε σχέση με την έκταση, την οποία καταλαμβάνει η όλη ρύθμιση και όχι το μέρος που προσβάλλεται (ΣτΕ 3982/2009 Ολομέλεια). Εξάλλου, όπως έχει κριθεί, η τροποποίηση σχεδίου πόλεως είναι, καταρχήν, εντοπισμένη όταν αφορά είτε ένα ακίνητο είτε μικρό αριθμό γειτονικών ακινήτων, έστω και εάν αυτά ευρίσκονται σε διαφορετικά οικοδομικά τετράγωνα (βλέπε ΣτΕ 2722/2014, 874/2014, 2979/2010, παράβαλε ΣτΕ 3589/2007, 963/2007, 2956/2005 κ.ά.).

 

10. Επειδή, εν προκειμένω, με το προσβαλλόμενο από 12-06-2012 προεδρικό διάταγμα επιχειρείται ευρείας έκτασης πολεοδομική ρύθμιση με: α. την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης της έκτασης του παρεμβαίνοντος οικοδομικού συνεταιρισμού, εμβαδού 863 στρεμμάτων, που συνίσταται στον καθορισμό οικοδομήσιμων χώρων, οδών, πεζοδρόμων, κοινόχρηστων χώρων, χώρων πρασίνου, παιδικής χαράς, στάθμευσης αυτοκινήτων, αθλητικού χώρου, χώρου βιολογικού καθαρισμού, υδατοδεξαμενής και υποσταθμού Η/Υ, πολιτιστικού κέντρου - γραφείων Συνεταιρισμού, εμπορικών - κοινωφελών εξυπηρετήσεων, πλατείας - εκκλησίας - παιδικής χαράς και υπόγειου χώρου στάθμευσης καθώς και χώρου πρασίνου και υπαίθριου θεάτρου (άρθρο 2) και β. την έγκριση του πολεοδομικού κανονισμού της περιοχής που πολεοδομείται (άρθρα 3 και επόμενα). Επομένως, η προθεσμία για την άσκηση της κρινόμενης αίτησης, κατά το μέρος που αυτή στρέφεται κατά του ανωτέρω διατάγματος, κινήθηκε από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δηλαδή από την 14-06-2012, η δε αίτηση ασκείται εκπροθέσμως κατά το παραπάνω μέρος, εφόσον έχει κατατεθεί στις 07-07-2014, μετά τη λήξη της εξηκονθήμερης προθεσμίας από τη δημοσίευση του διατάγματος. Σε κάθε περίπτωση, στοιχειοθετείται τεκμήριο γνώσης του προσβαλλόμενου προεδρικού διατάγματος εκ μέρους των αιτούντων την 11-04-2014, με την άσκηση της 3473/69244/2014 προσφυγής τους κατά της 382/2014 απόφασης του Αντιπεριφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας, στην οποία μνημονεύονται τα στοιχεία του παραπάνω π.δ/τος, από την ημερομηνία δε αυτή μέχρι την κατάθεση της κρινόμενης αιτήσεως, στις 07-07-2014, παρήλθε χρονικό διάστημα μεγαλύτερο της εξηκονθήμερης προθεσμίας της αιτήσεως ακυρώσεως.

 

11. Επειδή, με την αίτηση προβάλλεται ότι οι προσβαλλόμενες πράξεις είναι μη νόμιμες, διότι πριν από την έκδοσή τους δεν τηρήθηκε διαδικασία δημοσιότητας ανάλογη με την προβλεπόμενη στο άρθρο 3 του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος για την δημόσια εξέλεγξη εμπράγματων δικαιωμάτων τρίτων στην πολεοδομούμενη έκταση, δεδομένου ότι δεν έγιναν αναρτήσεις κτηματολογικών πινάκων και διαγραμμάτων, υποβολή ενστάσεων κ.λ.π., ώστε να δοθεί στους τρίτους ενδιαφερόμενους η δυνατότητα να αντιληφθούν τις αμφισβητήσεις των ιδιοκτησιών τους από την επίδικη πολεοδόμηση και να προασπίσουν νομίμως τα εμπράγματα δικαιώματά τους έναντι της φερόμενης ιδιοκτησίας του παρεμβαίνοντος. Η παραπάνω πλημμέλεια έχει ως αποτέλεσμα, κατά τα προβαλλόμενα με ειδικότερους ισχυρισμούς από τους αιτούντες, να πολεοδομούνται παρανόμως ξένες ιδιοκτησίες, είτε όμορες της επίμαχης έκτασης, είτε ευρισκόμενες εντός αυτής, όπως συμβαίνει με αγροτικά ακίνητα εμβαδού 6.150,57 m2, 4.247,41 m2 και 4.353,19 m2, στα οποία προβάλλουν δικαίωμα κυριότητας αντιστοίχως οι πρώτος, δεύτερος και τρίτος από τους αιτούντες. Ο λόγος αυτός ακυρώσεως, στρεφόμενος κατά του εκπροθέσμως προσβαλλόμενου από 12-06-2012 προεδρικού διατάγματος, με το οποίο εχώρησε η έγκριση της πολεοδομικής μελέτης, και όχι κατά της 382/2014 απόφασης του Αντιπεριφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας για την κύρωση των διαγραμμάτων εφαρμογής και των υψομετρικών διαγραμμάτων, πρέπει να απορριφθεί ως απαράδεκτος, αβασίμως δε προβάλλεται ότι ο λόγος πλήσσει πρωτίστως την παραπάνω απόφαση του Αντιπεριφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας, επειδή αυτή αποτελεί νόμιμο τίτλο πρωτότυπης κτήσης δικαιωμάτων κυριότητας στα πολεοδομούμενα ακίνητα. Ανεξαρτήτως, πάντως, του απαραδέκτου της προβολής του, ο ίδιος λόγος είναι απορριπτέος και ως αβάσιμος διότι, όπως προκύπτει από τις διατάξεις του άρθρου 24 του νόμου 2508/1997, αλλά και από αυτές της παραγράφου 2 του άρθρου 142 του από 14-07-1999 προεδρικού διατάγματος, που παρατέθηκαν στη σκέψη 2, οι περιοχές ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης, όπως η επίδικη, οι οποίες ανήκουν κατά κυριότητα σε ένα ή περισσότερα εξ αδιαιρέτου φυσικά ή νομικά πρόσωπα και όχι σε περισσότερους ιδιοκτήτες, πολεοδομούνται κατόπιν πρωτοβουλίας των φερομένων ως ιδιοκτητών τους με το ειδικό καθεστώς που ορίζουν οι εν λόγω ρυθμίσεις, σε αυτές δε τις περιπτώσεις πολεοδόμησης δεν έχει εφαρμογή το άρθρο 154 του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας, με το οποίο αποδίδεται το περιεχόμενο του άρθρου 3 του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος. Εξάλλου, με το ΠΕ 91/2012 έγινε δεκτό ότι η Διοίκηση, κατά τη διαδικασία έκδοσης του προσβαλλόμενου προεδρικού διατάγματος, έλαβε υπόψη της τα στοιχεία που αναφέρονται στο δικαίωμα κυριότητας του παρεμβαίνοντος οικοδομικού συνεταιρισμού στην επίμαχη έκταση και εξέφερε αιτιολογημένη παρεμπίπτουσα κρίση περί της κυριότητας του παρεμβαίνοντος στην έκταση αυτή, ερειδόμενη και σε αμετάκλητες αποφάσεις πολιτικών δικαστηρίων. Ενόψει δε του ότι είναι διαφορετικό το ζήτημα των συνεπειών τυχόν αποφάσεων πολιτικών δικαστηρίων, οι οποίες θα αναγνωρίζουν σε τρίτους εμπράγματα δικαιώματα επί τμημάτων της επίδικης έκτασης, οι ισχυρισμοί των αιτούντων με τους οποίους επικαλούνται τα ιδιοκτησιακά τους δικαιώματα επί των προαναφερομένων ακινήτων είναι απορριπτέοι ως αλυσιτελείς.

 

12. Επειδή, ο λόγος ακυρώσεως με τον οποίο προβάλλεται ότι η πολεοδομούμενη έκταση, που φέρεται ως ιδιοκτησία του παρεμβαίνοντος συνεταιρισμού, ουδέποτε οριοθετήθηκε από το Υπουργείο Γεωργίας, το οποίο την παραχώρησε, ή από οποιαδήποτε άλλη δημόσια αρχή, αλλά έχει οριοθετηθεί αυθαίρετα από τον ίδιο τον συνεταιρισμό, πρέπει να απορριφθεί, επειδή στρέφεται κατά του εκπροθέσμως προσβαλλόμενου από 12-06-2012 προεδρικού διατάγματος.

 

13. Επειδή, περαιτέρω προβάλλεται ότι, κατά παράβαση του άρθρου 24 παράγραφος 2 του νόμου 2508/1997, με την προσβαλλόμενη 382/2014 απόφαση του Αντιπεριφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας, καθίστανται οδοί της πολεοδομούμενης έκτασης οι ρητώς περιγραφόμενες στο δικόγραφο της αιτήσεως κοινόχρηστες εκτάσεις του Δήμου Χαλκιδέων, οι οποίες έχουν αποκτήσει το χαρακτήρα εγκεκριμένων ή μη δημοτικών οδών, καθώς και ότι μη νομίμως άλλα τμήματα αγροτικών οδών ενσωματώνονται στα οικοδομικά τετράγωνα Ο1Β, 01Κ, 06Β, 07Γ, 07Δ, 07Ε, 08Β, 17Δ, 17Ζ, 20Θ, 21Α, 21Γ, 25Β, 25Γ, 26Γ, 26Δ, 27Γ, 28Α, 30Β και 30Δ της πολεοδομικής μελέτης. Ανεξαρτήτως του αναπόδεικτου του προβαλλόμενου ισχυρισμού ως προς τον κοινόχρηστο χαρακτήρα των παραπάνω εκτάσεων, ο λόγος είναι απορριπτέος προεχόντως ως απαράδεκτος, διότι, συναπτόμενος με το ιδιοκτησιακό καθεστώς της πολεοδομούμενης έκτασης, πλήσσει το εκπροθέσμως, κατά τα ήδη εκτεθέντα, προσβαλλόμενο από 12-06-2012 προεδρικό διάταγμα.

 

14. Επειδή, ομοίως απορριπτέοι, ως στρεφόμενοι κατά του εγκριτικού της πολεοδομικής μελέτης από 12-06-2012 προεδρικού διατάγματος, είναι οι λόγοι ακυρώσεως με τους οποίους προβάλλεται α. ότι κατά την έκδοση της 382/2014 απόφασης του Αντιπεριφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας, εχώρησε πλάνη περί τα πράγματα ως προς τον ενιαίο χαρακτήρα της έκτασης, ο οποίος αποτελεί προϋπόθεση εφαρμογής του άρθρου 24 παράγραφος 2 του νόμου 2508/1997, διότι έχει αποκρυβεί ο χαρακτήρας της διερχόμενης μέσα από την έκταση οδού ως χαρακτηρισμένης κυριότερης κοινοτικής οδού με την 429/22/1/1987 νομαρχιακή απόφαση (ΦΕΚ 230/Β/1987), β. ότι η πολεοδομική μελέτη στην οποία στηρίζεται η 382/2014 απόφαση μη νομίμως εγκρίθηκε με το από 12-06-2012 προεδρικό διάταγμα, διότι η απαιτούμενη από το άρθρο 24 παράγραφος 6 του νόμου 2508/1997 βεβαίωση, η οποία χορηγήθηκε με το 4871/14-02-2005 έγγραφο του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, δεν ήταν σε ισχύ κατά την έγκριση της μελέτης, αλλά και επειδή δεν καταβλήθηκε στο Ειδικό Ταμείο Εφαρμογής Ρυθμιστικών και Πολεοδομικών Σχεδίων η ειδική χρηματική εισφορά που απαιτείται από την παράγραφο 7 του άρθρου 24 του παραπάνω νόμου και γ. ότι τα τοπογραφικά διαγράμματα που συνδημοσιεύθηκαν με το παραπάνω προεδρικό διάταγμα έχουν συνταχθεί και υπογραφεί από αναρμόδιο μηχανικό, πτυχιούχο τοπογραφίας ΤΕΙ.

 

15. Επειδή, προβάλλεται ακόμη ότι η 382/2014 απόφαση του Αντιπεριφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας, κατά το μέρος που με αυτήν κυρώνονται τα διαγράμματα αξονοδιασταυρώσεων και τα διαγράμματα υψομετρικών μελετών της επίμαχης πολεοδομικής μελέτης, είναι ακυρωτέα, διότι για τον καθορισμό της υψομετρικής θέσης των οδών απαιτείται η έκδοση προεδρικού διατάγματος. Όπως προκύπτει από τις διατάξεις που παρατέθηκαν στη σκέψη 6, ο καθορισμός της υψομετρικής θέσης των οδών και των άλλων κοινόχρηστων χώρων, ως ουσιώδες στοιχείο του πολεοδομικού σχεδιασμού και προϋπόθεση για την εφαρμογή του ρυμοτομικού σχεδίου, πρέπει να γίνεται με την έκδοση προεδρικού διατάγματος. Δεδομένου, όμως, ότι η έγκριση πολεοδομικής μελέτης για περιοχή ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης διέπεται από το προεκτεθέν κατ' εξοχήν ειδικό πολεοδομικό καθεστώς και περιβάλλεται τον τύπο του προεδρικού διατάγματος, κατά τις παρατιθέμενες στις σκέψεις 4 και 5 διατάξεις, δεν στοιχειοθετείται, υποχρέωση κύρωσης των υψομετρικών μελετών των περιοχών ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης, όπως η επίδικη, με εκ νέου έκδοση προεδρικού διατάγματος. Συνεπώς, ο προβαλλόμενος λόγος ακυρώσεως πρέπει να απορριφθεί.

 

16. Επειδή, τέλος, προβάλλεται ότι τόσο το από 12-06-2012 προεδρικό διάταγμα όσο και η 382/2014 απόφαση του Αντιπεριφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας εκδόθηκαν κατά παράβαση του άρθρου 24 παράγραφος 1 του Συντάγματος και των άρθρων 24 παράγραφος 2 του νόμου 2508/1997 και 1 παράγραφος 3 του νόμου 4061/2012, διότι στην πολεοδομούμενη έκταση περιλαμβάνεται έκταση εμβαδού 337,688 στρεμμάτων, η οποία, με την Ζ/1250/08-05-2001 πράξη χαρακτηρισμού του Δασάρχη Χαλκίδας, έχει χαρακτηρισθεί ως δασική έκταση της παραγράφου 3 του άρθρου 2 του νόμου 998/1979. Με την εν λόγω πράξη χαρακτηρισμού, η οποία, σύμφωνα με την 2261/10-07-2001 βεβαίωση του Διευθυντή Δασών νομού Ευβοίας, κατέστη τελεσίδικη, εποικιστικές εκτάσεις συνολικού εμβαδού 337,688 στρεμμάτων, ευρισκόμενες στη θέση Ανθηδώνα Δημοτικού Διαμερίσματος Ανθηδώνας του Δήμου Ανθηδώνας του νομού Ευβοίας χαρακτηρίσθηκαν ως δασικές εκτάσεις του άρθρου 3 παράγραφος 2 και του άρθρου 4 παράγραφοι 1)ε και 2)β του νόμου 998/1979, επειδή καλύπτονται από δασική βλάστηση αείφυλλων πλατύφυλλων (σχοίνα, πουρνάρια, κέδρα, αγριελιές), με ποσοστό κάλυψης των δασικών θάμνων από 20% έως 50%. Και αυτός, όμως, ο λόγος ακυρώσεως, συναπτόμενος αποκλειστικά με τη νομιμότητα του εκπροθέσμως προσβαλλόμενου εγκριτικού της πολεοδομικής μελέτης από 12-06-2012 προεδρικού διατάγματος, προβάλλεται απαραδέκτως και πρέπει να απορριφθεί, είναι δε διαφορετικό ζήτημα η τυχόν υποχρέωση της Διοίκησης να προχωρήσει στην ανάκληση του παραπάνω π.δ/τος λόγω της ύπαρξης δασικών εκτάσεων στην επίμαχη περιοχή (βλέπε το 2912/132351/14-06-2013 έγγραφο του Ειδικού Γραμματέα Δασών προς τη Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με το οποίο ζητείται η τροποποίηση του εν λόγω προεδρικού διατάγματος, ώστε να εξαιρεθούν της πολεοδομικής ρύθμισης οι δασικές εκτάσεις που συμπεριελήφθησαν στην περιοχή της πολεοδομικής μελέτης).

 

17. Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθεί στο σύνολό της και να γίνει δεκτή η παρέμβαση.

 

Δια ταύτα

 

Απορρίπτει την υπό κρίση αίτηση.

 

Διατάσσει την κατάπτωση του παραβόλου.

 

Δέχεται την παρέμβαση.

 

Επιβάλλει στους αιτούντες τη δικαστική δαπάνη του Δημοσίου, που ανέρχεται σε 460 €, και του παρεμβαίνοντος, που ανέρχεται σε 640 €.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 26-05-2015 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 02-09-2015.

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.