Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας 4477/90

ΣτΕ 4477/1990


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Αριθμός 4477/1990

 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας

 

Τμήμα Δ'

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 02-10-1990, με την εξής σύνθεση: Μ. Μουζουράκης, Αντιπρόεδρος, Πρόεδρος του Δ' Τμήματος, Γ. Δεληγιάννης, Π. Παραράς, Μ. Βροντάκης, Σ. Χαραλαμπίδης, Σύμβουλοι, Ε. Δανδουλάκη, Α. Χριστοφορίδου, Πάρεδροι. Γραμματέας ο Μ. Καλαντζής, Γραμματέας του Δ' Τμήματος.

 

Για να δικάσει την από 14-10-1988 αίτηση:

 

του __________, κατοίκου Τρικάλων (__________), ο οποίος παρέστη αυτοπροσώπως ως δικηγόρος (αριθμός μητρώου 7/90 Δικηγορικού Συλλόγου Τρικάλων), κατά του Δήμου Τρικκαίων, ο οποίος δεν παρέστη, και κατά των παρεμβαινόντων: 1) __________, κατοίκου Τρικάλων (__________), ο οποίος παρέστη με την δικηγόρο Ιφιγένεια Αγραφιώτη (αριθμός μητρώου 9730/90), που την διόρισε με πληρεξούσιο και 2) Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, ο οποίος παρέστη με τον Ηλία Παπαδόπουλο, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

 

Με την αίτηση αυτή ο αιτών επιδιώκει να ακυρωθεί η 245/10-10-1988 οικοδομική άδεια της Πολεοδομικής Υπηρεσίας του Δήμου Τρικκαίων του Νομού Τρικάλων και κάθε άλλη συναφής πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως του Εισηγητή, Συμβούλου Π. Παραρά.

 

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τον αιτούντα ως δικηγόρο, ο οποίος ανέπτυξε και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους ακυρώσεως και ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση, την πληρεξούσια του παρεμβαίνοντος και τον αντιπρόσωπο του παρεμβαίνοντος Υπουργού, οι οποίοι ζήτησαν την απόρριψή της.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου και

 

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα

 

Σκέφθηκε κατά το Νόμο

 

1. Επειδή, δια την υπό κρίσιν αίτηση κατεβλήθησαν τα νόμιμα τέλη (υπ' αριθμόν 6995493-94/88 διπλότυπα εισπράξεως του Ταμείου Δικαστικών Εισπράξεων Αθηνών) και το παράβολον (υπ' αριθμόν 584786 και 1894842 του έτους 1988 γραμμάτια παραβόλου).

 

2. Επειδή, δια της αιτήσεως αυτής ζητείται, εμπροθέσμως και εν γένει παραδεκτώς, η ακύρωσις της υπ' αριθμόν 245/10-10-1988 οικοδομικής αδείας της Πολεοδομικής Υπηρεσίας του Δήμου Τρικκαίων δια της οποίας επετράπη εις τον __________ η ανέγερσις τριώροφης οικοδομής επί του επί της οδού Καρδίτσας 46 ακινήτου του, ομόρου προς ακίνητο του αιτούντος (οδός Καρδίτσας, αριθμός 44).

 

3. Επειδή, εις την δίκην παρεμβαίνει ο ρηθείς __________ Σπανός, έχων έννομο συμφέρον προς διατήρηση της ισχύος της προσβαλλομένης πράξεως, ως και ο Υπουργός Περιβάλλοντος χωρίς δικόγραφο παρεμβάσεως (άρθρο 21 παράγραφος 2)β' του προεδρικού διατάγματος 18/1989)

 

4. Επειδή, η υπόθεσις εισάγεται προς συζήτησιν εις την επταμελή σύνθεση του Τμήματος κατόπιν της υπ' αριθμόν 2081/1990 αποφάσεώς του υπό πενταμελή σύνθεση, δια της οποίας απερρίφθησαν οι λόγοι ακυρώσεως της υπό κρίσιν αιτήσεως, πλην του ειδικού λόγου ακυρώσεως περί αντισυνταγματικότητας του άρθρου 8 παράγραφος 1 του νόμου 1577/1985 (Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός), όπως αυτό έχει αντικατασταθεί με το άρθρο 1 παράγραφος 3)α' του νεωτέρου νόμου 1772/1988, ως προς την επίλυσιν δε του ζητήματος τούτου η υπόθεσις παραπέμφθηκε για να δικασθεί από την αυξημένη σύνθεση του Τμήματος.

 

5. Επειδή, ως έχει ήδη κριθεί, η διάταξις του άρθρου 8 παράγραφος 1 του νόμου 1577/1985, που όριζε ότι το μέγιστο επιτρεπόμενο ποσοστόν καλύψεως του οικοπέδου καθορίζεται στο 70% της επιφανείας του, αντιβαίνει στο άρθρο 24 παράγραφοι 1 και 2 του Συντάγματος ως προς την εφαρμογή της σε περιοχές όπου ίσχυε το πανταχόθεν ελεύθερο σύστημα δομήσεως και το ποσοστόν καλύψεως του οικοπέδου δεν ήταν δυνατόν να υπερβαίνει το 40% της επιφανείας του (βλέπε άρθρο 34 του νομοθετικού διατάγματος 8/1973, Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός), διότι επέφερε υποβάθμιση του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος και επιδείνωση, στις περιοχές αυτές, των όρων διαβιώσεως των κατοίκων (βλέπε Ολομέλεια ΣτΕ 10/1988, 1642/1989, 2777/1989). Η διάταξη αυτή αντικαταστάθηκε, εν συνεχεία, με το άρθρο 1 παράγραφος 3)α' του νεωτέρου νόμου 1772/1988 ως εξής:

 

{Το επιτρεπόμενο ποσοστό κάλυψης του οικοπέδου δεν μπορεί να υπερβαίνει το 70% της επιφανείας του. Σε περιοχές που κατά τη δημοσίευση του παρόντος ίσχυε το πανταχόθεν ελεύθερο σύστημα δόμησης, η πραγματοποίηση ποσοστού κάλυψης μεγαλυτέρου του 40%, είναι δυνατή μόνο ύστερα από γνώμη της αρμόδιας ΕΠΑΕ που κρίνει κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 1 του άρθρου 3, όπως αντικαθίσταται.}

 

Και με την προεκτεθείσα όμως νέα διατύπωση, η διάταξις του άρθρου 8 παράγραφος 1 του νόμου 1577/1985 εξακολουθεί να αντιβαίνει στο άρθρο 24 παράγραφοι 1 και 2 του Συντάγματος, διότι η ήδη διαπιστωθείσα αντισυνταγματικότης της δεν δύναται να αρθεί με την ανάθεση, σύμφωνα με τη νέα διατύπωση, σε διοικητικό όργανο της διαγνώσεως, κατά περίπτωση, αν η κάλυψη του συγκεκριμένου οικοπέδου σε ποσοστό μεγαλύτερο από το 40% της επιφανείας του εναρμονίζεται με το φυσικό και οικιστικό περιβάλλον, αφού, πάντως, η μείζων αυτή κάλυψις επιφέρει, σε κάθε περίπτωση, υποβάθμιση του περιβάλλοντος τούτου και επιδείνωση των όρων διαβιώσεως των κατοίκων της επιδίκου περιοχής (παράβαλε Ολομέλεια ΣτΕ 1159/1989 και 1872/1990). Και ταύτα, ανεξαρτήτως του ότι η νέα αυτή διαδικασία θα οδηγεί, εφ' όσον δεν θα δίνεται ενιαία λύσις, ως προς το ποσοστόν καλύψεως, για όλα τα οικόπεδα που ευρίσκονται εντός του αυτού οικοδομικού τετραγώνου, σε παράβαση και της αρχής της ισότητας, αφού όλα τα οικόπεδα ενός οικοδομικού τετραγώνου τελούν εξ ορισμού υπό τις αυτές πολεοδομικές συνθήκες.

 

6. Επειδή, εν προκειμένω, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλλου, με την προσβαλλόμενη οικοδομική άδεια επετράπη, κατ' εφαρμογήν του αντικατασταθέντος ως άνω άρθρου 8 παράγραφος 1 του νόμου 1577/1985, η κάλυψις 129,85 m2 του έχοντος εμβαδόν 255,18 m2 οικοπέδου του παρεμβαίνοντος, ήτοι άνω του 50% της συνολικής του επιφάνειας. Με το δεδομένο αυτό, και εν όψει του ότι εις την περιοχήν της πόλεως Τρικάλων όπου ευρίσκονται τα όμορα οικόπεδα του αιτούντος και του παρεμβαίνοντος ίσχυε προ του 1985 το πανταχόθεν ελεύθερον σύστημα δομήσεως (από [ΒΔ] 02-08-1937 βασιλικό διάταγμα (ΦΕΚ 314/Α/1937)), η προσβαλλόμενη άδεια είναι ακυρωτέα, διότι στηρίχθηκε, ως προς το ποσοστόν καλύψεως, το οποίον ορίσθηκε μεγαλύτερο από το 40% ,εις την αντισυνταγματική, κατά τα προεκτεθέντα, διάταξη του άρθρου 8 παράγραφος 1 του νόμου 1577/1985 ως τροποποιήθηκε μεταγενεστέρως. Βασίμως, όθεν, προβάλλεται ο συναφής περί αντισυνταγματικότητας λόγος ακυρώσεως.

 

7. Επειδή, κατά ταύτα, πρέπει η υπό κρίσιν αίτησις να γίνει δεκτή και να απορριφθούν οι ασκηθείσες παρεμβάσεις του Β. Σπανού και του Δημοσίου.

 

Δια ταύτα

 

Δέχεται την υπό κρίσιν αίτηση.

 

Ακυρώνει την υπ' αριθμόν 245/10-10-1988 οικοδομική άδεια της Πολεοδομικής Υπηρεσίας του Δήμου Τρικκαίων, κατά τα εις το αιτιολογικό.

 

Απορρίπτει τις ασκηθείσες παρεμβάσεις του Β. Σπανού και του Δημοσίου.

 

Διατάσσει την επιστροφήν του παραβόλου και

 

Επιβάλλει, την συνολική δικαστική δαπάνη του αιτούντος εκ δραχμών 42.000 κατά 14.000 δραχμές εις βάρος του Δήμου Τρικκαίων, έτερες 14.000 δραχμές εις βάρος του παρεμβάντος Δημοσίου και άλλες 14.000 δραχμές εις βάρος του ετέρου παρεμβάντος Βάιου Σπανού.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 02-10-1990 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 31-12-1990.

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.